Tutkimus: Tekonenä helpottaa pahoinvointia virtuaalitodellisuudessa / Uutiset / pelaaja.fi

Tutkimus: Tekonenä helpottaa pahoinvointia virtuaalitodellisuudessa

27.03.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
8
Tutkimus: Tekonenä helpottaa pahoinvointia virtuaalitodellisuudessa

Virtuaalitodellisuuslasit tekevät kovaa vauhtia tuloaan pelaajien käsiin, mutta teknologialla on eräs merkittävä rajoitus: simulaattorisairaus.

Simulaattorisairaudella tarkoitetaan virtuaalitodellisuusteknologian käyttäjien kokemaa pahoinvointia. Nyt yhdysvaltalaisen Purduen yliopiston tutkimuksessa on löydetty keino helpottaa virtuaalitodellisuuden aiheuttamaa simulaattorisairautta. Edelleen käynnissä olevan tutkimuksen perusteella virtuaalitodellisuuslasien näytölle piirtyvä virtuaalinen nenä voi helpottaa pahoinvoinnin tunnetta merkittävästi.

Tutkimuksessa koehenkilöt laitettiin virtuaalisen vuoristoradan kyytiin ja tutkimaan toscanalaista huvilaa virtuaalitodellisuusteknologian avulla. Tekonenän avulla käyttäjät pystyivät olemaan vuoristoradan kyydissä keskimäärin 2,2 sekuntia pidempään ennen pahoinvoinnin alkamista, mutta huvilan tutkiskelussa pahoinvoinnin tunteen iskivät virtuaalinenän avulla keskimäärin jopa 94,2 sekuntia myöhemmin.

-Vuoristoratademo on lyhyt, mutta hyvin voimakas, joten ihmiset eivät voi tehdä sitä kauaa parhaissa olosuhteissakaan, tutkimusta ohjaava apulaisprofessori, tohtori David Whittinghill kertoo.

-Saimme luotettavan 2 sekunnin parannuksen, ja kyseessä oli hyvin selkeä trendi. Toscana-demossa se kestää kauemmin, mutta ajan myötä huonovointisuus iskee, ja 94 sekuntia on valtava parannus.

Lisätietoja tutkimuksesta on luettavissa Purduen yliopiston verkkosivuilla.

Lähde: Purdue University

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Olisi mielenkiintoista testata että miten vaikuttaisi itseeni. Helposti sitä ainakin kuvittelee että ei mitään tulisi mutta nimenomaan olisi hauska nähdä mikä on todellisuus.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen

Muuan kokeilemani Oculus Rift -rakettireppupeli aiheutti aikamoisia nipistyksiä vatsanpohjassa kurveineen, mutta varsinaisen pahoinvoinnin kehittäjät välttivät ainakin minun kohdallani horisonttiin läväytetyllä, lähes huomaamattomalla kiintopisteverkostolla. Konsteja vaikuttaa olevan monenlaisia.

Käyttäjän Wili kuva
Wili

Virtuaalinenällä ollaan kenties pyritty saamaan käyttäjän kohdistuskykyä paranneltua. Itse ainakin koen, että oma nenäni on jonkinlainen "osoitin". Ihan mielenkiintoinen idea.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Matkapahoinvointihan on aivoissa tapahtuvaa reaktiota, eikä niinkään visuaalista, joten lähtisin ennemminkin korvien kautta purkamaan tätä ongelmaa eli tasapainoelimen, mutta ehkä tutkijat tietää paremmin...
Tieto löytyy lisää Wikistä: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tasapainoelin

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Näen jo sieluni silmin tulevaisuudessa pelistudioiden palkkalistauksissa kohdan "haemme nenägraafikkoa". :)

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä laurihon

Matkapahoinvointihan on aivoissa tapahtuvaa reaktiota, eikä niinkään visuaalista, joten lähtisin ennemminkin korvien kautta purkamaan tätä ongelmaa eli tasapainoelimen, mutta ehkä tutkijat tietää paremmin...
Tieto löytyy lisää Wikistä: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tasapainoelin

Mutta ihmisellä on jo tasapainoelin... Ja virtuaalisesta ei hyötyä olisi...

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

[quote='käyttäjältä laurihon']Matkapahoinvointihan on aivoissa tapahtuvaa reaktiota, eikä niinkään visuaalista, joten lähtisin ennemminkin korvien kautta purkamaan tätä ongelmaa eli tasapainoelimen, mutta ehkä tutkijat tietää paremmin...
Tieto löytyy lisää Wikistä: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tasapainoelin[/quote]

Mutta ihmisellä on jo tasapainoelin... Ja virtuaalisesta ei hyötyä olisi...

Ulosanti hiukan vajavainen...tarkoitin että tasapainoelintä pitäisi huijata kuten nenällä huijataan silmiä. Toteutus voi olla vain hiukan haastavampi toteuttaa.

Käyttäjän Nikotiini kuva
Nikotiini
Lainaus käyttäjältä laurihon

Ulosanti hiukan vajavainen...tarkoitin että tasapainoelintä pitäisi huijata kuten nenällä huijataan silmiä. Toteutus voi olla vain hiukan haastavampi toteuttaa.

Taitaa mennä jo niin vaikeaksi, että tuohon vaaditaan ns. täysi virtuaalitodellisuus, joka tuotetaan suoraan aivoihin syötetyillä signaaleilla, jotka tuottavat aidonoloisen virtuaalisen todellisuuden. Tuota on pienissä määrin jo onnistuttu tekemään. Sword Art Onlinen tyylisten pelien pariin päästään varmaan tosin vasta jokusen kymmenen vuoden päästä.

Nostoja