Tulistunut indiekehittäjä uhkaa Star Citizen -studiota massiivisella oikeusjutulla / Uutiset / pelaaja.fi

Tulistunut indiekehittäjä uhkaa Star Citizen -studiota massiivisella oikeusjutulla

25.08.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
16
Tulistunut indiekehittäjä uhkaa Star Citizen -studiota massiivisella oikeusjutul

Massiivisen joukkorahoituspotin kerännyttä Star Citizen -avaruusoopperaa kehittävän Cloud Imperium Gamesin vaikeuksien kesä näyttäisi huipentuvan oikeusjuttuun.

Tämän kesän myöhästelyistä johtuen studio on joutunut pohtimaan ennakkotilaajiensa palautusoikeuksia tosissaan, ja vaikka studion keulahahmo Chris Roberts on vakuutellut rahojaan takaisin kaipaavien pelaajien olevan edelleen harvinainen näky, mies on myös ilmaissut vastahakoisuutensa palautuksia kohtaan selkeästi. Studion mukaan kaikki joukkorahoituksen kautta kerätty mammona käytetään viimeistä pennosta myöten pelin kehitykseen, joten mahdolliset rahanpalautukset vaikuttavat Cloud Imperium Gamesin mahdollisuuksiin saada pelijätti ajallaan ja kokonaisena ulos.

Epämääräinen budjettipolitiikka on kerännyt kritiikkiä myöhästelyyn kyllästyneiden fanien ohella myös pelialan tekijöiltä. Yksi toiminnan äänekkäimmistä vastustajista, scifipeleistään tutun 3000AD-indiestudion johtaja Derek Smart, on nyt päättänyt ottaa ohjat käsiinsä Star Citizeniin sitoutuneiden pelaajien puolesta. Smartin oma Star Citizen -sijoitus palautettiin mieheltä kysymättä jo kesäkuussa, koska Cloud Imperium Games koki tämän käyttävän pelin yhteisöalustoja omien tuotoksiensa mainostamiseen. 

Kohtelustaan tulistunut Smart on juuri ilmoittanut usuttavansa lakimiehensä Cloud Imperium Gamesin perään täyden budjettierittelyn perässä. Blogissaan mies kertoo epäilevänsä studion vakuuttelua siitä, että peliä varten kerätyt kymmenet miljoonat tullaan käyttämään siihen, mistä projektin tukijat ovat alun perin maksaneet. Lisäksi Smart lobbaa selkeän julkaisupäiväarvion ja mutkattomien palautusoikeuksien puolesta.

– Koska aikaisemmatkaan tilivelvollisuusvaatimukset eivät ole menneet läpi, emme oleta heidän suostuvan yhteistyöhön. Seuraava askel heidän vastauksestaan riippuen on ryhmäkanne, jonka pohjustaminen on jo aloitettu, Smart toteaa blogissaan.

Smart kuvailee kiihkoa uhkuvassa blogimerkinnässään, kuinka hän aikoo taistella oikeusjuttunsa puolesta loppuun asti altavastaajan asemastaan huolimatta. Eniten huolissaan mies vaikuttaa olevan siitä, että Cloud Imperium Games vastaa haasteeseen tukijoidensa rahoilla.

– He eivät usko olevansa vastausvelvollisia tukijoilleen. Valitettavasti uskon, että tämä on ainoa tapa saada heiltä ansaitsemamme vastaukset ennen kuin kaikki murenee, Smart ennustaa.

Star Citizenin kehittäjät eivät ole vielä vastanneet kohuun. Edelleen julkaisuikkunaa vailla oleva peli on kerännyt kasaan yli 88 miljoonaa dollaria, ja tähtää parhaillaan 100 miljoonan yhteispottiin. Smartin maratonblogikirjoituksen todisteineen ja teorioineen voi kahlata läpi täältä.

Lähde: PC Gamer, Smart Speak

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toivottavasti koko peli ei kaadu tämän yhden pellen julkisuuden haluun.

Käyttäjän mika.hakala kuva
mika.hakala

Mikä tekee kyseisestä herrasta pellen? Itsekin olen silmiä muljautellen katsellut Star Citizen keräyspottia josta vähintään puolet tullaan käyttämään Kuubalaisiin sikareihin. Ellei ole jo käytetty.

Käyttäjän Pepeman kuva
Pepeman

Ei tarvitse paljon googlea vaivata niin selviää miksi Derek Smartin mielipiteillä ja meuhaamisella ei ole mitään painoarvoa mihinkään. Kyseessä on tyhjiöön huutava epäonnistunut pelinkehittäjä puoskari joka yrittää epätoivoisesti olla relevantti takertumalla Star Citizeniin kuin loinen. Ei käy kieltäminen etteikö ainakin ulkoisesti näyttäisi siltä että pienoinen suuruudenhuulluus olisi Robertsiin ja kumppaneihin iskenyt, mutta niin kauan kuin kehitystä tapahtuu, eikä mitään suurempia varoitusmerkkejä rupea ilmestymään niin jaksan uskoa että peli saadaan ulos jossakin vaiheessa. Toivottavasti vieläpä hyvä sellainen.... Tai sitten kyseessä on pelialan Titanic, ja koko paska uppoaa mereen vetäen tuhannet ihmiset mukanaan. Jokatapauksessa historiaa päästään kokemaan :D

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

Yhden asian voisin allekirjoittaa: Asioihin pitäisi saada selkeyttä ja vastauksia. Muuten kaverin blogit vaikuttaa aikalailla perinteiseltä Internet Witch Huntilta. Asiat voi olla kummin päin tahansa ja moniin syytöksiin voisi löytää ihan järkeviäkin selityksiä.
Enemmän ehkä avoimmuutta, mutta muuhun syyttelyyn en lähde, mutta samaa periaatetta käytän: Early Access yms tuotteisiin en rahaa enää käytä. Aikoinaan Path of Exileen rahat käytin ja se oli positiivinen lopputulos, mutta muuten en koske tämän lajin tuotteisiin pitkällä tikullakaan.

Käyttäjän make72 kuva
make72

Voi voi kerrankin kun ois Pc:llä melkein AAA exclusive,toivottavasti ei kaadu tää projekti vaikka itseä ei tää peli kiinnosta.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Niin kauan kun täyttävät mitä lupasivat niin ihan sama käyttävätkö 1 vai 50 miljoonaa.

Käyttäjän Tarski kuva
Tarski

Antakaa pelin kehittäijien tehdä peli rauhassa. Se on niin monta kertaa nähty mitä tapahtuu kun tuotos pakolla julkaistaan.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä Tarski

Antakaa pelin kehittäijien tehdä peli rauhassa. Se on niin monta kertaa nähty mitä tapahtuu kun tuotos pakolla julkaistaan.

Pelinkehityksessä – kuten toki monessa muussakin yhteydessä – ongelma kun vain on myös se, että jos visio ja kehityssuunnitelmat eivät ole kohdillaan, muuttuu projektista helposti rahaa nielevä ikuisuusprojekti, joka on lopulta joko pakko tappaa tai sitten julkaista väkisin tuotoksena, joka on vaivoin vain varjo siitä, mitä pelistä oikeasti lupailtiin.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Kaikki eivät valitettavasti halua antaa ns. työrauhaa, vaan haluavat vaikeuttaa projektin tekemistä tuottamalla ongelmia. Star Citizen on aivan valtava projekti tai projektia kehitetään hyvin avoimesti - viikoittain raportoidaan missä mennään ja mitä tulossa. Videot ja tekstit ovat kaikkien katsottavissa ja luettavissa.

Lainaus käyttäjältä make72

Voi voi kerrankin kun ois Pc:llä melkein AAA exclusive,toivottavasti ei kaadu tää projekti vaikka itseä ei tää peli kiinnosta.

Noh :), eihän PC tarvitse yhtä ainuttakaan yksinoikeus AAA-peliä. Olisi mielenkiintoista kuulla miksi mielestäsi olisi tärkeää, että PC:llä olisi yksinoikeus AAA-pelejä?

Käsittääkseni Star Citizen ei ole PC-yksinoikeuspeli, eli tietääkseni ei ole mitään tahoa tai sopimusta mikä estäisi esimerkiksi konsolijulkaisun tulevaisuudessa.

Lainaus käyttäjältä Bloob

Niin kauan kun täyttävät mitä lupasivat niin ihan sama käyttävätkö 1 vai 50 miljoonaa.

Tässä kiteytyy mielestäni yksi yhteisörahoitteisten projektien ongelmista. Kehittäjillä on idea projektilleen ja asettavat sille tavoitteet. Mikään ei takaa, että tavoitteisiin päästään. Nämä henkilöt jotka valittavat yhteisörahoitteisten pelien myöhästymisistä tai siitä etteivät vastaa "lupauksia" eivät ole ymmärtäneet mihin rahansa ovat pistäneet. Jostain syystä olettavat myös, että ohjelmistoalalla projektien onnistumisprosentti on 100% mikä on hassua jo sinänsä. Ketään joka on ollut töissä edes viikon tietää, että kaikenlaisia ongelmia tulee vastaan ja asiat eivät aina mene ns. putkeen.

Ongelma ei siis ole mielestäni systeemissä vaan rahaa sokeasti syytävissä projektien tukijoissa.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Eiköhän tästä tappelu vielä tule. ;)