Uskallatko jo palata synkimpään luolastoon? Darkest Dungeon 2 paljastettiin / Uutiset / pelaaja.fi

Uskallatko jo palata synkimpään luolastoon? Darkest Dungeon 2 paljastettiin

20.02.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
7

Red Hook Studios on paljastanut jatko-osan muutaman vuoden takaiselle kauhuroolipeli Darkest Dungeonille.

Darkest Dungeon 2:sta ei toistaiseksi paljastettu tarkkoja yksityiskohtia, mutta teaser-videolla nähdään alkuperäisestä pelistä tuttuja hahmoja seisomassa vuoristossa, mikä saattaa antaa osviittaa pelin maisemista. Videon äänenä toimii niin ikään edellisestä osasta tuttu Wayne June, joka lienee tervetullut tuttavuus Darkest Dungeonia pelanneille.

Kehittäjien mukaan Darkest Dungeon 2:n on määrä olla temaattisesti itsenäinen peli, vaikka se rakentaakin edellisosasta tuttujen elementtien päälle. Esimerkiksi taisteluiden kerrotaan saavan huomattavaa hienosäätöä niin pelimekanismien kuin ulkoasunkin osalta.

Darkest Dungeon 2 tulee aluksi saataville Early Access -mallilla. Early Access -version julkaisuaikataulua ei kuitenkaan vielä ole paljastettu.

Lähde: PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Oooh, vieläkin ykkönen pelaamatta ku se on perkuleen ahdistava, vaikeustason takia! :D loistava peli yksinkertaisuudessaan, kauhu ja lovecraftteema höystettynä soulsin ja bornen sarjakuvamaisella ulkoasulla, mutta kun peli ahdistaa aloittaa kun tietää saavansa turpaan suhteellisen nopeasti. Ehkä joku päivä vielä uskaltaa tämän käynnistää ennen jatko-osaa.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus Bloodborne

Oooh, vieläkin ykkönen pelaamatta ku se on perkuleen ahdistava, vaikeustason takia! :D loistava peli yksinkertaisuudessaan, kauhu ja lovecraftteema höystettynä soulsin ja bornen sarjakuvamaisella ulkoasulla, mutta kun peli ahdistaa aloittaa kun tietää saavansa turpaan suhteellisen nopeasti. Ehkä joku päivä vielä uskaltaa tämän käynnistää ennen jatko-osaa.

Minulla tämän ja xcomin kanssa on ongelmana se että "vaikeus" on liikaa sidoksissa siihen kuinka hyvin osaat heittää virtuaalinoppaa.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Kyllä, juurikin se. Unohtui se tuuri elementti mainita. Juurikin pelaan xcom 2sta ja voi veljet kun meinaa lentää ohjain seinään tän välillä tän todella random osumageneraattorin kanssa.

Käyttäjän Fazu kuva
Fazu

Ensimmäinen Darkest Dungeon oli mukava peli kunnes loppua kohden ei riittänyt enään 5-6 hyvin levellattua tyyppiä, vaan piti alkaa grindaamaan lisää. Tuossa vaiheessa into peliin loppui sillä sekunnilla.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Joskus early accessissa pelasin peliä jonkin aikaa ja se vaikutti erinomaiselta, mutta sitten julkaisun lähestyessä alkoi kuulua juttua, että kehittäjillä oli lähtenyt vaikeustason ja RNG:n kanssa vähän mopo käsistä, eikä peli enää ollut kovin kiva pelata. Jäänyt vähän sellainen käsitys, että vaikka DD on periaatteessa open-ended, niin kuitenkin käytännössä asiat pitää tehdä aikalailla kaavan mukaan, että monsut ei pyyhi tiimilläsi lattiaa.

En tiedä pilasiko nämä jutut pelin minulta, mutta sen jälkeen kun tätä on yrittänyt aloittaa, niin tunne on ollut nimenomaan, että pelissä on joku yksi "oikea" tapa pelata sitä, mutta sen löytääkseen pitäisi ottaa joku quide avuksi. Tai sitten grindata vaan grindaamasta päästyään ja jyrätä viholliset silkalla noppaylivoimalla. Ei vaan kumpikaan oikein edusta ainakaan allekirjoittaneen suosikkipelisuunnittelua.

Esim. XCOM ja Fire Emblem menee hyvinkin, mutta Darkest Dungeonissa joku tuurin ja taidon suhteessa tuntuu vähän mättävän.

Kuulostaa vähän siltä, että muilla saattaisi olla vastaavanlainen kokemus?

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus taistelujake

Minulla tämän ja xcomin kanssa on ongelmana se että "vaikeus" on liikaa sidoksissa siihen kuinka hyvin osaat heittää virtuaalinoppaa.

Nyt vasta täysin tajusin että eihän itsellä Xcomin kesken jääminen ollutkaan niinkään omista taidoista kuin tuurin merkityksestä kiinni. Inhoan pelejä, joissa on osumaprosentti, joka määrätään nopalla eikä pelaajalla ole siihen sillä hetkellä mitään vaikutusmahdollisuutta.

Pelit on itselleni juuri sitä, että voi omilla taidoilla ja niiden parantumisella päästä eteenpäin vaikeistakin kohdista eikä menettää hahmoa nopan huonon tuloksen takia. Toisaalta pakostakin Xcomissa on muutakin kun sitä niin arvostetaan ja pelaan myös lautapelejä, joissa noppa on tärkeä osa peliä mutta taktikointi tulee muualta.

En silti pidä liiasta tuurin merkityksestä videopeleissä ja pitäisi itse sen lautapelien puolella noppineen.

Käyttäjän Moshpitti kuva
Moshpitti

Ensimmäinenkin peli jäi itseltä välistä, ei oikein nappaa pelit missä voi pelkällä huonolla tuurilla lähteä paraskin tiimi hautuumaalle. Toisaalta tulee oleen ihan yhtä hauskaa taas kattoa, kun striimaajat repii hiuksia päästä saman homman kanssa!

Nostoja