Tiesitkö? Näin Crash Bandicoot luotiin! / Uutiset / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin Crash Bandicoot luotiin!

8.02.2015 // Kirjoittanut: Ida Suominen
4
Tiesitkö? Näin Crash Bandicoot luotiin!

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin uusi artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.

Naughty Dog on studio, joka on viime vuosina suoltanut koneistostaan Unchartedin ja The Last of Usin kaltaisia hittejä. Talo kuitenkin aloitti voittokulkunsa jo vuonna 1996.

Vuonna 1994 kolme konsolikentän suurinta olivat Nintendo, Sega ja Sony. Kahdella kolmesta oli maskotti: Nintendolla Mario ja Segalla Sonic. Naughty Dogin perustajien, Andy Gavinin ja Jason Rubinin mielestä Sonyn tyhjiö piti täyttää jollain. He ryhtyivät puuhaamaan hahmoa, jonka toivoivat nousevan PlayStationin keulakuvaksi. Ensin täytyi kuitenkin löytää sopiva otus.

Gavin ja Rubin tahtoivat tehdä saman kuin Sega oli tehnyt siilin ja Warner Bros. Tasmanian tuholaisen kanssa. He hankkivat kirjan australialaisista eläinlajeista ja valikoivat sopivimman oloiset elikot. Ehdokkaiksi valikoituivat vompatti, päästäiskenguru ja pussimäyrä.

Varsinaisella lajilla ei Rubinin mukaan ollut viime kädessä erityisemmin väliä. Se, että ruudulla ravaava otus muistuttaa lopullisessa tuotteessa hieman pussimäyrää, on lähinnä onnekas sattuma. Rubin kuvailee, että hahmon lopullisen muodon sanelivat ensisijaisesti tekniset vaatimukset ja PlayStationin matala resoluutio, vasta sitten inspiraatio.

Willie the Wombat -työnimellä kulkenut peli muuttui Crash Bandicootiksi vasta kehityksen loppuvaiheilla. Tekijätiimi oli päätynyt pussimäyrään, joka tunnetaan englanniksi nimellä bandicoot, mutta tämän varsinaista nimeä etsittiin verrattain kauan. Vasta, kun kehityksen loppupuolella alettiin täyttää pelin pitkäpiimäisempiä osuuksia rikottavilla laatikoilla, valikoitui oranssin otuksen nimeksi hajottamisteeman mukaisesti Crash.

Lue lisää:
Making Crash Bandicoot - part 2

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DD-Indeed kuva
DD-Indeed

Naughty Dogin pitäisi palata Crashien pariin edes yhdeksi peliksi. He jättivät hahmon oman onnensa nojaan ja isojen firmojen lypsylehmäksi. Ja sen maine kuihtui sitämyöden kasaan. PS1 Crashit olivat todella hyvää viihdettä alusta loppuun asti ja tärkeitä julkaisuita sille alustalle (miinus Crash Bash).

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Täytyy tosin muistaa että 1) Crash oli alusta alkaen Universalin lisenssi ja 2) Naughty Dog kumminkin teki yhteensä 4 Crash Bandicoot peliä - kolme tasoloikkaa ja yhden kilpa-ajon. Ei sinänsä, CTR:ää ovat jotkut arvostelija haukkuneet jopa Diddy Kong Racing-klooniksi, mutta sitten myös todenneet että se oli <i>"paras ja kutakuinkin niitä ainoita koko perheen kilpa-ajo pelejä, mitä PS1:ltä tällä hetkellä löytyy"</i>. Miten pahasta plagioinnista sitten olikaan kyse, siihen en ota kantaa kun ei ole tuota Diddy Kong Racingia tullut itse pelanneeksi.

On minusta ymmärrettävää, että Naughty Dog halusi uuden PS2:n myötä aloittaa myös ihan uuden pelisarjan, varsinkin kun se ei olisi enää kytkettynä kiinni Universaliin.

Tästä tulee mieleen erään IGN:n haastatteleman Insomniac Gamesin työntekijän kommentti. Kun kyseinen heppu pääsi aikoinaan studiolle töihin, hän olisi halunnut työstää vielä neljännen Spyron sen sijaan, että porukka olisi aloittanut uutta pelisarjaa. Hän oli vähän ihmetellyt, miksei muilta löytynyt intoa moiseen. Kolme R &C peliä myöhemmin, hänkin lopulta ymmärsi...

Mutta takaisin Crasheihin - oletko kokeillut PS2:n ekaa Crashia, Wrath of Cortexia? Kuulemani mukaan se olisi uusista Crasheista myös kaikkein uskollisin ekoille peleille. Pelin voi löytää käytettynä myös Xboxille tai Gamecubelle, jos konsolinvaihdos ei haittaa (itse olen vuosikaudet koittanut löytää hyväkuntoista, ei-platina versiota PS2-pelistä, turhaan). Samaten GBA-emulaattorilla pelaamani Crash Bandicoot: Huge Adventure (tai Crash Bandicoot XS Euroopassa) oli hitsin hyvä taskukoon Crash-peli. Molemmat noista pitäisi ostaa joku päivä Ebaysta.

Käyttäjän Rosso kuva
Rosso

Mielenkiintoista tosielämän triviaa on myös se, että koko Naughty Dogin poppoo viittasi peliin kehitysvaiheessa toimistollaan työnimellä "Sonic's Ass Game" :D Syytä ei varmastikaan tarvitsisi selittää, mutta mainittakoon nyt kuitenkin tietämättömille, että kyseessä oli pelin esitystapa kolmannesta persoonasta hahmon takaa ja elin inspiraation lähde, Segan tasohyppelypeleistä tuttu sininen siili.

Käyttäjän henkka007 kuva
henkka007

Crash oli ensimäisiä pelejä mitä pelasin ja on yksi lempisarjoista :). Toivoisin pelisarjalle jatkoa :).

Nostoja