Tiesitkö? Nintendo halusi lemmenhotellijätiksi

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin uusi artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista. Sarjan viidennessä osassa uppoudutaan hotellien ja pikariisin maailmaan Nintendon tyyliin.

25.3.2022 19:06
”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.
 
Vaikka Nintendo mielletäänkin usein puhtaasti pelifirmaksi, on yhtiöllä ollut vuosien varrella myös syrjähyppyjä. Vasta 1970-luvulla Nintendo muotoutui pelitaloksi, jona se nykyisin tunnetaan.
 
Yhtiö aloitti taipaleensa jo 1880-luvulla valmistamalla hanafuda-pelikortteja. Vaikka korttien valmistus kantoikin yhtiön aina 1900-luvun puoliväliin, ei rahavirta ollut tarpeeksi, jotta Nintendo olisi päässyt kasvamaan. Vuonna 1949 firma saikin uuden suunnan, kun ruoriin tarttui Hiroshi Yamauchi.
 
Korttibisnestä ryhdyttiin kohentamaan alkamalla yhteistyöhön Disneyn kanssa, mutta varsin pian Yamauchi alkoi luotsata Nintendoa kohti kokonaan uusia aluevaltauksia. Ensimmäinen yritys tällä saralla oli annospusseissa myytävä pikariisi. Kokeilu ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen. Seuraavaksi yhtiö kurkotteli kohti matkailualaa perustamalla lemmenhotelleja. Hotellit olivat matalan profiilin paikkoja, joissa sisään kirjautuminen tehtiin painikkeilla ja laskutus hoidettiin putkipostilla. Kun prostituutio kiellettiin Japanissa 1950-luvun lopulla, lemmenhotellien suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Tästä huolimatta ei liiketoiminta ollut kyllin tuottoisaa Nintendolle, joten siitä luovuttiin.
 
Samoihin aikoihin hotellien kanssa Nintendo perusti Daiya-taksiyhtiön. Myös taksipalvelu kuitenkin kuivahti kannattavuudestaan huolimatta, koska yhtiö joutui kahnauksiin taksikuskien liittojen kanssa. Liitot vaativat työntekijöilleen korkeita palkkoja ja mittavia työsuhde-etuja, ja lopulta Yamauchi väsyi vääntämään kättä näiden kanssa.
 
Oikea suunta alkoi löytyä, kun Nintendo koukkasi lelubisnekseen ja toi markkinoille Laser Clay Shooter System -järjestelmän. Arcade-henkiselle valopyssyräiskinnälle raivattiin tilaa hylätyistä keilahalleista, ja ammuskelusta tuli välitön hitti. Vuoden 1973 öljykriisi hyydytti virtuaalisiin savitauluihin tähtäilyn, mutta viihdeteknologian pariin harhautuminen avitti Nintendon tielle, jolla se on pysynyt tähän päivään asti.
 
Lue lisää:
 
Kuva:
Nintendon pääkonttori

Lisää luettavaa