Bastion-kehittäjien uutukaisessa taktikoidaan ja suojaudutaan

Transistor saattoi trailerissaan näyttää paljolti Bastionilta, mutta pintaa syvemmällä piilossa onkin jotain hieman toisenlaista.

25.3.2013 14:41

Supergiant Gamesin viime viikolla julkistamasta Transistor-pelistä tiedetään jo nyt jälleen enemmän. Peli oli ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä viikonloppuna Yhdysvaltain itärannikolla järjestetyssä PAX East -tapahtumassa, mikä tarjosikin yhtä jos toista lisätietoa pelistä.

Erityisesti tyyliltään Transistor muistuttaa monella tapaa edeltäjäänsä Bastionia. Peliä pelataan pääasiallisesti isometrisestä kuvakulmasta hiljaisella päähenkilöllä, jonka tekoja selostaa tuttu ja rauhallinen Logan Cunninghamin ääni, joka tällä kertaa lähtee pelaajan aseesta.

Toisin kuitenkin kuin Bastion, ei Transistor ole toiminnaltaan kovin suoraa sorttia. Sen ohella, että erilaisten objektien taakse suojautuminen vaikuttaisi olevan tällä kertaa erittäin merkittävä osa pelaamista, näyttäisi tärkeässä roolissa olevan myös pelaajan eräänlainen kyky pysäyttää aika.

Ajan pysäyttämisen myötä pelistä paljastuu kokonaan oma strategiapuoli. Mekaniikan avulla pelaaja voi jakaa Transistorin päähenkilölle niin liikkumiseen kuin hyökkäämiseenkin liittyviä käskyjä, jotka tämä toteuttaa lopulta tavanomaista nopeammalla temmolla. Kyvyn käyttäminen syö kuitenkin käytössä olevan aseen energiaa, joten sitä ei voi käyttää aivan toistuvasti. Näyttää myös siltä, että viholliset osaavat jo pelin alussa reagoida hieman sen käyttöön.

Ohessa internetpersoona TotalBiscuitin kuvaama kommenttivapaa video, josta saa hyvän kuvan pelin perusteista. Sen alta löytyy muistutuksena myös Transistorin julkistustraileri.

Transistoria voi odottaa saataville vuoden 2014 alussa. Parhaillaan ei ole tiedossa, mille alustoille se on suuntaamassa.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa