The Division -studio: "Häpeämme, jos pc-versiosta ei tule hyvää" / Uutiset / pelaaja.fi

The Division -studio: "Häpeämme, jos pc-versiosta ei tule hyvää"

24.01.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
10
The Division -studio: "Häpeämme, jos pc-versiosta tulee huono"

Tom Clancy's The Division -räiskintää kehittävä Ubisoft Massive painottaa vielä uudemman kerran, miten tosissaan pelinkehitys otetaan studiolla.

Rock, Paper, Shotgun -pelisivustolle antamassaan tuoreessa haastattelussa pelin luova johtaja Magnus Jansén kertoo pc-kehityksen olevan sydämen asia niin studiolle kuin miehelle itselleen henkilökohtaisemmallakin tasolla. Peliä kehittävät Massive ja Red Storm saivat kukin alkunsa pc-keskeisinä studioina, ja tahtovat Jansénin mukaan kunnioittaa perintöään.

– On paljon hyviä syitä tehdä kunnollinen pc-versio. Pelaan itse pc:llä aina kun pystyn, ja tahdon sen version olevan paras mahdollinen. Me häpeämme, jos siitä ei tule todella hyvää. Välitämme siitä todella, mies vuodattaa artikkelissa.

Ruotsalaisuus on Jansénin mukaan myös osasyy siihen, miksi studio tuntee niin vahvasti pc-pelaamista kohtaan.

– Olemme hyvin tekninen studio. Ruotsalaiset ovat hyviä infrastruktuurissa ja suunnittelussa, ja suuri osa työntekijöistämme juontaa juurensa vanhaan demoskeneen. Ruotsalaisessa kehittäjäyhteisössä on paljon sellaista perimätietoa, ja se pätee myös Massiveen. Se on meille luonnollista, Jansén pohtii.

The Division ilmestyy Xbox Onelle, PS4:lle sekä pc:lle 8. maaliskuuta. Peliä beetatestaillaan kaikilla alustoilla vielä ensi viikolla, ja sen pc-laitevaatimukset voi katsastaa täältä.

Lähde: Rock, Paper, Shotgun

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Hyvä pc-versio käsittää monta asiaa, mutta yksi niistä on se, että pelin ei tarvitse kärsiä graafisesta "downgradesta". Betassa nähdään ja itse tulen varsinkin kiinnittämään huomiota noihin graafisiin juttuihin, lista vieressä asioista mitä pitää etsiä ja osan nyt näkee sillä sekunnilla kun peli alkaa ruudulla pyöriä. Sitten tietysti on ne muut pc-kohtaiset asiat kuten käyttöliittymän toimivuus näppäimistöllä ja hiirellä jne. Kaikki syynätään huolella betan aikana.

Käyttäjän Kapache kuva
Kapache

Downgreidaus graffoissa kertoo hyvin miten projektia johdetaan. Mottona on selvästi peli ulos keinolla millä hyvänsä. Valitettavasti se todennäköisesti näkyy myös itse pelissä.

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

Kunhan ei tule uutta Watch_Dogs:ia niin kaikki pitäisi mennä suht koht hyvin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä snaketus

-- lista vieressä asioista mitä [b]pitää[/b] etsiä --

Jos joskus tuntuu siltä, että pc-pelaajat ottavat asiat hitusen liian vakavasti, niin löytyy tuota tukeakin näköjään aika helposti sille ajatukselle.

Ei sillä etteikö tosiaan olisi tärkeää ja hyvä juttu saada se hyvä versio myös pc:lle - asia, joka oli vielä joskus itsestäänselvyys - mutta liekö tarpeellista ihan Pentti Peruspelaajankin lista kädessä pelailla. Mikäli itse vielä pc:llä pelailisin, niin minulle riittäisi, että saa pelin hyvin toimimaan suhteessa rautaan ja mitä näkyy ruudulla. Optimointia olen kuuluttanut jo vuosia, sekä pc:llä että konsoleilla. Ärsyttävintä on se, että luotetaan tehoihin ja esim. joku Telltalesin WD nykii kuin olisi joku uuden sukupolven Crysis pyörimässä. Porukka sitten kuittaa nuo valitukset sillä, että "ei minun Titan SLI / i7 kokoonpanolla kyllä huomaa mitään". Ei se niin voi mennä että jos rautaa löytyy niin kehittäjien paskat säädöt ja optimoinnit voi antaa anteeksi ja vika on sen, jolla on vähemmän tehoa "konepellin" alla.

Ymmärrän tietenkin, että kun/jos pc:llä on selvästi tehokkaampaa rautaa takana, niin on vähän sääli jos siitä ei saa enemmän irti kuin konsoleilla mutta silti tuntuu tuo "PAKKO olla parempi" vähän elitistiseltä. En sano siis että tuo olisi mitenkään väärin mutta siltä tuo tuntuu. Pelit eivät ole pääasia vaan se, että on näyttävää. Vertaisin kesäleffoihin vähän tuota: ihan sama juonella ja kuinka viihdyttävää on, kunhan on uusinta 3D-CGI -robotteja ja räjähdyksiä niin lipun hinta on kuitattu. Ei minulle näin ainakaan.

Käyttäjän Anakonda Antti kuva
Anakonda Antti

Jahas, Rainbow Six:in julkaisu ryssittiin silti aivan totaalisesti. Peli itsessään on nyt A+ -luokan räiskintää, mutta nettipeli oli perseilty melkein pelikelvottomaksi. Tuolloin matseista vain 30% alkoi, kavereiden kanssa ei pystynyt pelaamaan ja joskus kun peliin pääsi, niin se viimeistään tyssäsi jonkin erän latausruutuun missä piti kokeilla kaikennäköisiä kikkoja että hahmonsa saisi ladattua kentälle. Betassa oli aivan samat ongelmat, julkaisu myöhästyi mutta nämä ongelmat vaivasivat peliä ainakin 2vk ennen kuin ne korjattiin. Suurin osa näistä on nyt kuitenkin korjattu, ja mätkin rankedeita kuin viimeistä päivää. Toivotaan nyt, että Division ei koe samaa kohtaloa kuin R6.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä zappah

Pelit eivät ole pääasia vaan se, että on näyttävää. Vertaisin kesäleffoihin vähän tuota: ihan sama juonella ja kuinka viihdyttävää on, kunhan on uusinta 3D-CGI -robotteja ja räjähdyksiä niin lipun hinta on kuitattu. Ei minulle näin ainakaan.

En usko, että noin on kenellekään muullekaan. Mielestäni on täysin selvää, että pelaajat odottavat pelilaitteidensa olevan hyvin tuettuina. Luultavasti PS4 pelaavat olisivat hyvin pettyneitä jos pelit näyttäisivät edelleen PS1/PS2 tasoisilta. Resoluutio/ruudunpäivitysnopeus ja pelien (sää)efektit ovat olleet suuria puheenaiheita konsolipelaajien keskuudessa, joten kyllä kiinnostusta tuntuu löytyvän.

Graafisilla säädöillä voidaan vaikuttaa merkittävästi pelattavuuteen, kuten myös usean monitorin käyttämisellä, hyvällä hiiri+näppäimistö tuella (tarkka ja nopea hiiri, pikanapit huomattavasti parempi kuin menuhelvetti), muokattavalla käyttöliittymällä, yms. Pelattavuus on ainakin PC-pelaajille todella tärkeässä roolissa, joten ei mikään ihme että näille ominaisuuksille on kysyntää.

Ja kannattaa huomata, että PC on alustana todella joustava ja siksi säätövipuja on hyvä löytyä. Ne jotka pelaavat heikommilla koneilla pistävät maltillisemmat asetukset ja heillä joilla on tehokas rauta niin asetukset tappiin. Näinhän se on aina ollut. PC:lle tullut uudet grafiikka-rajapinnat ja uudet kortit (GDDR5X, HBM2) pian markkinoilla. Itse ainakin odotan, että ne saadaan hyötykäyttöön, vaikka itse on uutta korttia omistaisikaan.

Toivottavasti Ubisoftin lupaukset toteutuvat ja sama suunta olisi pelimaailmassa jatkossa ylipäätänsäkin.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä zappah

Lainaus käyttäjältä snaketus-- lista vieressä asioista mitä pitää etsiä --Jos joskus tuntuu siltä, että pc-pelaajat ottavat asiat hitusen liian vakavasti, niin löytyy tuota tukeakin näköjään aika helposti sille ajatukselle.

Ei sillä etteikö tosiaan olisi tärkeää ja hyvä juttu saada se hyvä versio myös pc:lle - asia, joka oli vielä joskus itsestäänselvyys - mutta liekö tarpeellista ihan Pentti Peruspelaajankin lista kädessä pelailla. Mikäli itse vielä pc:llä pelailisin, niin minulle riittäisi, että saa pelin hyvin toimimaan suhteessa rautaan ja mitä näkyy ruudulla. Optimointia olen kuuluttanut jo vuosia, sekä pc:llä että konsoleilla. Ärsyttävintä on se, että luotetaan tehoihin ja esim. joku Telltalesin WD nykii kuin olisi joku uuden sukupolven Crysis pyörimässä. Porukka sitten kuittaa nuo valitukset sillä, että "ei minun Titan SLI / i7 kokoonpanolla kyllä huomaa mitään". Ei se niin voi mennä että jos rautaa löytyy niin kehittäjien paskat säädöt ja optimoinnit voi antaa anteeksi ja vika on sen, jolla on vähemmän tehoa "konepellin" alla.

Ymmärrän tietenkin, että kun/jos pc:llä on selvästi tehokkaampaa rautaa takana, niin on vähän sääli jos siitä ei saa enemmän irti kuin konsoleilla mutta silti tuntuu tuo "PAKKO olla parempi" vähän elitistiseltä. En sano siis että tuo olisi mitenkään väärin mutta siltä tuo tuntuu. Pelit eivät ole pääasia vaan se, että on näyttävää. Vertaisin kesäleffoihin vähän tuota: ihan sama juonella ja kuinka viihdyttävää on, kunhan on uusinta 3D-CGI -robotteja ja räjähdyksiä niin lipun hinta on kuitattu. Ei minulle näin ainakaan.

No se "pitää" on enemmäkin, kuin "olisi nyt erittäin kiva jos" ja kyseessä on siis ominaisuuksia joita on lupailtu pelin markkinointimateriaalissa ja jotka on suurimmaksi osaksi ainakin konsoliversioista karsittu. Se on melkein niitä periaate asioita, vähän samaan tapaan, kun pelien sensurointi. Toki jos peli nyt on hyvä ihan pelinä ja jotain luvattua puuttuu, niin saatan silti ostaa ja pelata.

Toiseksi en pidä itseäni ihan Pentti Peruspelaajana. Enemmänkin todella intohimoisena harrastajana ja pitkän linjan pc-pelaajana kyylään aina viimeisetkin yksityiskohdat ja tekniset ratkaisut peleistä. Yleensä saatan säätää pelkkiä grafiikka-asetuksia tunnin pari ennen, kuin varsinainen pelaaminen alkaa. Kuinka moni peruspena tekee näin? Ihan siksi, että löydän mahdollisimman näyttävät grafiikka-asetukset tinkimättä ruudunpäivitysnopeudesta (joka ei tarvi olla aivan vakaa 60, g-sync on loistava). En siis lätkäise vain niitä perus "high" "ultra" tai jotain Geforce Experiencestä mukamas optimiasetuksia päälle. Esim. itse tingin yleensä vaikka anti-aliasoinnista ja laitan ne partikkelit astetta isommalle jne.

Koska en ole se peruspentti vaan teknologianörtti niin haluan, että uudet pelit mitä pelaan toisivat tosiaan niitä "wau elämyksiä" niinkuin ennenvanhaan, jota tätä nykyä ei juuri tapahdu, kiitos paikallaan junnaavan teknologian (konsolit). Ei sillä, että konsoleissa mitään vikaa olisi, pelaan niillä itsekin, hidastavat vain inhottavasti kehitystä ja kun kerran olen pelaamiseen panostanut sen muutaman satasen sijaan muutaman tonnin, niin olisihan se kiva saada jotain vastinetta sille rahalle. Harmi vain, että julkaisijat ja kehittäjät ovat konsolivalmistajien rautaisessa otteessa, jolla pitävät huolen, että pc ei näytä ihan liian hyvältä heidän alustoihinsa verrattuna grafiikkavertailuissa.

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Miksiköhän olen skeptinen?

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Grafiikoiden downgradessa ei olisi mitään väärää, jos Ubisoft myöntäisi tapahtuneen, eikä enää mainostaisi peliä noilla E3 screenshoteilla.

Kuvakaappaus U-playsta:

http://bad.host.name/tmp/uplay_division_1.jpg

Käyttäjän Backwoods kuva
Backwoods

Toivottavasti panostavat myös konsoliversioihin..