Ubisoft-tuottaja: Pelien kasvavat kehityskustannukset ovat uhka luovuudelle

Assassin's Creed- ja Splinter Cell -tuottaja uskoo pelialan tarvitsevan uusia kehitys- ja bisnesmalleja, jotta pelit pysyvät innovatiivisina.

6.8.2013 13:17

Tulevien suurpelien paisuvat kehityskustannukset saattavat johtaa riskien ja uusien ideoiden välttelyyn, pelkää Ubisoft Toronton studiopomo Jade Raymond.

Assassin’s Creed -sarjan alkuperäsiin luojiin lukeutuvan ja tulevan Splinter Cell: Blacklistin parissa työskentelevän Raymondin mukaan pelinkehittäjien onkin löydettävä uusia tapoja työtehokkuuden nostamiseksi ja kulujen laskemiseksi, jotta uudet ideat eivät jäisi tuttujen ja turvallisten jalkoihin. 

– Suurin kysymys on, miten tulemme pitämään suurpelien kulut aisoissa, kun pelaajien odotukset kasvavat, konetehot nousevat ja kehitystiimit suurenevat? Nämä seikat ovat asioita, jotka tukahduttavat ennemmin tai myöhemmin innavaation. Joka kerta kun kehitetään suuren luokan peliä, projektiin uppoaa arviolta 100 miljoonaa dollaria, joten turhia riskejä ei haluta ottaa, Raymond kertoo.

Yhtenä ratkaisuna Raymond ehdottaa varsinaisten kehitystyökalujen parantamista, jotta pelinkehittäjät voisivat luoda enemmän sisältöä lyhyemmässä ajassa. Raymondin mielestä studioiden tulisi myös tiedostaa paremmin pelaajien muuttuvat pelitavat sekä kokeilla uusia bisnesmalleja, jotka sopivat juuri omaan työn alla olevaan projektiin. Esimerkkeinä hän käyttää muun muassa The Walking Deadin episodimaista mallia ja Team Fortress 2:n erikoista ilmaispelimallia.

Raymondin mukaan Ubisoftin omat The Division- ja Watch Dogs -pelit osoittavakin, että suurpelienkin kanssa voi kokeilla uusia ideoita.

Lähde: Digital Spy

Lisää luettavaa