Unreal Engine -pelimoottorin isä palkitaan elämäntyöstään / Uutiset / pelaaja.fi

Unreal Engine -pelimoottorin isä palkitaan elämäntyöstään

21.01.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Pelinkehittäjien omassa Game Developers Choice Awards -gaalassa palkitaan jälleen tänä vuonna yksi pelialan edustaja elämäntyöstään. Tällä kertaa palkinto myönnetään Tim Sweeneylle, jonka monet tuntevat parhaiten Epic Gamesin perustajajäsenenä sekä toimitusjohtajana.

Merkittävin syy Sweeneyn palkitsemiseen juontaa juurensa Unreal Engine -pelimoottoriin, jonka pääarkkitehtinä mies on toiminut. Pelimoottori luotiin alunperin pyörittämään Epicin omaa vuonna 1998 ilmestynyttä Unreal-räiskintäpeliä, mutta sittemmin siitä on sen myöhempien inkarnaatioiden myötä kehittynyt yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä pelimoottoriteknologioista.

Sweeney vastaanottaa palkintonsa 1. maaliskuuta, jolloin myös seuraava Game Developers Choice Awards -gaala järjestetään. Tuttuun malliin tapahtuma järkestetään osana San Franciscon Game Developers Conference -kehittäjätapahtumaa.

Ennen Sweeneya elämäntyöpalkinnon ovat vastaanottaneet 17 pelinkehittäjää. He ovat Todd Howard (The Elder Scrolls), Hironobu Sakaguchi (Final Fantasy), Ken Kutaragi (PlayStation), Ray Muzyka ja Greg Zeschuk (BioWare), Warren Spector (Deus Ex), Peter Molyneux (Populous), John Carmack (Doom), Hideo Kojima (Metal Gear), Sid Meier (Civilization), Shigeru Miyamoto (Super Mario Bros.), Richard Garriot (Ultima), Eugene Jarvis (Defender), Mark Cerny (Crash Bandicoot), Gunpei Yokoi (Game Boy, Metroid), Yuji Naka (Sonic the Hedgehog) sekä Will Wright (The Sims).

Lähde: GDC (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Nostoja