Second Life -virtuaalimaailma on jälleen skandaalin kourissa. Saksalaiset televisionkatsojat järkyttyivät, kun Report Mainz -ajankohtaisohjelmaan kuvattiin pelistä videokuvaa, jossa aikuiset pelihahmot harrastavat hard core -seksiä nuorten lasten näköisiksi muokattujen hahmojen kanssa.

Ohjelma toi valtavirtamedian huomion ageplayhin, yhteen valtavan virtuaalimaailman häiritsevimmistä ilmiöistä. Siinä aikuiset pelaajat muokkaavat pelihahmonsa lapsiksi ja viettävät aikaa esimerkiksi virtuaalisessa leikkipuistossa. Osa pelaajista vie puuhan pidemmälle tapaan, jota esiteltiin Report Mainzin katsauksessa. Second Lifen luonut Linden Labs on ollut yleisesti haluton sensuroimaan pelimaailman toimia, ja ageplay-pelaajat ovat käyttäneet puolustuksenaan sitä, että yksikään osallistuja ei ole oikeasti alaikäinen.

Nyt pelintekijöiden on kuitenkin pakko toimia oikeusjutun pelossa, ja seuraavaksi tehotarkastukseen joutuvat pelaajien henkilöllisyydet. Seksuaalista tai väkivaltaista sisältöä sisältäviin virtuaalitiloihin haluavien on kohta todistettava henkilöllisyytensä osoitteiden, henkilöpaperien ja sosiaaliturvatunnusten avulla. Tarkoitus on varmistaa, että yksikään alaikäinen ei joudu näkemään mitään epäsopivaa jo aiemmin K18-luokituksen saaneessa pelissä.

Tilanne ärsyttää kuitenkin monia pelaajia. Second Life nosti aiemmin käyttäjälukujaan sallimalla rekisteröitymisen peliin ilman luottokorttia, mikä mahdollisti käytännössä anonyymin pelaamisen. Nyt monet Second Life -kuluttajat ja -liikkeenharjoittajat tuntevat, että heitä rangaistaan pelintekijöiden virheistä. Henkilöllisyyden ja iän varmistaminen kun on tulevaisuudessa maksullista, ja sen hoitaa pelintekijöistä erillinen yhtiö.

Pelaajat pelkäävät, että heidät henkilötietojaan saatetaan käyttää salaa markkinointitarkoituksiin. Ikävarmistuksen tekijäksi on valittu Integrity-yhtiö, jonka sisaryhtiö Aristotle jakaa markkinointi- ja henkilötietoja poliitikkojen kampanjointia varten.

Lisää luettavaa