Ubisoft valjasti tekoälyn käsikirjoittajiensa tueksi / Uutiset / pelaaja.fi

Ubisoft valjasti tekoälyn käsikirjoittajiensa tueksi

23.03.2023 // Kirjoittanut: Toimitus
10

Ubisoft on kertonut hyödyntävänsä tekoälyä peliensä käsikirjoittamiseen.

Yhtiö kertoo kehittävänsä uutta työkalua, jota pelien käsikirjoittajat voivat hyödyntää työnsä tehostamiseen. Ubisoftin La Forge -tutkimusyksikön kehittämää työkalua käytetään ainakin alkuvaihessa vain avustamaan varsinaisessa käsikirjoitusprosessissa.

Ubisoftin julkaiseman trailerin mukaan Ubisoft Ghostwriteria käytetään apuna hahmojen huudahdusten ensimmäisten versioiden kehittämisessä. Työkalun avulla käsikirjoittajat voivat nopeuttaa erilaisten dialogivariaatioiden luomisesta ja käyttää aikaansa pelien käsikirjoitusten olennaisempien elementtien työstämiseen.

Yhtiö esittelee tekoälytyökalun hyödyntämistä tarkemmin alla näkyvällä trailerilla.

Lähde: Ubisoft

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Retro22 kuva
Retro22

no hyi pitää olla tosi huono kirjoittaja jos tarvii a.l apua

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Retro22

no hyi pitää olla tosi huono kirjoittaja jos tarvii a.l apua

Siis pointtihan on päästä eroon ihmiskirjoittajista koska AI on halvempi.

Käyttäjän Nabbis kuva
Nabbis

No siis vahingossa taso saattaisi parantua jos noita ubisoftin viimeisempiä on katsominen, joten voisihan se olla että Ai pystyisi ehkä kirjoittamaan jotain parempaa?
Jos asia näin on niin joku voisi vinkata vaikka biowarelle näitä Ai kirjoittajia myös

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0

Siis eihän tarkoitus tässä ole mitään juonenkäänteitä tai päähahmon dialogia tuutata AI:lla pihalle. Tuskin ketään haittaa että npc hahmojen välinen keskustelu ja "torihälinä" on tekoälyllä luotua jaarittelua

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tosiaan joidenkin julkaisijoiden ja kehittäjien pelit voisivat vain parantua mutta yleisesti en haluaisi tällaisen yleistyvän. Siitä se helposti laajenee kun ensin aloittaa jostain "turhasta" sivuhälinästä. Kohta ollaan sivutehtävissä ja sivuhahmoissa, sitten kokeillaan tärkeämpiä juttuja ja kohta pelimoottorit tekeekin pelin suoraan parin määreen perusteella valmiiksi.

Kenties kärjistystä mutta ikävän usein se pirulle pikkusormen antaminen pätee.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus zappah

Tosiaan joidenkin julkaisijoiden ja kehittäjien pelit voisivat vain parantua mutta yleisesti en haluaisi tällaisen yleistyvän. Siitä se helposti laajenee kun ensin aloittaa jostain "turhasta" sivuhälinästä. Kohta ollaan sivutehtävissä ja sivuhahmoissa, sitten kokeillaan tärkeämpiä juttuja ja kohta pelimoottorit tekeekin pelin suoraan parin määreen perusteella valmiiksi.

Kenties kärjistystä mutta ikävän usein se pirulle pikkusormen antaminen pätee.

Kokonaisen AAA-pelin generointi AI:lla ei tule ikinä onnistumaan. Koodia on aivan liikaa ja sen kaiken pitää toimia just eikä melkein oikein. ChatGPT pystyy tekemään ehkä jotain matopelin tasoista joka toimii, mutta jos haluaa tienata pelillään rahaa, tarvitaan jotain kunnianhimoisempaa. Tämä ei tule muuttumaan kymmeniin vuosiin, ei ehkä koskaan.

Toisaalta nykyiselläkin tekoälyllä voitaisiin luoda pelin tarina, musiikki, taide... oikeastaan kaikki assetit, vaikka systeemin kokoaminen toimivaksi peliksi vaatiikin ihmisen näkemystä. Mutta kuka haluaisi ostaa tällaisen pelin? Uutuudenviehätys ja uteliaisuus lisäisivät parin ensimmäisen pelin myyntejä, mutta entä sitten kun niitä aletaan tehdä liukuhihnalta? Ihmiset haluavat nähdä ihmisten tekemää taidetta.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Refloni

[quote="zappah"]Tosiaan joidenkin julkaisijoiden ja kehittäjien pelit voisivat vain parantua mutta yleisesti en haluaisi tällaisen yleistyvän. Siitä se helposti laajenee kun ensin aloittaa jostain "turhasta" sivuhälinästä. Kohta ollaan sivutehtävissä ja sivuhahmoissa, sitten kokeillaan tärkeämpiä juttuja ja kohta pelimoottorit tekeekin pelin suoraan parin määreen perusteella valmiiksi.

Kenties kärjistystä mutta ikävän usein se pirulle pikkusormen antaminen pätee.[/quote]
Kokonaisen AAA-pelin generointi AI:lla ei tule ikinä onnistumaan. Koodia on aivan liikaa ja sen kaiken pitää toimia just eikä melkein oikein. ChatGPT pystyy tekemään ehkä jotain matopelin tasoista joka toimii, mutta jos haluaa tienata pelillään rahaa, tarvitaan jotain kunnianhimoisempaa. Tämä ei tule muuttumaan kymmeniin vuosiin, ei ehkä koskaan.

Toisaalta nykyiselläkin tekoälyllä voitaisiin luoda pelin tarina, musiikki, taide... oikeastaan kaikki assetit, vaikka systeemin kokoaminen toimivaksi peliksi vaatiikin ihmisen näkemystä. [i]Mutta kuka haluaisi ostaa tällaisen pelin?[/i] Uutuudenviehätys ja uteliaisuus lisäisivät parin ensimmäisen pelin myyntejä, mutta entä sitten kun niitä aletaan tehdä liukuhihnalta? Ihmiset haluavat nähdä ihmisten tekemää taidetta.

Vuosi sitten kuvageneraattorit tekivät epämääräisiä väriläiskiä, nyt lähes virheettömiä valokuvia.

"Ei koskaan" on aika kova väite kun tekoälystä puhutaan.

Miksi kukaan tekisi kokonaisia pelejä pelkällä AI:lla? Koska se on aivan mielettömän paljon halvempaa kuin kymmenien tai satojen ihmisten palkkaaminen työtä tekemään.
Miksi kukaan ostaisi AI kuraa? Koska kohta ei ole enää muutakaan saatavilla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Refloni

Kokonaisen AAA-pelin generointi AI:lla ei tule ikinä onnistumaan. Koodia on aivan liikaa ja sen kaiken pitää toimia just eikä melkein oikein. ChatGPT pystyy tekemään ehkä jotain matopelin tasoista joka toimii, mutta jos haluaa tienata pelillään rahaa, tarvitaan jotain kunnianhimoisempaa. Tämä ei tule muuttumaan kymmeniin vuosiin, ei ehkä koskaan.

Toisaalta nykyiselläkin tekoälyllä voitaisiin luoda pelin tarina, musiikki, taide... oikeastaan kaikki assetit, vaikka systeemin kokoaminen toimivaksi peliksi vaatiikin ihmisen näkemystä. [i]Mutta kuka haluaisi ostaa tällaisen pelin?[/i] Uutuudenviehätys ja uteliaisuus lisäisivät parin ensimmäisen pelin myyntejä, mutta entä sitten kun niitä aletaan tehdä liukuhihnalta? Ihmiset haluavat nähdä ihmisten tekemää taidetta.

Ei kannata ikinä sanoa ei ikinä.

Kohta on Skynet todistamassa toista. No, silloin ei tarvitse murehtia huonoista peleistä. Ehkä koko Skynet syntyy siksi kun ihmiset ei arvosta sen pelejä? Ei kelvanneet AI:n tekemät räiskintäpelit niin tuleekin realistisempaa räiskintää.

Lainaus Lahis

Vuosi sitten kuvageneraattorit tekivät epämääräisiä väriläiskiä, nyt lähes virheettömiä valokuvia.

"Ei koskaan" on aika kova väite kun tekoälystä puhutaan.

Miksi kukaan tekisi kokonaisia pelejä pelkällä AI:lla? Koska se on aivan mielettömän paljon halvempaa kuin kymmenien tai satojen ihmisten palkkaaminen työtä tekemään.
Miksi kukaan ostaisi AI kuraa? Koska kohta ei ole enää muutakaan saatavilla.

Hyvin sanottu.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

2011: "KuKaAn eI kOhTa teE enäÄ mUutA kUiN mObiIlIpElEjä"

2023: "KuKaAn eI kOhTa tEe enÄä mUutA kUiN tEkOäLyPeLeJä"

Vuosikymmen vaihtuu, naurettavan paskan toistelu ei.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus DuskTillDawn

Vuosikymmen vaihtuu, naurettavan paskan toistelu ei.

Haha :D Kukas se tuli puhumaan naurettavan paskan toistelusta? :D

Viimeksi tänään olet toistellut omaa naurettavaa paskaasi ja se on vieläpä paljon typerämpää yhden ääliön sotaa tuulimyllyjä vastaan kun tekoälyn käyttäminen luovassa työssä (tai työssä ylipäänsä) on oikeasti sellainen asia, joka uhkaa muitakin kuin yhden henkilön pelimakua.

PS. Oletko kenties iän myötä katkeroitunut, onko tilisi kaapattu vai mikä sinulla on nykyisin ongelmana? Tuntuu että kaikki kommenttisi on jotain katkeroitunutta shittiä. En muista että olisit ollut nimimerkkejä, joilta tällaista olisi joskus aikoinaan tullut. Mutta ehkä olen vain unohtanut.