The Last of Usin tuominen PlayStation 4:lle oli "helvettiä" / Uutiset / pelaaja.fi

The Last of Usin tuominen PlayStation 4:lle oli "helvettiä"

18.05.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
36

Kun PlayStation 4 reilu vuosi sitten julkistettiin, mainosti Sony erityisesti, kuinka helppoa uutuuskonsolille olisi kehittää pelejä. Täysin uusien tuotosten suhteen tämä onkin voinut pitää jo hyvinkin paikkansa, mutta aina on olemassa myös tapauksia, jotka tuovat poikkeuksen sääntöön.

Haastattelussaan brittilehti Edgen kanssa Naughty Dogilla luovissa johtopuuhissa oleva Neil Druckmann on nyt paljastanut, että menestyspeli The Last of Usin tuominen PlayStation 4:lle on ollut monimutkainen homma. Syy tähän on ollut pelin PlayStation 3 -historia, sillä tuotos on alunperin ollut niin huolella optimoitu vanhemmalle ja huomattavasti monimutkaisemmalle alustalle, että käännös yksinkertaisempaan ei vain ole voinut tapahtua kädenkäänteessä.

– Me odotimme sen olevan helvettiä ja sitähän se myös oli. Saadaksesi näkyville edes huonolaatuisen kuvan, jossa varjot ja valaistus olivat rikki ja joka kaatui puolen minuutin välein, vaati se paljon aikaa, Druckmann kuvaili julkaisulle.

Todella suuri osa The Last of Usin PlayStation 4 -version kehityksestä onkin mennyt jo yksinomaan siihen, että peli on saatu ensin vastaamaan PlayStation 3:lla nähtyä alkuperäistä peliä. Kun kehittäjät saivat pelinsä näyttämään uudella alustalla samalta kuin vanhemmalla raudalla, nousi esiin aina uusi sarja ongelmia, jotka lopulta saattoivat liittyä aina pelin fysiikoiden toimivuuteen ja yleiseen tuntumaan.

Lopullisena tuotoksena PlayStation 4:n The Last of Usin pitäisi olla kuitenkin parempi teos kuin alkuperäisen. Naughty Dog ei ole toki paneutunut niinkään pelin mahdollisiin alkuperäisiin suunnittelumokiin, joiden hiominen olisi jo oma massiivinen ongelmansa, mutta lisätehojen myötä The Last of Usin pitäisi näyttää uudella alustalla tietenkin paremmalta kuin koskaan. Tässä suhteessa apua on tarjonut erityisesti se, että pelin kehitykseen käytetyt tekstuurit ja hahmomallit ovat alusta alkaen olleet korkealaatuisempia kuin, mitä PlayStation 3:lla on kunnolla pystytty hyödyntämään. Luonnollisesti myös 1080p-resoluution pitäisi lisäksi autella jonkin verran.

The Last of Us Remastered -nimellä tunnettu pelin PlayStation 4 -versio on tarkoitus saada kauppoihin alkavan kesän aikana. Itse The Last of Usin pääseikkailun ohella uuden version on tarkoitus pitää sisältää kaikki oleellinen peliin tuotu lisäsisältö sekä myös kommenttiraita pelin pääkehittäjiltä ja ääninäyttelijöiltä.

Lähde: Edge

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän XONE720p10FPS kuva
XONE720p10FPS

Ovat varmaan jättäneet southpawin.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus käyttäjältä Demppa

Enristä enemmän laittaa ihmettelemään miksi tähän on laitettu niin paljon resursseja. Olisivat vain pitäneet PS3 pelinä ja laittaneet ihmiset puurtamaan uusien pelien kanssa.

Tämä

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Demppa

Enristä enemmän laittaa ihmettelemään miksi tähän on laitettu niin paljon resursseja. Olisivat vain pitäneet PS3 pelinä ja laittaneet ihmiset puurtamaan uusien pelien kanssa.

Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa sitten kun PS4:n hankin. The Last of Us oli erinomainen peli lähestulkoon kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi teknisesti. Ainakin pääasiallisen PC-pelaajan silmiin alkoi jo sattua kaikki se resoluutioilla kikkailu ja fps:n droppailu. 1080p ja 60fps > turhanpäiväinen silmäkarkki.

Käyttäjän Core kuva
Core
Lainaus käyttäjältä Haerski

Lainaus käyttäjältä DemppaEnristä enemmän laittaa ihmettelemään miksi tähän on laitettu niin paljon resursseja. Olisivat vain pitäneet PS3 pelinä ja laittaneet ihmiset puurtamaan uusien pelien kanssa.Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa sitten kun PS4:n hankin. The Last of Us oli erinomainen peli lähestulkoon kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi teknisesti. Ainakin pääasiallisen PC-pelaajan silmiin alkoi jo sattua kaikki se resoluutioilla kikkailu ja fps:n droppailu. 1080p ja 60fps > turhanpäiväinen silmäkarkki.

Mikä ton 1080p resoluution itseisarvo sulle on? Toki tietokoneella olen samaa mieltä, jos peli on eri resolla kun muu PC niin se kyllä ärsyttää se resoluutioiden vaihtelu, mutta konsoleilla mulle on yks lysti. Tällä hetkellä tuntuu että tekijät saavat paremman näkösiä ja paremmin pyöriviä pelejä irti kun eivät käytä 1080p "koska 1080p" ja sen sijaan boostaavat sitä grafiikkaa ja performancea ennemmin muualta.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä Demppa

Enristä enemmän laittaa ihmettelemään miksi tähän on laitettu niin paljon resursseja. Olisivat vain pitäneet PS3 pelinä ja laittaneet ihmiset puurtamaan uusien pelien kanssa.

Niin ja tätähän ei voinut pistää vaan sinne Playstation Now:hon ei tietenkään, vaan piti tehdä joku tarpeeton grafiikka päivitys, missä ei mitään olennaisia pelin vikoja edes korjata.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Core

Mikä ton 1080p resoluution itseisarvo sulle on? Toki tietokoneella olen samaa mieltä, jos peli on eri resolla kun muu PC niin se kyllä ärsyttää se resoluutioiden vaihtelu, mutta konsoleilla mulle on yks lysti. Tällä hetkellä tuntuu että tekijät saavat paremman näkösiä ja paremmin pyöriviä pelejä irti kun eivät käytä 1080p "koska 1080p" ja sen sijaan boostaavat sitä grafiikkaa ja performancea ennemmin muualta.

Tällä hetkellä paino kylläkin on tuolla grafiikan buustaamisessa, suorituskyvyn kustannuksella.

Syy miksi olen sitä mieltä mitä olen on luonnollisesti FullHD-televisio. Television isolta ruudulta ne pikkelssit näkyy vielä kilometrin päähän, joten konsolipelaamisessa jos missä pitäisi juuri tähdätä 1080p:hen. Miksi porukka ostaa jotain BluRaytäkään, jos melkein DVD-tason kuva kelpaa peleissäkin?

Kuten sanoin, minulle se kaunis grafiikka on ennen kaikkea sulava ruudunpäivitys ja resoluutio, jolla yksityiskohdatkin toistuvat oikein, eivätkä puolen ruudun kokoisina laatikoina. Saahan konsoleista toki irti vaikka kuinka kauniita kuvia, jos tyytyy johonkin 10fps:n slideshowhun, mutta pelattavuus siitä kärsii. IhQut motion blurrit, depth of fieldid sen muut muotiefektit saisi minun puolestani heittää romukoppaan siihen asti, kun konsolit jaksaa oikeasti niitä pyörittää. Sitä paitsi rumia ne useimmiten muutenkin ovat.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä Haerski

Lainaus käyttäjältä DemppaEnristä enemmän laittaa ihmettelemään miksi tähän on laitettu niin paljon resursseja. Olisivat vain pitäneet PS3 pelinä ja laittaneet ihmiset puurtamaan uusien pelien kanssa.Kyllä tuo ainakin minulle kelpaa sitten kun PS4:n hankin. The Last of Us oli erinomainen peli lähestulkoon kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi teknisesti. Ainakin pääasiallisen PC-pelaajan silmiin alkoi jo sattua kaikki se resoluutioilla kikkailu ja fps:n droppailu. 1080p ja 60fps > turhanpäiväinen silmäkarkki.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Tällä hetkellä paino kylläkin on tuolla grafiikan buustaamisessa, suorituskyvyn kustannuksella.

Syy miksi olen sitä mieltä mitä olen on luonnollisesti FullHD-televisio. Television isolta ruudulta ne pikkelssit näkyy vielä kilometrin päähän, joten konsolipelaamisessa jos missä pitäisi juuri tähdätä 1080p:hen. Miksi porukka ostaa jotain BluRaytäkään, jos melkein DVD-tason kuva kelpaa peleissäkin?

Kuten sanoin, minulle se kaunis grafiikka on ennen kaikkea sulava ruudunpäivitys ja resoluutio, jolla yksityiskohdatkin toistuvat oikein, eivätkä puolen ruudun kokoisina laatikoina. Saahan konsoleista toki irti vaikka kuinka kauniita kuvia, jos tyytyy johonkin 10fps:n slideshowhun, mutta pelattavuus siitä kärsii. IhQut motion blurrit, depth of fieldid sen muut muotiefektit saisi minun puolestani heittää romukoppaan siihen asti, kun konsolit jaksaa oikeasti niitä pyörittää. Sitä paitsi rumia ne useimmiten muutenkin ovat.

Eli mielestäsi olisi siis parempi jos pelimoottorien kehitys jäädytettäisiin kokonaan ja mentäisiin vaikka sillä 10 vuotta vanhalla Unreal Engine 3:lla, kunhan vain 1080p/60fps saavutetaan joka pelissä?

Itseäni tuo 720p/30fps ei ole tähänkään asti häirinnyt, eikä häiritse jatkossakaan (itselläni tosin juurikin 32" HD Ready-töllö), kyllä itse haluan nähdä nimenomaan kehitystä pelimoottorien kaikilla osa-alueilla, paremmasta fysiikanmallinnuksesta, parempiin sääefektihin,, suurempiin piirtoetäisyyksiin, yksityiskohtaisiin, suurempiin pelimaailmoihin, enemmän tavaraa ruudulla kuin aikaisemmassa konsolisukupolvessa jne...Onneksi kaikki pelinkehittäjät eivät ole kuten CoDin kehittäjät Infiinity Ward/Treyarch jotka samalla pelimoottorilla menisivät vaikka seuraavat 10 vuotta vanhalla pelimoottorill kunhan 60fps periaatteesta ei tingitä, vaan ainakin tällä hetkellä kehittäjät tuntuvat kunnolla panostavan uusien pelimoottorien kehittämiseen, eikä kompromisseja tehdä vain sen takia että pelaajat jatkuvasti inisevät resoluutiosta ja frameratesta...

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Balnazzard

Eli mielestäsi olisi siis parempi jos pelimoottorien kehitys jäädytettäisiin kokonaan ja mentäisiin vaikka sillä 10 vuotta vanhalla Unreal Engine 3:lla, kunhan vain 1080p/60fps saavutetaan joka pelissä?

Miksi pitäisi jäädyttää? Sekö ei ole kehitystä, ellei tulokset piirry sinun verkkokalvoillesi räiskyvinä efekteinä ja aina vaan suurempina ja suurempina avautuvina pelialueina? Eiköhän Unreal Engine 3:ssakin suurimmat muutokset vuosien varrella ole tapahtuneet suorituskyvyn ja tehokkuuden osa-alueilla. Se mihin peliteollisuus on tämän saavutetun tehon käyttänyt on tämän keskustelun kiistakapula; ei tapahtunut kehitys itsessään.

Mutta jos nyt silti leikitään hetki mukana, niin kyllä, osuit naulan kantaan. Jos se kymmenen vuotta vanha Unreal Engine 3 takaisi sen, että pelit pyörii FullHD resolla 60fps vaikka vähän rumempana, niin uhraan kyllä mielelläni motion blurit, dofit ja vaikka yksityiskohtaisemmat hahmomallit ja tekstuurit sulavamman pelikokemuksen alttarille. Mikä tässä on niin kauhean vaikeaa ymmärtää, että jokaisen pitää erikseen vielä varmistaa?

Käyttäjän CM761 kuva
CM761
Lainaus käyttäjältä Balnazzard

ainakin tällä hetkellä kehittäjät tuntuvat kunnolla panostavan uusien pelimoottorien kehittämiseen, eikä kompromisseja tehdä vain sen takia että pelaajat jatkuvasti inisevät resoluutiosta ja frameratesta...

Niin no, mielipideasiahan tämäkin varmaan on, mutta kyllä mielestäni videopelissä tärkeämpää on ruudunpäivitys kuin se uusin tekniikka. Hienoa toki, että tekniikka kehittyy, mutta sitä ei pitäisi väkisin tunkea paikkoihin joihin se ei vielä kuulu. Eikö peleistä mene vähän järki, jos kehittäjät jättävät huomiotta "pelaajien ininän frameratesta" ja kiinnittävät resurssit vain teknologiaan?

Lainaus käyttäjältä Haerski

Jos se kymmenen vuotta vanha Unreal Engine 3 takaisi sen, että pelit pyörii FullHD resolla 60fps vaikka vähän rumempana, niin uhraan kyllä mielelläni motion blurit, dofit ja vaikka yksityiskohtaisemmat hahmomallit ja tekstuurit sulavamman pelikokemuksen alttarille.

Amen to that. Olen viime aikoina pelaillut paljon Source-moottorin pelejä pc:llä (Gmod, CS yms.) ja vaikka pelit ovatkin lievästi sanottuna ikääntyneen näköisiä, ai että niitä on mukavaa pelailla. Vanhalla läppärillänikin pyörii, framedroppeja ei tule ja tähtäin seuraa hiirtä yksi yhteen. Esim. Metro 2033:ssa (mikä ei sekään enää ihan uusi peli ole) ei peli-pc:lläkään aina tähtäin pysy aisoissa ja framet tippuu hetkittäin sinne pelikelvottoman puolelle. Sama juttu ARMA 3:ssa. Teknologia on sinänsä hienoa, mutta liian bugista ja raskasta pelikäyttöön (säästäkää minut kiltit DayZ-fanit).

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Harmi, että tuli ostettua PS3 versio julkaisussa. Tomb Raider on ainoa peli minkä ostan kaks kertaa, koska olen Lara Croft hullu ja eipä tullut PC versiosta maksettua kun se reilu kymppi joten PS4 versio tulee koristamaan hyllyä muiden Tomb Raider pelien jatkoksi sitten kun irtoo halvalla.

Nostoja