The Witcher 3 -kehittäjä grafiikkaväittelystä: "Peliä ei olisi ilman konsoleita" / Uutiset / pelaaja.fi

The Witcher 3 -kehittäjä grafiikkaväittelystä: "Peliä ei olisi ilman konsoleita"

23.05.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
35
The Witcher 3 -kehittäjä grafiikkaväittelystä: "Peliä ei olisi ilman konsoleita"

Tällä viikolla julkaistu The Witcher 3: Wild Hunt on synnyttänyt kärkevää sanailua pelaajien odotuksista ja eri alustojen grafiikkaeroista niin keskustelufoorumeilla kuin pelimediassakin.

The Witcher 3:n takkuilevaa suorituskykyä ja pieniä graafisia puutteita on pyritty korjailemaan päivityksin kullakin alustalla, mutta pelin kehittänyt CD Projekt RED kärsii edelleen erityisesti ennen julkaisua nähdyn kuvamateriaalin ja lopullisen tuotoksen ulkonäköeroihin pettyneiden fanien silmätikkuna. Pelisivusto Eurogamer tenttasi alkuviikosta studion veteraaneja, jotka myöntävät julkaisun menneen tietyin tavoin mönkään.

– Jos ihmiset huomaavat pelin näyttävän erilaiselta kuin ennen julkaisua, emme voi väittää vastaan, mutta muutosten takana on monimutkaisia teknisiä syitä, studion johtaja Adam Badowski selittää.

Badowski myöntää haastattelussa studion valinneen suuremman, paremmin toimivan maailman trailereilla nähtyjen tyyliseikkojen sijasta. Valtava, avoin ympäristö olisi miehen mukaan ollut mahdoton yhtälö julkistusmateriaalin kuvaamiseen käytettyjen valaistus- ja efektiratkaisujen kanssa.

– Emme tienneet silloin, etteivät ne tulisi toimimaan, joten emme varsinaisesti valehdelleet. Jos pelaajat kuitenkin tekivät ostopäätöksensä vuonna 2013 näytetyn materiaalin perusteella, olemme pahoillamme, ja yritämme hyvittää sen jotenkin, lupaa studion perustanut Marcin Iwinski.

Lähivuosina moneen kertaan puidut väitteet konsolien osuudesta pelin pc-version jarruttelemisessa eivät tunnu hetkauttavan muutoin anteeksipyytäväistä Iwinskiä.

– Ilman konsoleita The Witcher 3:a ei yksinkertaisesti olisi tässä muodossaan. Jos olisimme kehittäneet peliä vain pc:lle, olisimme ehkä saaneet siitä enemmän irti graafisesti, mutta meillä ei olisi ollut varaa luoda näin valtavaa, alati kehittyvää maailmaa, Iwinski summaa.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Kiitos Witcher 3 kehittäjä. Nyt voin nukkua yöni.
Mutta siis tosissaan tuo pc vs konsoli, grafiikka riitely on aivan järkyttävän tyhmää. Jos ei huonompi graffanen peli kelpaa, niin älä pelaa...

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

No niin... kerrankin järjen ääni on vastannut näihin väittelyihin/riitelyihin tms. :)

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma

Olihan vastaavia haastatteluja annettu jo ennen julkaisupäivää, joten hirveästi uutta tietoa tästä ei saada irti. Nuo efektien ja vastaavien puuttuminen ei haittaa käytännössä yhtään, kun modaajat tuovat ne todella nopeasti pelaajien käyttöön. Taitaa jo yksi isompi grafiikka modi olla ulkona, joka lupaa 2013 tyylistä visuaalista antia. Ainoastaan ihmetyttää miten CDPR ei tuonut julkaisussa päivitettyjä tekstuureita puihin (lehtiin). Nehän voidaan käytönnössä random generoida aika nopeasti peliin. Noh... Varmaan viikon päästä nekin on saatavilla modien kautta.

Käyttäjän Virttis kuva
Virttis

Joo saisi munkin puolesta loppua nää Konsolit vs PC väittely. Kaverien kanssa läpällä tulee heitettyä masterrace-juttuja mutta en kyllä tosissani ketään konsolipelaajaa hauku. Molemmat on aika tärkeitä toisilleen kuitenkin. Itse olen ainakin tyytyväinen, että Witcher 3 saatiin tällaisena ulos. Eikä graafinen ilme minua häirinnyt vaikka onkin heikompaa kuin 2013 videossa.Tärkeintä kuitenkin on että pelin sisältö on timanttia, niinkuin nyt on.

Sitä paitsi meikän mylly olisi laitettu toden teolla itkemään vähänkin kovemmilla vaatimuksilla :) Nyt kuitenkin pyörii Full HD medium asetuksilla @ 45-55 fps ja olen tyytyväinen.

Käyttäjän TheRajaskel kuva
TheRajaskel

Vaikka pelin graafista ilmettä onkin tuotu jonkin verran alaspäin, niin näyttää peli ainakin omaan silmään todella hyvältä. Mikä ongelma tässä nyt siis on, jos peliä on muuten hauska pelata?

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Ja silti vaikuttaa olevan ilmeistä se että konsoli jarruttavat pelien kehitystä graafisesti.
Jos se perkeleen konsoli versio ei pyöri yhtä hyvän näköisenä kuin pc-versio niin sitten siitä tehdään rumemman näköinen.

Itse pelaan vanhahkolla pc:eellä ja konsoleilla mutta tunnustan konsoleiden aiheuttavan pc pelien rumentamista.

Käyttäjän Zhinarkos kuva
Zhinarkos

Siitä nyt ei pääse mihinkään, että hienon näköinen peli näyttää hienolta. Totta kai se on mukavaa. Mutta yleisesti, ja varsinkaan tällaisen avoimen pelimaailman pelin kanssa, AAA grafiikka syö aivan tajuttomasti resursseja. Ymmärrän 2000€ koneen omistajia, jotka haluavat parasta mahdollista laatua peliltään, mutta edelleenkin he ovat vähemmistössä.

200€ molemmin puolin, vaihdellen hieman aikakaudesta, löytyy se maaginen raja milloin graffakortit muuttuvat pelaajan korteista intoilijoiden kortteihin. Vaikka olisinkin töissä, en siltikään jaksaisi olla koko ajan päivittämässä konetta. En jaksa nähdä vaivaa, enkä myöskään halua sijoittaa kaikkia rahojani siihen, että muutama hassu pikseli näkyy tarkemmin.

Tuo, että konsolit ovat tehneet pelin sellaiseksi kuin se on, pitää juuri paikkansa. Ja vaikka olenkin PC pelaaja, pidän tätä vaihtoehtoa mahdollisesti jopa parempana, kunhan vain PC versio on optimoitu käyttökokemukseltaan PC:lle, eikä gamepadilla pelattavaksi.

Niin kuin se kuuluisa tekemisen määrä, niin grafiikkakin omasta mielestään saavuttaa tietyn pisteen jälkeen pinaakkelinsa. Tarkoitan tällä siis tilannetta, jolloin grafiikka voi kyllä vielä parantua, mutta siihen vaaditut sijoitukset kasvavat suhteessa moninkertaisiksi edellisiin sijoituksiin verrattuna.

Witcher 2 esimerkiksi näyttää aivan erinomaiselta mielestäni. Kolmonen voisi aivan yhtä hyvin käyttää vaikka sen grafiikoita. Jopa ykkösen grafiikat kelpaisi, mutta siihen nykyään ei kuitenkaan ehkä tarvitse tyytyä, kuin halvatkin PC:t pyörittävät sitä erinomaisesti.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Ehkä peliyrityksetkin alkavat olemaan tarkempia millaisia trailereita julkaisevat. Luulisi, että jatkossa trailereissa/demoissa ilmoitettaisiin selkeästi, että mikä on tosiaan pelikuvaa ja mikä on graafikon näkemys/tavoite. Näitä samankaltaisia tilanteita tapahtunut lähiaikoina; Watch Dogs, Dark Souls 2, The Witcher 3, ...

Kuten Hugejorma tuossa mainitsikin, niin kyllä aiheesta The Witcher 3 osalta on ehditty keskustelemaan jo pidemmän aikaa.

Toivottavasti CDPR tuo modaajille erinomaiset mahdollisuuden parantaa ulkonäköä graafisesti. Hyvä skaalautuvuus auttaisi peliä myös jatkossa. Vaikka pelitalolla ei löytyisi resursseja pelin graafisen ulkoasun hiomiseen, niin kuten ollaan nähty niin peliyhteisöstä löytyy paljon porukkaa jotka homman hoitaisivat. Olisi todella hienoa jos peli saisi myös taitavan ryhmän vapaaehtoisia tekemään lisää tehtäviä ja tarinoita peliin.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

En allekirjoita tuota päivääkään. Korkeintaan siksi ei olisi, koska ottivat ison läskin shekin konsolivalmistajilta, jossa ehtona yhdenkaltaisuus alustojen kesken.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Ainakin PS4:llä peli on pääasiassa pyörinyt ihan hyvin. Ainoat valittamisen aiheet itsellä on ne naurettavan pitkät latausajat ja paikoittaiset ruudunpäivitysongelmat. Etenkin niillä suo-alueilla joilla on paljon puita ja kasveja, menee taistelut ihan pelikelvottomiksi diaesityksiksi.

Niin ja kaipa siitäkin voisi valittaa kun menin tutkimaan puoliksi uponnutta laivan hylkyä mistä ei pääse enää pois.
Ja jostain syystä peli heitti sinne autosavetuksen (mitä se ei muulloin juuri koskaan tee) eli sinne meni kymmenisen tuntia pelaamista hukkaan.