THQ Nordicin emoyhtiö ei mahda itselleen mitään – osti peräti 11 pelistudiota lisää aina Shadow Warrior- ja Phoenix Point -kehittäjää myöten / Uutiset / pelaaja.fi

THQ Nordicin emoyhtiö ei mahda itselleen mitään – osti peräti 11 pelistudiota lisää aina Shadow Warrior- ja Phoenix Point -kehittäjää myöten

19.11.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
Zen Studios, Flying Wild Hog, Phoenix point, Snapshot games, Shadow Warrior,

Pelifirmoja vimmalla hankkinut ruotsalaisyhtiö Embracer Group on haalinut itselleen aina vain enemmän pelinkehitysvoimaa. Jo ennalta muun muassa THQ Nordicia, Saber Interactivea ja Koch Mediaa hallitseva taho on viimeisimpänä ostanut haltuunsa 13 uutta yhtiöitä, joista 11 ovat pelinkehitysfirmoja.

Uudet firmat ovat:

  • Redout-sarjan tekijä 34BigThings
  • Mobiilistudio A Thinking Ape Entertainment (Casino X, Kingdoms at War)
  • A Story About My Uncle -tekijä Coffee Stain North (oli jo ennestään osaomistaja)
  • Shadow Warrior -tekijä Flying Wild Hog
  • Mobiilistudio IUGO Mobile Entertainment (PvPets: Tank Royale, The Walking Dead: Road to Survival)
  • Seikkailupelikehittäjä Mad Head Games (mm. Rite of Passage -sarja)
  • Quantum League -kehittäjä Nimble Giant Entertainment
  • SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated -remasterista vastannut Purple Lamp Studios
  • Debyyttipeliään vuodelle 2023 tähystävä brittistudio Silent Games
  • Phoenix Point -tekijä Snapshot Games
  • Zen Pinball- ja Operencia: The Stolen Sun -tekijä Zen Studios

Lisäksi sen hiljattaisiin palkintoihin kuuluivat myös osaksi laadunvarmistukseen toimintansa perustuva romanilaisyhtiö Quantic Lab ja pr-firma Sandbox Strategies.

Yhtiöistä Zen Studios, Snapshot Games, Nimble Giant Entertainment, Mad Head Games ja 34BigThings vaikuttavat vastaisuudessa Saber Interactiven alaisuudessa, joskin monet pääasiallisesti silti itsenäisessä kapasiteetissa. Flying Wild Hog sijoitetaan vuorostaan Koch Medialle, kun taas THQ Nordic nappaa Purple Lampin ja Coffee Stain Studios tietenkin Coffee Stain Northin.

Silent Gamesin nappaa kontolleen Amplifier Game Invest, kun taas mobiilikehittäjät IUGO ja A Thinking Ape ovat osa DECA Games -osastoa.

Vasta aiemmin kesällä Embracer Group nappasi haltuunsa myös esimerkiksi Metro-tekijä 4A Gamesin ja Insurgency-tekijä New World Interactiven. Sen omistamiin firmoihin lukeutuvat myös esimerkiksi suomalainen Bugbear ja ruotsalainen Little Nightmares -tekijä Tarsier Studios. Loppua ei ilmeisesti myöskään näy, sillä Embracer kertoo käyneensä neuvotteluja perheen kasvattamisesta viimeisen kolmen kuukauden aikana yli sadan yrittäjän kanssa, joista osan kerrotaan pyörittävän mittaviakin liiketoimia.

Lähde: Gematsu, VentureBeat, Embracer Group

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Paljonkohan mahtoi kustantaa? Flying Wild Hog on mahtava firma. Toivottavasti saavat shadow warrior 3 paremmaksi kuin kakkosen.

Käyttäjän Seppo_Hovi kuva
Seppo_Hovi

Mistähä hämäräbisneksistä ne takoo rahaa, koska en suostu uskoo, että niitten pelit myy iha nii hyvin, että niillä noi paljon paalua löytyy, että koko ajan ollaan ostamassa studioita ja IP:tä.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus Seppo_Hovi

Mistähä hämäräbisneksistä ne takoo rahaa, koska en suostu uskoo, että niitten pelit myy iha nii hyvin, että niillä noi paljon paalua löytyy, että koko ajan ollaan ostamassa studioita ja IP:tä.

Sen sijaan että tehdään niinkuin Bobby Kotick ja Andrew Wilson, eli kääritään puolisataa miljoonaa bonuksena omiin taskuihin, sijoitetaan ne uusiin hankkeisiin jotka tuottavat itsensä takaisin ja vähän extraa. Esimerkiksi Darksiders Genesis ei ollut mikään suurmenestys, mutta tehtiin niin halvalla (mutta silti laadukkaasti) että se "Ylitti odotukset", heidän sanansa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Seppo_Hovi

Mistähä hämäräbisneksistä ne takoo rahaa, koska en suostu uskoo, että niitten pelit myy iha nii hyvin, että niillä noi paljon paalua löytyy, että koko ajan ollaan ostamassa studioita ja IP:tä.

Ei jokaisen pelin tarvitse myydä miljoonia, että ne voivat silti olla kannattavia. Jos kulut pidetään pieninä, niin luonnollisesti tavoitettava yleisökin saa olla pienempi. Eihän THQ:n pelejä aina esim. markkinoida juuri nimeksikään, mutta pelisarjoilla tuppaa silti olemaan sitä fanikuntaa pohjalla, joille tieto päätyy pienemmälläkin kohkaamisella.

Itse lähinnä ihmettelen, miten hemmetissä Embracer pitää kaikki nämä studiot sillä tavalla ruodussa, että tulosta myös syntyy. Firman kymmenet studiot on jaettu 6 eri aladivisioonan alle (mm. THQ Nordic ja Koch Media), mutta edes studioiden sijoittelussa ei tunnu olevan mitään suurempaa logiikkaa, vaan ne saataa sijaita hajan ympäri maailmaa. Esim. elokuussa hankittu saksalainen DECA Games sai nyt tässä kaupassa alaisuuteensa kaksi kanadan länsirannikolla sijaitsevaa studiota...?! Onnea vaan studioiden väliseen viestintään, kun ovat aikavyöhykkeissä lähes kirjaimellisesti maapallon vastakkaisilla puolilla.

Nostoja