Guild Wars -kehittäjä ArenaNet on päätynyt antamaan potkut käsikirjoittajilleen Jessica Pricelle ja Peter Friesille. Potkujen perusteeksi yhtiö antoi näiden tämänviikkoiset Twitter-viestit, jotka ArenaNetin johtajan Mike O’Brienin mukaan eivät mukailleet sen standardeja pelaajien kanssa tapahtuvan viestinnän suhteen.

– Haluan tehdä selväksi, että heidän antamansa lausunnot eivät heijasta ArenaNetin näkemyksiä alkuunkaan. Pyrimme yhtiönä pitämään yllä yhteistyötä painottavaa kumppanuutta Guild Wars -yhteisön kanssa. Me arvostamme panostanne. Me teemme tätä peliä teille, O’Brien viestitti pelin foorumeilla torstaina.

Twitter-kärhämä sai alkunsa, kun Price julkaisi profiilissaan tiistaina viestiketjun, jossa tämä kertoi MMO-pelien pelaajahahmojen käsikirjoittamisesta ja siitä muodostuvista persoonallisuushaasteista. Viesteihin otti ajan myötä kantaa ArenaNetin kumppanuusohjelmaan kuuluva YouTube-käyttäjä Deroir todeten olleensa jossain määrin eri mieltä Pricen kanssa ja kokien haarautuvien dialogivaihtoehtojen olevan mahdollisesti ratkaisu Pricen esittelemiin ongelmiin.

Price turhautui vastauksesta seuraavana päivänä ja ilmaisi ensin kärkkäästi, miten hän kuulee naiskehittäjänä jatkuvasti ulkopuolisten ihmisten selityksiä siitä, miten hänen pitäisi tehdä työnsä. Tästä hän jatkoi vastaavalla tyylillä kertoen, kuinka hän on kuullut tarpeeksi satunnaisten henkilöiden yrityksiä selittää hänelle haarautuvien dialogivaihtoehtojen toimintaa, kun hän on työskennellyt tarinankerronnan parissa vuosikymmenen ajan. Price myös kommentoi myöhemmin saamiinsa reaktioihin, ettei hänen tarvitse teeskennellä pitävänsä kenestäkään omalla Twitter-tilillään ja ettei faneilla ole omistajuutta hänen henkilökohtaisesta elämästään tai ajastaan. 

Osassa Guild Warsin fanikuntaa Twitter-viesteistä ei ilo revennyt ja näin Fries astui kuvioihin puolustamaan Pricen reaktioita. Näin jälkeenpäin poistetuissa viesteissään Fries muun muassa yhtälailla totesi, ettei Price pyytänyt kenenkään mielipidettä omalla ajallaan henkilökohtaisella Twitter-tilillä tekemäänsä kirjoitukseen.

Peliblogi Kotakun haastattelussa Price selitti tilannetta jälkikäteen toteamalla, että Deroirin kommentti katkaisi kamelin selän, sillä tämä on joutunut toistuvasti edustushommissa vain hymyilemään ja nyökkäilemään satunnaisille ihmisille, jotka kokevat tarpeelliseksi selittää tälle tämän työkuvaa. Hänen reaktiona olikin olla antamatta näille ihmisille jalansijaa tämän omasta ajasta. Price kuvailee todistaneensa esimerkiksi vain muutama kuukausi sitten tapauksen, kuinka eräs naispuolinen yhteisöedustaja joutui ahdistelluksi, kun tämä ei vastannut työaikansa ulkopuolella asiakaspalvelykysymyksiin omilla sosiaalisen median tileillään.

Price ehti viettää ArenaNetilla noin vuoden siirryttyään sen henkilöstöön Pathfinder-tekijä Paizon riveistä. Friesilla vuorostaan ehti piisata historiaa ArenaNetin kanssa 13 vuotta.

Kotakulle Price toteaa ArenaNetin olleet enimmäkseen tukea ja luottamusta tarjonnut työyhteisö. Työhaastattelussa hän aikoinaan esimerkiksi ilmaisi avoimesti olevan äänekäs vastaavista aiheista sosiaalisessa mediassa, eikä ollut aikeissa lopettaa moista. Tästä hänelle vastattiin vakuuttamalla, kuinka ArenaNetilla ihailtiin tätä puolta hänessä.

Price myös huomioi kokevansa ,että pääosa Guild Warsin faneista ovat hyviä ja tukea tarjoavia ihmisiä. Hänen mukaansa yritykset tapaavat vain usein järjestyä sen pienemmän ja äänekkäämmän ryhmän ympärille.

Keskeiseksi huomionkohteeksi tapahtumassa onkin noussut ArenaNetin todella äkilliseltä vaikuttanut reaktio kaksikon Twitter-viesteihin. Kritiikkiä firma on saanut esimerkiksi siitä, miten nopeasti se näyttäisi olevan valmis antautumaan yhteisön luoman paineen alla henkilöstönsä kustannuksella. Erityisen huolestuttavan tästä on tehnyt O’Brienin lausunto, joka on helppo nähdä kehoituksena kehittäjille toimia jatkuvasti yhtiön hymyilevinä mannekiineina.

Lähde: Kotaku, PC GamerRock Paper Shotgun

Lisää luettavaa