Tiesitkö? Nintendo halusi lemmenhotellijätiksi / Uutiset / pelaaja.fi

Tiesitkö? Nintendo halusi lemmenhotellijätiksi

21.02.2015 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Nintendo halusi lemmenhotellijätiksi
"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.
 
Vaikka Nintendo mielletäänkin usein puhtaasti pelifirmaksi, on yhtiöllä ollut vuosien varrella myös syrjähyppyjä. Vasta 1970-luvulla Nintendo muotoutui pelitaloksi, jona se nykyisin tunnetaan.
 
Yhtiö aloitti taipaleensa jo 1880-luvulla valmistamalla hanafuda-pelikortteja. Vaikka korttien valmistus kantoikin yhtiön aina 1900-luvun puoliväliin, ei rahavirta ollut tarpeeksi, jotta Nintendo olisi päässyt kasvamaan. Vuonna 1949 firma saikin uuden suunnan, kun ruoriin tarttui Hiroshi Yamauchi.
 
Korttibisnestä ryhdyttiin kohentamaan alkamalla yhteistyöhön Disneyn kanssa, mutta varsin pian Yamauchi alkoi luotsata Nintendoa kohti kokonaan uusia aluevaltauksia. Ensimmäinen yritys tällä saralla oli annospusseissa myytävä pikariisi. Kokeilu ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen. Seuraavaksi yhtiö kurkotteli kohti matkailualaa perustamalla lemmenhotelleja. Hotellit olivat matalan profiilin paikkoja, joissa sisään kirjautuminen tehtiin painikkeilla ja laskutus hoidettiin putkipostilla. Kun prostituutio kiellettiin Japanissa 1950-luvun lopulla, lemmenhotellien suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Tästä huolimatta ei liiketoiminta ollut kyllin tuottoisaa Nintendolle, joten siitä luovuttiin.
 
Samoihin aikoihin hotellien kanssa Nintendo perusti Daiya-taksiyhtiön. Myös taksipalvelu kuitenkin kuivahti kannattavuudestaan huolimatta, koska yhtiö joutui kahnauksiin taksikuskien liittojen kanssa. Liitot vaativat työntekijöilleen korkeita palkkoja ja mittavia työsuhde-etuja, ja lopulta Yamauchi väsyi vääntämään kättä näiden kanssa.
 
Oikea suunta alkoi löytyä, kun Nintendo koukkasi lelubisnekseen ja toi markkinoille Laser Clay Shooter System -järjestelmän. Arcade-henkiselle valopyssyräiskinnälle raivattiin tilaa hylätyistä keilahalleista, ja ammuskelusta tuli välitön hitti. Vuoden 1973 öljykriisi hyydytti virtuaalisiin savitauluihin tähtäilyn, mutta viihdeteknologian pariin harhautuminen avitti Nintendon tielle, jolla se on pysynyt tähän päivään asti.
 
Lue lisää:
 
Kuva:
Nintendon pääkonttori
Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Nintendon pelejä uskaltaa jopa ennakkotilatakin, toisin kuin Sonyn ja Microsoftin ja näinä päivinä pc:nkin voi lukea tuohon joukkoon. Ei tarvi pelätä, että peli ei toimisi julkaisussa. Ilman Nintendoa olisin jättänyt ennakkotilaamisen jo lähes kokonaan.

Käyttäjän xeemelio kuva
xeemelio

Kiva formaatti tää "tiesitkö". Peukkuja täältä.

Kyllähän noita ennakkoon uskaltaa muitakin tilata kuin vain Nintendolle, tosin eipä niitä montaa kehittäjää ole... kunhan vain pitää järjen päässä, ettei lähde luottamaan liikaa johonkin ei niin hyvän historian omaavaan lafkaan.

Käyttäjän Lockdownn kuva
Lockdownn

No eipä ole kyllä tämäkään tieto käynyt edes mielessä. Tiesin kyllä että Nintendo on yrittänyt vaikka mitä, mutta lemmenhotelleja.. Kaikkea sitä kuulee.