Ensi kuussa ilmestyvän Mirror’s Edge Catalystin pelilliset ratkaisut herättävät vihaa verkossa.

Vauhdikkaaseen parkour-kikkailuun vahvasti nojaavan Mirror’s Edgen myyntivaltteja ovat sen silkinsileä liike ja pelillinen monimuotoisuus, mutta toisin kuin edeltäjänsä, Catalyst näyttäisi lukitsevan parhaat puolensa taitopistejärjestelmän taakse. Uunituoreiden ennakkokatsausten mukaan kokemuspisteitä kerätään paitsi päähenkilö Faithin taistelutaitojen ja varusteiden paranteluun, mutta myös tämän perusrepertuaariin aiemmin kuuluneiden parkour-liikkeiden avaamiseen.

Koska sarjan minimalistinen ensiosa antoi Faithin koko kykykattauksen pelaajan käytettäviin heti kättelyssä, on uuden etenemisratkaisun vastaanotto ollut rehellisen negatiivinen, ja peliä kehittävä DICE onkin jo joutunut selittelemään päätöstään julkisesti. Pelisivusto GameSpotille asiaa kommentoineen tuottaja Jonathan Millerin mukaan uudet elementit on sisällytetty peliin pelaajan parasta ajatellen.

– Kun vaikkapa pikakäännösten kaltaiset kyvyt olivat pelaajien käytössä alusta asti, he eivät käyttäneet niitä kovin usein. Mutta kun annoimme heidän avata ne kokemuspisteillä, niiden käyttö lähti huimaan nousuun. Kykypuu antaa pelaajille hengitystilaa ja mahdollisuuden oppia hallitsemaan työkalunsa, Miller selittää haastattelussa.

Kokemuspisteratkaisun voi bongata alle liitetyltä pelivideolta vajaan kahdeksan minuutin kohdalta.

Mirror’s Edge Catalyst ilmestyy Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja pc:lle 26. toukokuuta.

Lähde: GameSpot, Eurogamer, VG247

Lisää luettavaa