Toistuvasti myöhästyneen Mega Man -seuraajan julkaisu on yhtä masennusta / Uutiset / pelaaja.fi

Toistuvasti myöhästyneen Mega Man -seuraajan julkaisu on yhtä masennusta

23.06.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
11

Lähemmäs kolme vuotta Kickstarter-kampanjansa jälkeen Mighty No. 9 on saapunut Amerikkaan ja pc-pelaajien saataville viimein tämän viikon tiistaina. Useaan otteeseen myöhästelleen Mega Manin henkisen seuraajan julkaisu ei ole mennyt kuitenkaan ollenkaan nappiin, sillä lukuisat ongelmat ovat tehneet parhaansa, jotta pelistä nauttiminen olisi mahdotonta.

Ensinnäkin ikäviä ongelmia ovat kohdanneet pelin Kickstarter-tukijat, joille julkaisuun luvatut koodit pelistä ja sen lisäsisällöstä toimivat ainakin vielä tiistaina miten sattuu. Jotkut olivat saaneet koodinsa väärille alustoille, jotkut koodit eivät toimineet ollenkaan ja osa tukijoista saattoi saada pelin kahdesta lisäsisältöpaketista toisen kahteen kertaan molempien sijaan. Monet ovat kiivaasti saaneet kysellä myös heille luvattujen fyysisten tukijapalkintojen perään.

Tekniset ongelmat ovat myös varjostaneet Mighty No. 9:n julkaisua. Pelin Xbox 360 -versio viivästyi viime hetkellä toviksi pelin sertifikointiprosessissa esiin tulleen bugin johdosta, ja myös sen Linux- ja Mac-version suhteen tehtiin pitkään vielä viimeisiä testauksia. Osa pelaajista on myös raportoinut pelin Wii U -version pyörineen huonosti ja jopa tappaneet joidenkin konsoleita tyystin. Julkaisija Deep Silver on kertonut ainakin jälkimmäiseksi mainitun ongelman olleen sentään varsin harvinainen laadultaan ja että korjaus sen suhteen on pyritty jo tuomaan peliin tällä viikolla.

Yleinen ongelma Mighty No. 9:n suhteen on toki ollut myös se tosiasia, ettei se ole ollut erityisen kummoinen peli. Hiljattaisessa verkkolähetyksessä peliä suunnitelleen Comcept-yhtiön pomo Keiji Inafune onkin myöntänyt tehneensä Mighty No. 9:n suhteen varsinkin sen virheen, että peliä lähdettiin tekemään liian usealle alustalle kerralla samanaikaisesti, mikä osoittautui suureksi työtaakaksi ja vaikutti merkittävästi projektin kulkuun. Hän on myös korostanut olevansa pelin avainluojana ottamassa päävastuun pelistä löytyvistä ongelmista.

Mighty No. 9:n kasautuneiden ongelmien myötä jopa Sonic the Hedghehogin humoristisuudestaan tunnettu virallinen Twitter-tili on naureskellut pelin tilanteelle. Pilkka tosin menee tässä tapauksessa reilusti ohi maalin, sillä viimeinen suurempi Sonic-peli Sonic Boom oli laadultaan ihan rehellisesti ottaen sitä itseään.

Euroopassa Mighty No. 9:n on määrä saapua pääosalle konsoleista virallisesti perjantaina. Myös 3DS- ja Vita-versioiden pitäisi pelistä olla vielä tulossa myöhempänä ajankohtana.

Lähde: Game Informer, Venture Beat, Kotaku (1), (2)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Peli on tuntunut saaneen yleisön itkemään kuin anime-fanit vanhojen tansseissa.

Käyttäjän BadassBämbi kuva
BadassBämbi
Lainaus käyttäjältä lindario

Peli on tuntunut saaneen yleisön itkemään kuin anime-fanit vanhojen tansseissa.

No nyt on

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toivottavasti tästäkin nyt opitaan jotain.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus
Lainaus käyttäjältä snaketus

Toivottavasti tästäkin nyt opitaan jotain.

Ei tarvitse, koska anime-fanit nielevät mitä tahansa, kunhan teema on oikea.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Liekö yksi pettymys myös tuo graafinen tyyli? Ainakin netissä on kritisoitu tuota jonkin verran ja toivottu, että edes muuten olisi pelattava teos. Minunkaan silmääni tuo grafiikka ei miellytä ja nyt kun on tätä muutakin ongelmaa niin tuskinpa peliä minun pelijonostani löytää. Tosin en ole muutenkaan mikään Megaman-fani.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä zappah

Liekö yksi pettymys myös tuo graafinen tyyli? Ainakin netissä on kritisoitu tuota jonkin verran ja toivottu, että edes muuten olisi pelattava teos. Minunkaan silmääni tuo grafiikka ei miellytä ja nyt kun on tätä muutakin ongelmaa niin tuskinpa peliä minun pelijonostani löytää. Tosin en ole muutenkaan mikään Megaman-fani.

Niinpä. Graafinen tyyli tuo mieleen ne Kelloggsin pilipali pelit, joita joskus löytyi sokerimaissilastujen joukosta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kellään tietoa, että tuleeko tästä fyysinen kopio Eurooppaan vai joutuuko tämänkin importtaamaan kalliilla hyllyyn pölyttymään joskus?

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä zappah

Liekö yksi pettymys myös tuo graafinen tyyli?

Aivan varmasti. Tykkään siitä mihin suuntaan lähtivät tuolla hieman simppelimmällä tyylillä, mutta lopputulos näyttää hyvin halvalta.

Itse en ole peliä seurannut, mutta kaveri oli tuota projektia aikoinaan tukenut ja heitti sitten steam koodit peliin ilmaiseksi.

Ihan ensimmäisenä PC julkaisussa tiedottaminen asioista on käsittämättömän alaluokkaista. Peli siis julkaistiin 21 päivä kuluvaa kuuta, mutta vain amerikoissa ja windowsille. Steamin kauppasivulla on edelleen ikonit myös OS X ja Linux versioille eikä euroopan päivää mainitty yhdelläkään sanalla. Tällä hetkellä sivulla ei mainita julkaisupäivää ollenkaan ja monet steamin ominaisuudet pelille ovat rikki euroopassa. Kuulemma tukijoille on asioista ilmoitettu, mutta eihän se nyt ole oikein koska hehän myyvät peliä niille jotka eivät ole peliä tukeneet, joille pitäisi informaatio saada samalla tavalla!

Tietokoneella ohjaintuki on huono että peli hookkaa itsensä ensimmäiseen ohjaimen näköiseen laitteeseen kiinni, jolloin pelaajien oikeasti käytössä olevat ohjaimet eivät toimi. Ruudunpäivitysongelmia ja toimimattomia asetuksia konsoliversioissa, jonka lisäksi Xbonelta puuttuu bloomi ja vsync.

Jään mielenkiinnosta odottamaan miltä näyttää luvattu 3DS versio.

Käyttäjän Mikanes kuva
Mikanes
Lainaus käyttäjältä snaketus

Kellään tietoa, että tuleeko tästä fyysinen kopio Eurooppaan vai joutuuko tämänkin importtaamaan kalliilla hyllyyn pölyttymään joskus?

On fyysinen versio tulossa, ilmeisesti kaikille alustoille. Itselläni OLI fyysinen kopio Wii U:lle ennakotilattuna, mutta peruin sen.. itse asiassa vasta eilen, kun näytti ja kuulosti niin maseltavalta tämä pelin saama huomio. Vaikka olisikin ollut postikuluineen alle 30e paikasta mistä tilasin, niin päätin että en osallistu tämänsuuntaiseen "kehitykseen" edes tähän hintaan.

Tilaan ainoastaan jos kympillä saa joskus jostain, olkoot vaikka käytetty. Mietin sitäkin vaihtoehtoa, että jos tämä myy surkeasti, niin olisi ollut järkevää vain pitää tilaus voimassa ja jättää muoveihin odottamaan arvon arvaamattoman nousua. Toki jos yli neljä miljoonaa repivät jo kickstarterissa, niin siihen jo jokunen kopio mahtuu.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Ja ei niin yllättävästi, Inafune tiimeineen näyttää haukanneen aivan liian ison palan kerralla. Olisi ehkä kannattanut keskittyä eka luomaan vaikka vain PS4, Xbone ja 3DS-versiot kunnolla ja lähteä siitä sitten laajentamaan tarjontaa, sikäli mikäli peli rupeaisi menestymään. Ei sillä, että niin näyttäisi nyt käyvän - netin arvostelujen mukaan peli vaikuttais olevan lattea kokemus sekä graffoiltaan että itse pelattavuudeltaan.

Inafunen kunnianhimo näyttääkin rajoittuneen ainoastaan alustojen kokonaismäärään, ei pelin tekniseen laatuun saatikka sisällön omaperäisyyteen. Pelkällä nostalgialla tai vanhoilla meriiteillä ratsastaminen ei todellakaan takaa automaattisesti hyvää peliä, joten Mighty no 9:n luulisi jäävän vain hetkelliseksi kuriositeetiksi. Itse luultavasti voisin kokeilla peliä lähinnä alelaarista tai kirpparilta hankittuna.

Ja tosiaan; Sonic-peleillä on jo vuosikausien edestä niin kurainen historia, ettei sillä porukalla ole todellakaan varaa tollaiseen irvailuun. Varsinkaan Rise of Lyricin jälkeen...

Nostoja