Total War: Rome palaa ehostettuna / Uutiset / pelaaja.fi

Total War: Rome palaa ehostettuna

25.03.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2
Total War: Rome, Total War, Strategia, Remaster, julkaisupäivä, Feral Interactive,

Vuoden 2004 strategiapeli Rome: Total War tekee paluun ehostettuna. Huhtikuun 29. päivä julkaisunsa saa Total War: Rome Remastered sarjasta vastaavan Creative Assemblyn ja tähän asti enemmän käännöksistään tunnetun Feral Interactiven kehittämänä.

Remasterointityön myötä klassikko on laitettu tukemaan 4K-resoluutiota sekä ultrawide-monitoreja, ja myös erilaisia objekteja ja efektejä on uusittu. Pelikokemusta on yleisesti myös hiottu esimerkiksi paremmilla kamera-asetuksilla ja käyttöliittymällä niin kuin myös mekaniikkauudistuksia. 16 aiemmin lukittua osapuolta on saatu esimerkiksi käyttöön yhdessä uusien kaupankäyntiagenttien kanssa.

Hintaa Total War: Rome Remasteredille kertyy 30 euroa. Paketti sisältää niin pääpelin kuin siihen aikoinaan julkaistut Alexander- ja Barbarian Invasion-lisäosat.

Lähde: Total War (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Scion kuva
Scion

Aikamoista, että tästäkin jo remasteria pukkaa. Alkuperäiseen Rome Total Wariin lisäosineen tuli aikoinaan upotettua ihan tajuttomasti aikaa. Peli oli sitä aloitellessani jo nelisen vuotta vanha, mutta vanha oli myös meikäläisen astmaisesti köhivä pöytäkone, johon piti löytää tarpeeksi sulavasti pyörivää pelattavaa. Muistan Rome TW:n todella kirkkaasti oikeastaan sen vuoksi, että aloitin pelailemaan sitä samoihin aikoihin, kun olisi pitänyt valmistautua kirjoituksiin. Ei varmaan tarvitse kauaa arvailla kumpi oli kiinnostavampaa ajanvietettä. Oli pelaamisesta kuitenkin sen verran kirjoitusten kannalta hyötyä, että muutaman nippelitiedon sen pohjalta pystyi iskemään historian yo-kokeen vastauksiin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Toivottavasti ei ole "modernisoitu" liikaa, koska tämä on ainakin oman muistin mukaan viimeinen Total War, joka oikeasti toimi. Vaikka Romea seurannut osa, Medieval II: Total War on minulle ehdottomasti se rakkain, niin siinä alkoi jo huomata, miten tekoäly hajosi pikkuhiljaa omaan mahdottomuuteensa. Kun yritit ohjastaa ratsuväkeä vihollisen selustaan, niin koko ajan oli pieni pelko perseessä, että missä kohtaa hyökkäyksen momentum tyssää siihen, että joku vihollisen puolustushäröpallosta karannut yksittäinen sotilas sattuu toikkaroimaan hyökkäyslinjalle tai yksikkö muuten vain hajoaa häröpalloksi juuri ennen tyydyttävää törmäystä vihollislinjoihin. Tai vihollistekoäly ajautuu johonkin loputtomaan joukkojen uudelleenjärjestelyluuppiin, mikä tarkoittaa, että siinä vaiheessa kun taistelu oikeasti alkaa, vihollisjoukot on jo ajettu täysin piippuun ja nämä juoksevat karkuun ensimmäisestä hipaisusta.

Romessa kaikki tämä toimi muistini mukaan vielä erittäin mutkattomasti ja antamiensa käskyjen toteutumiseen pystyi aika hyvin luottamaan ilman, että kaikkea piti olla koko ajan mikromanageroimassa.

Nostoja