Tiesitkö? Assassin's Creed oli alun perin Prince of Persia / Uutiset / pelaaja.fi

Tiesitkö? Assassin's Creed oli alun perin Prince of Persia

1.03.2015 // Kirjoittanut: Ida Suominen
9
 Khai Nguyenin konseptitaidetta Prince of Persia: Assassins -pelistä

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.

Kun Prince of Persia -klassikkosarja sai kasvojenkohotuksen vuonna 2003 ilmestyneessä Sands of Time -pelissä, siitä tuli välitön hitti. Sands of Timen luova ohjaaja Patrice Désilets asetettiin myös suunnitteilla olleen sivuseikkailun ruoriin. Désilets kuitenkin uskoi, että seinillä juoksentelevan prinssin seikkailut oli sellaisenaan pumpattu kuiviin. Hänen mielestään prinssi ei ensisijaisesti ole toimintasankari, vaan joku, joka odottaa kuninkaaksi tuloa. Niinpä lähetymistapaa lähdettiin muuttamaan seuraavaa peliä varten.

Désilets oli innostunut salaseuroista, ja oli tuohon aikaan erityisen viehättynyt Lähi-idän alueella toimineesta Hashashin-järjestöstä. Tästä poiki ajatus: mitä jos pelaaja ei pelaisikaan itse prinssinä? Idean ympärille alkoi nopeasti kasvaa uusi asetelma. Pelaajan tehtävänä olisi toimia salamurhaajana ja suojella tekoälyn ohjaamaa nuorta prinssiä. Ensimmäisen vuoden ajan pelin nimi olikin Prince of Persia: Assassins.

Projektin edistyessä salamurhaaja kuitenkin työnsi pelin keskiössä ollutta prinssiä yhä enemmän ja enemmän taka-alalle. Peli oli Désilets'n mukaan yhä Prince of Persia, mutta Ubisoftin harmiksi varsinainen prinssi loisti poissaolollaan. Lisäksi peli oli synkempi ja ammensi historiankirjoista huomattavasti enemmän kuin sarjan aikaisemmat osat. Ohjaajan vakuutteluista huolimatta lopullinen tuote muistuttikin yhä vähemmän ja vähemmän sarjan peliä, vaikka parkour-henkinen toiminta pysyikin mukana. Lopulta Ubisoft iski hanskat tiskiin ja myöntyi luomaan kokonaan uuden nimikkeen Désilets'n visiota varten.

Désilets on kertonut olevansa varma, että Prince of Persia: Assassins olisi asetelmansa puolesta toiminut. Ehkä henkivartija-ajatus pidetään mielessä, mikäli Persian prinssin seikkailut polkaistaan joskus uudelleen käyntiin?

Lue lisää:
The history of Assassin's Creed
The true history of Assassin's Creed

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No tätä en kyllä tiennyt mutta loogiselta kuulostaa.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Hashishin, koska käyttivät hashishta (sic), ehkä se voidaan kirjoittaa myös Hashashin, en tiedä. Henki-/vartijat sen sijaan olivat Assasseen. Näistä kahdesta sanasta, jommasta kummasta tai yhdessä, onkin tosiaan muodostunut sana "assassin". Tai näin ainakin Conn Igguldenin mukaan.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Luulin silloin ekaa kertaa Assassin's Creedistä kuulessani pelin olleen Prince of Persia -spinoff. Kiipeily osuudet, aikakausi ja tietenkin julkaisija olivat syitä olettaa noin.

Olisiko Prince of Persia nyt yksi maailman menestyneimpiä pelisarjoja jos Ubisoft ei olisi Assassin's Creediä lähtenyt tekemään?

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä Teräskäsine

Luulin silloin ekaa kertaa Assassin's Creedistä kuulessani pelin olleen Prince of Persia -spinoff. Kiipeily osuudet, aikakausi ja tietenkin julkaisija olivat syitä olettaa noin.

Olisiko Prince of Persia nyt yksi maailman menestyneimpiä pelisarjoja jos Ubisoft ei olisi Assassin's Creediä lähtenyt tekemään?

Tuskin. Ei Se kuitenkaan olisi nykyisen kaltainen, jos Se olisi prinssiksi jäänyt.
Kyllä varmaan olisi suosituksi tullut silti.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Hashasin-järjestö oli ääri islamilainen porukka joka levitti sanomaa terrorismilla.
Punainen vyö tai mikä se nyt onkaan oli heidän tunnus ja he käyttivät aikalailla samoja keinoja kuin ninjat mutta itse tappaminen tehtiin lähes aina julkisesti.
Jokuhan voisi tehdä natseista pelin justiinsa samalla idealla kuin assassiineista tehtiin.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus käyttäjältä rautahuilu

Hashasin-järjestö oli ääri islamilainen porukka joka levitti sanomaa terrorismilla.
Punainen vyö tai mikä se nyt onkaan oli heidän tunnus ja he käyttivät aikalailla samoja keinoja kuin ninjat mutta itse tappaminen tehtiin lähes aina julkisesti.
Jokuhan voisi tehdä natseista pelin justiinsa samalla idealla kuin assassiineista tehtiin.

Siinä tilanteessa joo, jos peli sijoittuu liittoutuneiden valloittamaan Berliiniin.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Jap, luin tästä aikoinaan IGN:n artikkelin asiasta. Mitä AC-sarjaan yleisesti ottaen tulee, siinä missä monet ylistävät AC II:sta sekä Eziota maasta taivaaseen, itselleni juuri tuo ihan ensimmäinen Assassin's Creed oli se parempi peli, samaten kuin Altair oli Eziota parempi hahmo.

Juju piilee miljöössä - huolimatta siitä, kuinka paljon parempi AC II on pelattavuudeltaan, graffoiltaan ja niin eespäin, renesanssia viettävä Italia ei vedonnut minuun läheskään yhtä paljon kuin 1100-luvun ristiretkien täyttämä Lähi-Itä. Lieneekö syy ollut sitten vanhassa PoP: Sands of Timessa, jonka kaltaisia fiboja sain hiukan tästäkin pelistä, mene ja tiedä. Mitä Altairiin tulee, koin että hän kehittyi hahmona huomattavasti mielenkiintoisemmin (ja jossain määrin enemmän) oman pelinsä sisällä, kuin Ezio AC II:ssa.

Kaikein kaikkiaan, AC 1 on Brotherhoodin ohella suosikkini koko sarjasta. Tämä siitäkin huolimatta, etten suurin surminkaan voisi suositella AC 1:n PS3 versiota kenellekkään - peli on buginen ja pahasti epävakaa. Sekosin laskuissa siinä, kuinka monesti tämä tapahtui minulle jo ensimmäisellä läpipeluukerralla https://www.youtube.com/watch?v=WOCzkzk2YEA, vaikka levyni oli kunnoltaan täysin naarmuton. Onni onnettomuudessa oli se, että tuo tapahtui vain muutama viikko ennen surullisenkuuluisaa PSN-tietomurtoa. Luulin nimittäin pelin jatkuvan hyytymisen johtuvan upouuden PS3:n evotuksesta, enkä konsolinvaihdon pelossa ollut vielä kehdannut tehdä PSN-tiliä, jonne olisin laittanut tilitietonikin ylös.

Kukapa olisi uskonut, että päin helevettiä tehty PS3-käännös tulisi pelastamaan minut tietovarkaudelta sekä mahdolliselta rahanmenetykseltä.

Ennen pitkää Brotherhood hurmasi minut pelattavuudellaan (joka oli suuresti AC II:n peruja) sekä renesanssia että antiikkia yhdistävillä maisemillaan. Tästä johtuen, koen että se on sarjansa paras peli. Tästä huolimatta ensimmäinen Assassin's Creed vie pitemmän korren niin tarinaltaan kuin tapahtumapaikoiltaan.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu
Lainaus käyttäjältä Portable

Lainaus käyttäjältä rautahuiluHashasin-järjestö oli ääri islamilainen porukka joka levitti sanomaa terrorismilla.
Punainen vyö tai mikä se nyt onkaan oli heidän tunnus ja he käyttivät aikalailla samoja keinoja kuin ninjat mutta itse tappaminen tehtiin lähes aina julkisesti.
Jokuhan voisi tehdä natseista pelin justiinsa samalla idealla kuin assassiineista tehtiin.

Siinä tilanteessa joo, jos peli sijoittuu liittoutuneiden valloittamaan Berliiniin.

Tehdään pahiksista sankareita jotka ei ole ikinä tehneet mitään väärää. Seuraava suuri idea pelisuunnittelijoille.

Käyttäjän Squalo FIN kuva
Squalo FIN

Kaikki sarjan pääpelit ykkösestä neloseen on pelattuna ja vaikka itsellekin se AC2 on edelleen paras, on myös ensimmäinen osa tietyllä tapaa lähellä sydäntä. Olihan se kuitenkin mistä kaikki alkoi ja oli aikoinaan todella kova peli. Tosin jos nyt sen pariin palaisi voisi olla eri ääni kellossa. Jokin AC peleissä oudosti kiehtoo, vaikka jo revelationsin jälkeen olin valmis jättämään sen viimeiseksi pelaamakseni AC peliksi, niin aina ennenpitkään tulee palattua sarjan pariin.

Nostoja