The Order: 1886 –ohjaaja: Playstation 4 pystyy jo fotorealismiin / Uutiset / pelaaja.fi

The Order: 1886 –ohjaaja: Playstation 4 pystyy jo fotorealismiin

7.02.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
35

Räiskintätrilleri The Order: 1886:n ohjaaja Dana Janin mukaan fotorealististen pelien aika koittaa pian.

Sonyn Playstation Blogcast -podcastissa vieraillut Jan kertoi uskovansa Playstation 4:n pystyvän jo valokuvamaiseen grafiikkaan. Hänen mukaansa konsoliraudan kehittyminen on siirtänyt vastuun graafisista harppauksista pelinkehittäjille, joiden on opittava käyttämään hyväkseen alustan täyttä potentiaalia.

– Pelinkehittäjien on nyt keksittävä tapoja viedä realistisuus vielä aiempaa pidemmälle. Meidän on opittava tekemään ihmishahmoista uskottavampia, Jan visioi.

PS4:lle yksinoikeudella julkaistava The Order: 1886 toteuttaa välianimaationsakin pelimoottorilla, minkä ansiosta esimerkiksi hahmojen saamat vammat ja veritahrat ovat edelleen paikoillaan videopätkissä. Janin mukaan vastaavat pienet yksityiskohdat ovat tärkeitä askelia kohti fotorealismia.

Haastattelussa Jan painotti myös liikkeenkaappauksen tärkeyttä pelin graafisen uskottavuuden kannalta.

– Näyttelijöitä palkatessamme keskityimme lähinnä heidän epätäydellisyyksiinsä, sillä ne tekevät ihmisestä ihmisen. Liika silottelu tekee hahmoista epäaidon näköisiä, Jan kertoo.

Janin mielestä pelien ei kuitenkaan tule uhrata varsinaista pelikokemusta kauniin ulkokuoren vuoksi, ja mies muistikin hehkuttaa The Order: 1886:n keskittyvän realistisuuden ohella yhtä paljon myös hyvään pelituntumaan.

The Order: 1886:n vakuuttavuutta pääsee arvioimaan itse jo vajaan kahden viikon kuluttua, sillä peli näkee päivänvalon Playstation 4:llä 20. helmikuuta.

Lähde: Playstation Blogcast, DualShockers

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock

Ehkä, mutta totuus on että oikea elämä on smuutimpaa kuin 30 ruutua sekunnissa.

"Elokuvamaisempi kokemus" :D

Käyttäjän Core kuva
Core

Tää on vissiin vähän sitten se PS4:n Ryse, eli lähinnä silmäkarkkia. Ei sillä, itse tuli Ryseä pelattua 40-50h, johon mahtui kaksi läpipeluukertaa kahdella vaikeammalla vaikeusasteella ja läjä moninpeliä päälle. Mutta ei se silti tietysti muuta sitä, että kyllä se oli vähän sellanen "tech demo" :P

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Hieman epäilen. Mikäli tämä olisikin mahdollista, niin mitkä genret hyötyvät fotorealismista? Tulee mieleen rauhalliset seikkailupelit, joiden pelattavuus koostuu kolmiulotteisen maailman tutkimisesta. Harmi vain, ettei tämä genre ole massojen suosiossa, joten pieni pelko on, että jo nyt kovin simppelit räiskintä- ja toimintapelit yksinkertaistuvat entisestään, kun voimavarat käytetään pelin ulkoasuun.

Heitetään loppuun vielä perinteinen kysymys, eli onko fotorealismi tavoittelemisen arvoista? Eikö persoonallisuus loppujen lopuksi ole grafiikassakin tärkeämpää?

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No varmasti pystyy mutta se, tehdäänkö peli joka on kokonaan tehty fotorealistisella grafiikalla, on taas eri asia. Demoja ja pikkupelejä voidaan toki tehdä mutta ei tuo nyt mitenkään uutinen ole että vehkeet tuollaiseen pystyvät.

Mielestäni pelien pitää tietyllä tapaa näyttää kuitenkin peleiltä. Varmasti alussa on fotorealistiset grafiikat hienoa mutta kyllä sitä nykyisinkin usein kaipaa jotain "Nintendo-grafiikkaa" harmaan fotorealistisuutta tavoittelevan massan jälkeen. Ja tuolla termilläni tarkoitan sellaista tyyliteltyä, värikästä grafiikkaa. Se on mielestäni vallan mukavaa, kunhan sitäkään ei joudu katsomaan jokaisessa pelissä.

Itse uutisen peli on itselle jonkunlainen villi kortti. Ei oikein kummempia odotuksia ja kohta jo julkaistaan. Saapa nähdä minkä vastaanoton saa ja tuleeko itsekin sitten mahdollisesti kiinnostuttua enemmän.

Käyttäjän Gamer86 kuva
Gamer86

Ei ei ei e

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Kai Se onnistuisi, mutta vaatisi saatanasti töitä.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Nää Johannan uutiset on aina paljon parempia, kuin esim Panun uutiset.

Käyttäjän theEternal kuva
theEternal

Olisihan se hienoa nähdä fotorealistinen peli, mutta olisiko sen kehitystyön työmäärä oleellinen hyvän pelin kannalta ? Ei todennäköisesti olisi. Riittäisi että hahmot olisivat ihmismäisiä, ympäristö hienoa ja monimuotoisesti toimivaa. Liiallinen realismi peleissä saattaisi jopa olla hieman inhottavaa siinä mielessä että mitä peleillä haetaan alkukantaisesti ? Eskapismia, todellisuuden muutosta tai siitä pakoa. Hyvä peli on kuin hyvä kirja, sarjakuva tai muu taiteen muoto. Sillä on tarkoitus vapauttaa hetkeksi mieli liiasta realismista ja arjen paineista.

Käyttäjän YritaEdes kuva
YritaEdes

Haha. Joo, ei.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Olisihan se kai mahdollistam mutta peli rullaisi cinemaattisesti 7fps.