Tutkimus: Vain neljännes Early Access -peleistä on valmistunut / Uutiset / pelaaja.fi

Tutkimus: Vain neljännes Early Access -peleistä on valmistunut

19.11.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
8

Pelien julkaiseminen keskeneräisenä Early Access -versiona on kasvattanut suosiotaan vuoden 2014 aikana, mutta vain murto-osa peleistä on saatu valmiiksi.

Videopelitutkimuksia ja -konsultointia toteuttavan EEDAR-markkinatutkimusyhtiön julkaisemien lukujen mukaan vain 25 % Steamin Early Access -ohjelmassa julkaistuista peleistä on saanut lopullisen julkaisuversion. Early Access -versioiden julkaiseminen on kuitenkin kasvanut huimasti edellisvuodesta. Vuonna 2013 Early Access -pelejä saapui markkinoille 103 kappaletta, mutta kuluvan vuoden aikana ohjelmassa on julkaistu jo 255 peliä lokakuun loppuun mennessä.

EEDARin analytiikkajohtaja Patrick Walkerin mukaan valmiiden julkaisujen vähäinen määrä ei varsinaisesti johdu Early Access -julkaisujen suhteellisesta uutuudesta. Esimerkiksi Early Access -ohjelman käynnistyttyä maaliskuussa 2013 palveluun saapuneista 9 pelistä vain kolme on ehditty saada valmiiksi reilun puolentoista vuoden aikana.

Early Access -ohjelman suosituimmat lajityypit ovat olleet strategia- ja räiskintäpelit. Strategiapelejä on myös julkaistu suhteellisesti eniten, sillä 43% strategiaprojekteista on saatu valmiiksi tähän mennessä. Julkaisutilastojen häntää pitävät simulaatio- ja autoilupelit, joista valmiiksi on saatu alle 10 %. Simulaatiopelien osalta tilanne onkin erityisen heikko, sillä lajityyppi on Early Accessin kolmanneksi suosituin 49 pelillään, joista vain 8% on julkaistu virallisesti.

Vaikka pelaajan voisi kuvitella säästävän rahaa hankkiessaan tuotteen jo kehitysvaiheen yhteydessä, on totuus ollut tähän saakka toinen. Keskimäärin Early Access -peleistä on maksettu keskimäärin 16,40 dollaria, kun valmistuneiden julkaisujen keskihinta on ollut 15,59 dollaria. Ostajan kannalta tilanne on ollut heikoin roolipelien osalta, joista Early Access -vaiheessa on maksettu keskimäärin yli neljä dollaria enemmän kuin valmiista pelistä.

Walker suositteleekin julkaisijoita ja kehittäjiä harkitsemaan keskeneräisten pelien tuomista markkinoille. Rakentavan palautteen ja käyttäjien tuen ohella Early Access -pelit saattavat hänen mukaansa saada jatkossa osakseen myös entistä enemmän negatiivista huomiota, mikäli julkaisuja ei aleta saada valmiiksi.

Lähde: Gamesindustry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kuten jo johonkin aiempaan aihetta sivuavaan uutiseen kirjoitin: otat osaa innokkaana näihin ja saat sen hiomattoman version kalliimmalla. Ne jotka eivät olleet tukemassa, ostavat Steam-alesta täytenä versiona saaden kokonaisen ja korjatun pelin. Ei oikein inspaa siis ottaa osaa näihin. Se vielä lisäksi että jos saisi ja pelaisi sen EA-version (onko muuten sen julkaisijan nimen lyhenne oikeasti sittenkin Early Access eikä Electronic Arts?) niin pitäisi pelitulvan alta jaksaa vielä lopulta pelata sitä lopullistakin versiota.

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Pelit-lehden Nirvi rinnasti early acces-pelit ovelasti julkaisemattomien pelien alennusmyynneiksi, ja näin ne itsekin miellän. Ne harvat pelit jotka olen ostanut keskeneräisinä olen hankkinut sijoitusmielessä, enkä tuhlaa rahaa projekteihin joiden en usko valmistuvan/joiddn menestykseen en usko. Kuluttajan on ymmärrettävä beta ja alpha-version peleistä olevan vain karu näkemys tulevasta.

Early acces on loppujen lopuksi pelien pörssi. Jotkut sijoitukset kannattavat, toiset eivät, mutta jackpotin iskiessä saa myöhemmin hitiksi muodostuvan huippupelin, mutta 50% valmiin tuotteen hintaa halvemmalla. Se ei pelaa joka pelkää.

Käyttäjän Jukka Moilanen kuva
Jukka Moilanen
Lainaus käyttäjältä lindario

Pelit-lehden Nirvi rinnasti early acces-pelit ovelasti julkaisemattomien pelien alennusmyynneiksi, ja näin ne itsekin miellän. Ne harvat pelit jotka olen ostanut keskeneräisinä olen hankkinut sijoitusmielessä, enkä tuhlaa rahaa projekteihin joiden en usko valmistuvan/joiddn menestykseen en usko. Kuluttajan on ymmärrettävä beta ja alpha-version peleistä olevan vain karu näkemys tulevasta.

Early acces on loppujen lopuksi pelien pörssi. Jotkut sijoitukset kannattavat, toiset eivät, mutta jackpotin iskiessä saa myöhemmin hitiksi muodostuvan huippupelin, mutta 50% valmiin tuotteen hintaa halvemmalla. Se ei pelaa joka pelkää.

Näin mäkin olen vähän miettinyt, mutta hieman yllättäen EEDARin tilastojen mukaan (kuten uutisestakin ilmenee) Early Access -ostajat maksavat peleistä keskimäärin enemmän kuin valmiin pelin ostajat. Toki valmistuneiden pelin vähäinen määrä tarkoittaa, että otos on vielä aika pieni, joten yksittäiset poikkeukset saattavat vaikuttaa keskiarvoon merkittävästi. Toistaiseksi Early Access -ostaja maksaa kuitenkin alpha- tai betatestistään vähän enemmän kuin valmiin pelin ostaja.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

En ymmärrä miksi maksaa jostain mikä ei ole valmis eikä välttämättä koskaan tule olemaan. On niitä valmiitakin pelejä ihan tarpeeksi mihin rahat upottaa. Ei vaikea valinta. Ainut missä tein poikkeuksen oli Bugbearin Wreckfest, enkä varmaan pistäisi siihenkään rahojani kiinni tänä päivänä.

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Early Access (tuo termi vaatii kyllä ehdottomasti suomenkielisen vastineen) -pelit voisivat olla paljon houkuttelevampia, jos ne saisi esim. -75% alennuksella, eikä nykyisellä parin euron muka-alennuksella. Silloin minäkin voisin olla mukana tukemassa köyhiä kehittäjäparkoja, nykyisin harvemmin.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä snaketus

En ymmärrä miksi maksaa jostain mikä ei ole valmis eikä välttämättä koskaan tule olemaan. On niitä valmiitakin pelejä ihan tarpeeksi mihin rahat upottaa. Ei vaikea valinta. Ainut missä tein poikkeuksen oli Bugbearin Wreckfest, enkä varmaan pistäisi siihenkään rahojani kiinni tänä päivänä.

Onneksi monet ovat osallistuneet Kickstarter ja Early Access -pelien tukemiseen ja siksi olemme saaneet monia erinomaisia pelejä pelattaviksi; Wasteland 2, Divinity: Original Sin, Prison Architect, Kerbal Space Program, jne. Erittäin lupaavia pelejä tietysti tulossa; Elite: Dangerous, Star Citizen, Pillars of Eternity, Torment: Tides of Numenera, jne. Perinteisiä PC-pelejä siis, eikä porttauksia gamepad konsolimätöistä.

Ohjelmistoprojektit epäonnistuvat usein ja näin käy luonnollisestikin usein myös peliprojekteille.
http://calleam.com/WTPF/?page_id=1445

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Olen itseasiassa huomannut että ne pelit jotka oikeasti valmistuvat jäävät kokonaan unholaan. Niitä joita peli vähänkin kiinnosti on jo kyllästynyt siihen aikoja sitten, sen takia missään ei kirjoiteta eikä uutisoida julkaisusta, sitten puolen vuoden päästä peli on jossain bundlessa ja alkaa miettimään miksei ole kuullut siitä yhtään missään.

Tämän takia aiemmin olin OK early accessin kanssa koska minun ei todellakaan tarvinut edes katsoa sinnepäin, mutta minusta kuulostaa että early accessin käyttäminen on jopa huono asia joidenkin pelien kannalta, koska kuluttajan silmissä se alpha/beta on jo se ensimmäinen julkaisu jolloin ajan mittaan peli unohtuu ja valmistuessaan sitä ei vättämättä enää muisteta.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Olen itseasiassa huomannut että ne pelit jotka oikeasti valmistuvat jäävät kokonaan unholaan. Niitä joita peli vähänkin kiinnosti on jo kyllästynyt siihen aikoja sitten, sen takia missään ei kirjoiteta eikä uutisoida julkaisusta, sitten puolen vuoden päästä peli on jossain bundlessa ja alkaa miettimään miksei ole kuullut siitä yhtään missään.

PCGamer niitä harvoja pelisivustoja, jotka tekevät arvosteluja Early Access -peleistä. Valitettavasti monilla sivustoilla palstatilan vievät uutiset pelien graafisesta vertailuista, viimeisimmät kuvankaappaukset jostain pelistä tai isojen AAA-pelien hypettämiset.

PC-pelaajille Kickstarter ja Early Access tuntuvat olevan ainoita tapoja, joilla perinteisiä pelejä enää saadaan. Valinta sen välillä että tukeeko tietynlaisten pelien kehittämistä vai tyytyykö siihen ettei niitä koskaan julkaista, on mielestäni helppo.