
Suomalaisstudio Bugbear Entertainment ja ruotsalainen Coffee Stain Studios ovat siiryneet THQ Nordicin omistukseen. Tähän mennessä itsenäisesti toimineesta Bugbearista THQ Nordic kertoo hankkineensa ainakin näin alustavasti 90 prosentin osake-enemmistön, kun Coffee Stainista se on napannut haltuunsa firman kokonaisuudessaan.
Bugbear sai aiemmin tänä vuonna pitkällisen kehityksen jälkeen Wreckfest-romurallipelinsä valmiiksi pc:lle ja pyrkii tuomaan sen seuraavaksi konsoleille. THQ Nordic on toiminut Wreckfestin julkaisijana. Aikaisemmin suomalaistudio on niittänyt mainetta FlatOut-ajopelisarjan luojana ja Ridge Racer Unboundedin tekijänä.
Coffee Stain Studiosin monet tietänet edelleen parhaiten Goat Simulatorista. Se on yhtälailla tehnyt kuitenkin tornipuolustuskeskeistä Sanctum-sarjaa on sittemmin levittäytynyt myös julkaisemaan pelejä, kuten Deep Rock Galacticin. THQ Nordic saa kaupoissa kaikki Coffee Stainin omistamat pelioikeudet, mutta yhtiö jatkaa toimintaansa silti itsenäisessä muodossa.
Bugbear ja Coffee Stain muodostavat vasta vain osan THQ Nordicin viimeaikaisista hankinnoista. Yhtiö on erityisesti haalinut itselleen haltuunsa runsain määrin varjoon jääneitä pelisarjoja, kuten Alone in the Darkin, Kingdoms of Amalurin ja TimeSplittersin. Peliyhtiö Deep Silverin omistava Koch Media on sekin nykyisin osa samaa perhettä THQ Nordicin kanssa.
Lähde: THQ Nordic (1), (2)
Kommentit
RIP Bugbear Entertainment.
Kai sen voi noinkin ajatella. Tai sitten devit saa nyt huomattavasti enemmän rahaa käyttöön ja voi jatkossa keskittyä enemmän pelkästään pelien tekemiseen.
Goat Simulatorista en koskaan ole välittänyt, mutta toivottavasti Bugbear on hyvissä käsissä. Odottelen Wreckfestin konsoliversiota.
Toivottavasti antavat Bugbear Entertainmentin tehä omat pelit eikä puutu liikaa.
Näinköhän olisi edes Wreckfestin julkaisu onnistunut ilman THQ Nordicin apua? Vuonna 2016 oli jo läheltä piti -tilanne, jossa verottaja haki studiota konkkaan. Seuraavana vuonna sitten THQ otti Wreckfestin suojiinsa ja nyt koko studion. Olen 99% varma, että ilman näitä peliliikkeita lappu olisi ollut luukulla viimeistään Wreckfestin julkaisun jälkeen.
Jep, kyllä Bugbear nimenomaan tarvitsi jonkin julkaisijan taakseen...toivottavasti tästä vielä studio lähtisi uuteen nousuun, Wreckfestin konsoliversion (sitten kun se vihdoin ja viimein julkaistaan voisi hyvin käydä ostamssa täyteen hintaan, ihan vain jotta tulisi studiota tuettua.
Minä aion tukea bugbear yhtiötä ostamalla tuon pelin. Ensi vuonna tietokonelle steamista ja enkä odottaa siitä konsoliversiota.