Vuosikausien kehitystyön jälkeen julkaistu Doom on kerännyt kasapäin kiitosta, mutta kuinka pelin mahtaa käydä tiukassa grafiikkavertailussa?
Kehittäjä Id Software mainitsi ennen Doomin julkaisua tavoitteekseen saada aikaan näyttävin 1080p-resoluutiolla ja 60 kuvaa/sekunti -ruudunpäivitysnopeudella pyörivä peli. Digital Foundryn grafiikka-analyysin perusteella Doom yltää tavoitteeseen ainakin osittain.
Erittäin näyttäväksi kehuttu Doom hyödyntää konsoleilla rasituksen mukaan skaalautuvaa resoluutiota, mutta PS4-version kerrotaan pyörivän käytännössä poikkeuksetta 1080p-teräväpiirtoresoluutiolla. Xbox One -versiossa resoluutiota sen sijaan joudutaan laskemaan usein pelin sulavuuden ylläpitämiseksi. Doom hyödyntää kuitenkin laadukasta reunanpehmennystä, mikä pitää pelin ulkoasun näyttävänä resoluutiosta riippumatta.
Myös ruudunpäivitysnopeudessa PS4-versio päihittää kilpakumppaninsa. Doom pyörii Sonyn konsolilla lähes poikkeuksetta kehittäjien 60 kuvaa/sekunti -tavoitetahdilla. Xbox Onella ruutua sen sijaan päivitetään kiivaimpien taisteluiden aikana 40-50 kertaa.
Doomin pc-versio tarjoaa tietysti suluvan teräväpiirtoelämyksen konsoliversioita mm. terävämpien partikkeliefektien ja varjostuksien kanssa, mikäli koneesta vain löytyy riittävästi vääntöä. Videoanalyysin voi katsoa kokonaisuudessaan alla:
Lähde: Digital Foundry