Unreal Engine 5 paljastui – tältä näyttää uuden sukupolven teknologia PlayStation 5:llä / Uutiset / pelaaja.fi

Unreal Engine 5 paljastui – tältä näyttää uuden sukupolven teknologia PlayStation 5:llä

13.05.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
29
Unreal Engine 5, Unreal Engine, ps5, PlayStation 5, Epic Games, Nanite, Lumine,

Epic Games on paljastanut uuden sukupolven version suositusta Unreal Engine -pelimoottoristaan. Ensi vuoden puolella peliyhtiö valmistautuu lanseeraamaan Unreal Engine 5:n pyrkien tuomaan kehittäjien käsiin tehokkaat työkalut tuotoksiin, jotka vastaavat fotorealistisuudessaan elokuva-animaatioita ja oikeaa elämää.

Ensimmäinen väläys Unreal Engine 5:n kyvyistä on nähty osana PlayStation 5:llä reaaliajassa pyörinyttä teknologiademoa, jonka voi katsastaa ohesta. Video käy läpi useita Unreal Engine 5:n erikoisominaisuuksia, joista keskeisimmät ovat uusi valaistusteknologia Lumen sekä runsaiden geometristen yksityiskohtien luomisen mahdollistava Nanite.

Muutamia uusia Unreal Engine 4:ään vielä tulossa olevia ominaisuuksia on myös nähtävissä, kuten parannuksia animaatio- ja fysiikkajärjestelmiin. Epic korostaakin, että myös Unreal Engine 4:stä on tehty valmis uuden sukupolven pelilaitteita varten ja että se tekeekin parhaillaan yhteistyötä useiden yhtiöiden kanssa, jotka valmistelevat kyseisiä projekteja.

Lähde: Unreal Engine (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

No nyt olen kyllä aika vaikuttunut. En pelkästään visuaalisen ilmeen takia, vaan siitä että ilmeisesti 3D-skannaukset ja sculptit pystyy tuomaan suoraan pelimoottoriin, joka osaa skaalata ne niin että renderöinti onnistuu reaaliajassa. Tuntuu taikuudelta.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic

No niin, nyt näyttää next geniltä.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Ei vakuuta ihan vielä. Haluaisin nähdä, miten nää saa raytracingin yhdistettyä tähän mahdollisimman hyvin.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Ihan jees tech-demo, mutta sitten onkin asia erikseen mitä kehittäjät todellisuudessa saavat Unreal Engine 5:lla aikaiseksi ja kuinka sulavasti saadaan pelit uudella raudalla pyörimään. Ehkä tässä alkaa tulla jo grafiikalle "sokeaksi", mutta jo tässä konsolisukupolvessa on nähty niin upean näköisiä pelejä ettei tämä mitään "WAU!" efektiä aiheuttanut.

Käyttäjän Kille kuva
Kille

Eipä ole koskaan pelit näyttäneet oikeastaan siltä muutamiin vuosiin, miltä pelimoottorien tekniikkademot sinä päivänä.

Olen aika vahvasti sitä mieltä, että grafiikkaa ei tarviaisi enää parantaa, vaan keksiä helpompia tapoja luoda maailmoja ja pelejä. Samoin äänet, valaistus ja esimerkiksi maailman muuttuminen tapahtumien kanssa reaaliajassa olisivat isompi impakti pelikokemukselle.

Jos vapaanmaailman pelissä tapahtuisi jokin satunnaistehtävä kaupungissa ja rakennukset ja ympäristö vaurioituisi tehtävän aikana, se pysyisi semmoisena. Jollakulla toisella pelaajalla sama tehtävä tapahtuisi vaikka vähän ennen kaupungia ja näin ollen pelikokemus olisi erillainen.

Ja kuten viestin alussa, niin kehitystä pitäisi ehdottomasti koettaa keventää. Pelit vain paisuvat ja kehitykset kasvavat ja pitkittyvät. Nykyään ihan jo pelkästään yksinkertaista tasohyppelyä saattaa joutua odottamaan pari vuotta, saatika sitten vaikka GTA 6 tai seuraava Elders Scrolls, vaikka tiimikoot ovat järkyttäviä ja Naughty Dog julkaisee suurinpiirtein vetävän yksinpelin nykyään kerran konsolisukupolvessa.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Samaa mieltä että ei sitä enää tarvitsisi mennä vain grafiikka edellä, vaan keskittyä myös muihin asioihin. Pelien fysiikkamoottoria, tekoälyä ja juurikin tuo maailman suuremnpi muuttuminen pelaajan tai tekoälyn toimien seurauksena...näitä asioita olisi tärkeämpi kehittää.

Kun katsoo sellaisia pelejä kuin RDR 2, Uncharted 4 ja TLOU 2, niin ei mielestäni noita kyseisiä pelimoottoreita tartvitisi ainakaan grafiikan puolesta enää kehittää, toki sitten on sellaisia studioita kuin Bethesda joiden olisi jo korkea aika hylätä se antiikkinen Oblivionin aikainen pelimoottori ja kehittää täysin uusi tilalle (en nyt muista olivatko näin Starfieldin ja TES VI:n kanssa tekemässä)

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Kille

Olen aika vahvasti sitä mieltä, että grafiikkaa ei tarviaisi enää parantaa, vaan keksiä helpompia tapoja luoda maailmoja ja pelejä. Samoin äänet, valaistus ja esimerkiksi maailman muuttuminen tapahtumien kanssa reaaliajassa olisivat isompi impakti pelikokemukselle.

Eikö tuo aika tavalla helpota maailmojen luomista, jos 3D-skannaukset tai mallit pystyy tuomaan suoraan pelimoottoriin ilman että tarvitsee tehdä erikseen low poly -versiota johon bakettaa normal mapit? Siihen kuitenkin menee ammattilaisiltakin aikaa parista tunnista useampaan päivään mallin monimutkaisuudesta riippuen. Toki animoidut asiat kuten esimerkiksi hahmomallit vaativat edelleen low polyn kaveriksi, mutta kyllähän tuo vapauttaa huomattavan määrän resursseja jos tuosta työvaiheesta päästään eroon staattisten objektien kohdalla. Niistähän pelimaailmat suurimmaksi osaksi koostuu.

Käyttäjän Kille kuva
Kille
Lainaus Vaapukkamehuw

[quote="Kille"]
Olen aika vahvasti sitä mieltä, että grafiikkaa ei tarviaisi enää parantaa, vaan keksiä helpompia tapoja luoda maailmoja ja pelejä. Samoin äänet, valaistus ja esimerkiksi maailman muuttuminen tapahtumien kanssa reaaliajassa olisivat isompi impakti pelikokemukselle.

[/quote]

Eikö tuo aika tavalla helpottaa maailmojen luomista, jos 3D-skannaukset tai mallit pystyy tuomaan suoraan pelimoottoriin ilman että tarvitsee tehdä erikseen low poly -versiota johon bakettaa normal mapit? Siihen kuitenkin menee ammattilaisiltakin aikaa muutamasta tunnista useampaan päivään. Toki animoidut asiat kuten esimerkiksi hahmomallit luultavasti vaativat edelleen low polyn kaveriksi, mutta kyllähän tuo vapauttaa valtavan määrän resursseja jos tuosta työvaiheesta päästään eroon staattisten objektien kohdalla.

Kyllä ja tämä on hyvä asia. Vielä, kun saisi muutakin ja muihin pelimoottoreihin. Moni käyttää nykyään Unitya, mikä on aika joustava ja hyvä indiekehittäjille, mutta silti aika moni isompi kehittäjä haluaa käyttää omaa moottoriaan, ellei esimerkiksi UREngine sovi suunnitelmiin. Joskin Microsoft on tullut asiassa aika hyvin lähivuosina vastaan ja käyttäneet UE:tä esimerkiksi Gearsseissa.

Myös esimerkiksi Activision hyötyy IW Enginestä Codien kohdilla vuosia, joskin uusimpaan kehiteltiin jo parempaa moottoria ja sen huomaa, mutta silti pysyivät pitkään samassa, mikä taas oli "modattu" Id Tech -moottori. Bethesdallakin olisi takana idSoftware pelimoottorinsa kanssa, mutta se ei sitten taas sovi yhtään Elders Scrolls -kuvioihin.

Ja sitten ovat Rockstar RAGEllaan, CryTek omallaan, DICE ja EA Frostbitellaan ja Valve Sourcellaan.

Lähinnä ajoin takaa sitä, että vaikka UE 5 tulee olemaan todennäköisesti käytetyin pelimoottori seuraavassakin sukupolvessa, niin olisi kaikkien kannalta hyvä, että kehitys keventyisi moottorista huolimatta. Eli löytyisi se keskitie tarpeista ja haluista huolimatta.

Suorastaan sylettää odottaa jatkoa siisteille peleille, kun ei tästä enää nuorruta ja esimerkiksi GTA:sta ja Skyrimistä on aikaa kohta yhdeksän ja seitsemän vuotta. Näissä ajoissa kerkeää asiat muuttumaan. Ja sitten jos Kojiman luovuus lähtee laukalle, niin siinäkin voi mennä kymmenen vuotta näillä resursseilla julkistuksesta julkaisuun. Eikä pidä tietysti unohtaa FF 7 Remakea; järjetön kehityskaari, mutta kunnianhimoinen lopputulos ~ 2027-8?

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88
Lainaus Balnazzard

Ihan jees tech-demo, mutta sitten onkin asia erikseen mitä kehittäjät todellisuudessa saavat Unreal Engine 5:lla aikaiseksi ja kuinka sulavasti saadaan pelit uudella raudalla pyörimään. Ehkä tässä alkaa tulla jo grafiikalle "sokeaksi", mutta jo tässä konsolisukupolvessa on nähty niin upean näköisiä pelejä ettei tämä mitään "WAU!" efektiä aiheuttanut.

Digital foundryn videossa taidettiin lopussa toeta, että ennen näissä videoissa oli tapana esitellä vain kaikkea karkkia. Nykyään ne kuitenkin kuvastavat aika hyvin, mitä peleissä tullaa oikeasti näkemään.

Unreal Engine 5 Digital Foundry

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Taitaa kestää vain monta vuotta kunnes nähdään mitään konkreettista