Tiesitkö? Tällainen BioShock oli alkujaan / Uutiset / pelaaja.fi

Tiesitkö? Tällainen BioShock oli alkujaan

8.03.2015 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.

Kun Irrational Games esitteli BioShockin ensi kertaa vuonna 2002, peli sijoittui vedenalaisen kaupungin sijaan mutantteja kuhisevalle avaruusasemalle System Shockin hengessä. Päähenkilö Carlos Cuellon oli tarkoitus olla ”deprogrammer” – henkilö, joka pelastaa kulttien aivopesemiä ihmisiä ja avittaa näiden ajatusmaailman pois kulttiraiteilta. Kehittäjät tulivat kuitenkin nopeasti siihen tulokseen, ettei kuvio vastannut alkuunkaan sitä, mitä he tahtoivat tehdä.

Virallisesti BioShock julkistettiin vuonna 2004. Veteen ei päästy vieläkään, vaan tällä kertaa Irrational näytti maailmalle trooppisella saarella sijaitsevan maanalaisen laboratorion natsi-Saksan ajoilta. Tarinassa tutkimuskeskus oli löydetty vastikään uudelleen, mutta saksalaisten tekemät kokeet olivat ihmisten poissaollessa synnyttäneet labraan uuden ekosysteemin. Tämän version aikana Irrational esitteli myös lopulliseen peliin päätyneen vihollisdynamiikan.

Laboratoriota kansoitti kolme eri mörkötyyppiä. Työläisiä, jotka keräävät ruumiilta elämiseen tarvittavia materiaaleja; saalistajia, jotka kärkkyvät työläisiä; sekä suojelijoita, jotka vahtivat etteivät saalistajat pääse käsiksi työläisiin. Kuulostaako tutulta?

Kolmannessa versiossa työläisistä tuli pikkutyttöjä ja suojelijoista sukelluspukuisia järkäleitä. Natsilabra jätettiin keräämään pölyä, kun tarina siirtyi maan povesta aaltojen alle. Pelin ohjaaja ja käsikirjoittaja Ken Levine on myöhemmin kertonut, että laboratoriosuunnitelma oli lähinnä takaovi kehittäjätiimille: suurelle yleisölle piti olla jotain kerrottavaa, mutta täyttä varmuutta lopullisesta tarinasta ei vielä ollut.

BioShock alkoi olla oma itsensä. Se oli tullut avaruusasemalta natsilaboratorion kautta vedenalaiseen Rapture-kaupunkiin, jonka loiston päivät ovat pelin tapahtumien aikana enää tuulahdus menneisyydestä. Ilmestyessään vuonna 2007 BioShock räjäytti tajuntoja tavallaan käyttää pelin sisäisiä rajoituksia tarinan rakentamiseen. Dystooppisen yhteiskunnan pinnan alla kuohui yllättävänkin paljon politiikkaa ja pohdiskelua. Irrationalin System Shock -seuraaja olikin osaltaan mukana keskustelussa, kun pelikentän ulkopuolella ryhdyttiin pohdiskelemaan sitä, voisivatko pelit sittenkin olla vakavasti otettava viihdemuoto.

Lue lisää:
BioShock First Look - Exclusive First Impressions
Ken Levine on BioShock - The Spoiler Interview
Rapture leaked: The true story behind the making of BioShock

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Tuosta natsilabraideasta oli saattanut tulla jopa ihan kiintoisa, vaikka parempi kyllä että päätyivät lopulta Raptureen.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä lindario

Tuosta natsilabraideasta oli saattanut tulla jopa ihan kiintoisa, vaikka parempi kyllä että päätyivät lopulta Raptureen.

Totta.
Ilman Rapturea ei olisi Infiniten tarina ollut sama.Eikä olisi välttämättä koskaan edes muotoutunut.