Uudistettu Sonic the Hedgehog jätti pelaajia kylmäksi / Uutiset / pelaaja.fi

Uudistettu Sonic the Hedgehog jätti pelaajia kylmäksi

12.02.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Segan pyrkimykset tuoda uutta ilmettä Sonic-siilille eivät ole erityisemmin auttaneet Sonic-pelisarjan menestyksen suhteen. Yhtiön tuore tilinpäätösraportti paljastaa, että viime vuoden marraskuussa Wii U:lle ilmestynyttä Sonic Boom: Rise of the Lyricia ja 3DS:n Sonic Boom: Shattered Crystalia toimitettiin maailmalla jälleenmyyjille yhteensä 490 000 kappaletta joulukuun loppuun mennessä.

Sarjan aiempien osien menestykseen nähden Sonic Boomin myynnit eivät erityisemmin hurmaa. Esimerkiksi Wii U:lle ja 3DS:lle vuonna 2013 saapunutta Sonic Lost Worldia toimitettiin kauppoihin vastaavassa ajassa 640 000 kappaletta. Wiille ja DS:lle vuonna 2010 saapuneen Sonic Colorsin toimitukset ylsivät aikoinaan kahden ensimmäisen kuukauden aikana vuorostaan 1,85 miljoonaan kappaleeseen.

Huomioida toki Sonic Colorsin suhteen kannattaa, että Wii-konsoleita oli noihin aikoihin maailmalla liikkeellä jo jumalattomia määriä. Wii U:n laitekanta parhaillaan on selvästi pienempi.

Molemmat Sonic Boom -pelit kehitettiin poikkeuksellisesti länsimaissa. Rise of the Lyricista vastuussa oli tuoreehko pelistudio Big Red Button Entertainment, kun taas 3DS-pelistä vastasi uusimmasta Sly Cooper -pelistä tuttu Sanzaru Games. Erityisesti Wii U -versiota on kritisoitu maailmalla rutkasti, sillä sekä sen teknisessä että pelillisessä annissa piisasi toivomisen varaa. Tiedä sitten, miten kiireisellä aikataululla kyseiset Sonic Boom -sarjan pelit oli lopulta kuitenkin luotu.

Vertailukohtana mainittakoon, että vain pc:lle marraskuussa saapunutta Football Manager 2015:tä Sega sai joulukuun loppuun mennessä liikutettua eteenpäin 640 000 kappaletta. Lokakuussa konsoleille ja pc:lle saapunut Alien: Isolation ylsi joulukuun loppuun mennessä vuorostaan 1,76 miljoonan kappaleen toimituksiin. Kuluttajien käsiin asti Alienia on saatu myytyä reilut miljoona kappaletta.

Sega ilmoitti hiljattain, että se on ottamassa aina vain enemmän etäisyyttä fyysisistä konsolimarkkinoista ja leikkaamassa sisältään noin 300 työpaikkaa.

Lähde: Sega Sammy, Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Artyx80 kuva
Artyx80

Herätys Sega, Atari sun muut yhtiöt jotka haluatte vain sijoittajien tilien saldoja kasvattaa. Pelaajat äänestävät kukkaroillaan ja tässä tapauksessa esimerkiksi hyvä niin.

Näinkin iso maskotti kuin Sonic, Segan omat kasvot annettu aloittelevalle studiolle joka loihti sitten niinkin upean Sonic pelin jonka metacritic arvo tätä kirjoittaessa uskomattomat 32. Pelaajat kuuntelevat toisia pelaajia ja katsovat arvosteluja. Jos peli väännetään niin ja näin, toivotaan että ne Sonic kasvot pelkästään tuovat rahaa, kuinka väärässä voikaan olla.

Pelaajat ansaitsevat ja haluavat parempaa. Bayonettan kaltaiseen video peliin ei ole sitten luottoa vaan Nintendon pitää pelastaa se ja lopputuloksena vuoden 2014 GOTY keskiarvoltaan 91. Pusketaan Aliens Colonial Marines kaltaista kuraa, mutta toisaalta luodaan niinkin upeita pelejä kuin Aliens Isolation. Sega ja Atari tuntuvat kumpikin olevan täysin hukassa pelimarkkinoilla..

Miten olisi kerta Aliens Isolation, Bayonetta sun muut onnistuneet pelit ovat jo osoittaneet? Tehdään peli pelaajalle, laadukkaasti. Kun pelaaja on tyytyväinen alkaa ne myynnitkin kasvamaan ja juttu liikkumaan. Kyllä ne pelaajat tietävät tänä päivänä laadun päälle, ehkä paremmin kuin koskaan.

Ei Sonic ansaitse tällaisia niskalaukauksia..

Käyttäjän BusterGarou kuva
BusterGarou

Muutaman vuoden takainen Sonic Generations oli mielestäni oikeasti hyvä peli. Luulin sen olevan merkki siitä, että sarjalla tulisi olemaan positiivisempi tulevaisuus. Ainakin parempi kuin mitä edellisvuosien kura. Mutta pitihän tää arvata...

On se kumma kun Sega ei oo ottanut opikseen panostaa kunnolla maskottihahmonsa sarjaan ja jatkaa vaan näiden pelien ryssimistä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Segalla on totaalisesti pallo hukassa. Varmaan lopullisesti tällä kertaa.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus käyttäjältä Artyx80

Tehdään peli pelaajalle, laadukkaasti. Kun pelaaja on tyytyväinen alkaa ne myynnitkin kasvamaan ja juttu liikkumaan. Kyllä ne pelaajat tietävät tänä päivänä laadun päälle, ehkä paremmin kuin koskaan

No, harmillisesti Wii U:n tapauksessa se ei mene aina näinkään. The Wonderful 101 myi erinomaisesta laadusta huolimatta todella heikosti. Pikmin 3:kaan ei ollut kaupallisesti mikään jymymenestys, vaikka kyseessä on huippulaadukas peli jne.

Eipä silti surkea laatu ainakaan paranna hyvien myyntien todennäköisyyttä.

Käyttäjän Artyx80 kuva
Artyx80
Lainaus käyttäjältä Megaman

No, harmillisesti Wii U:n tapauksessa se ei mene aina näinkään. The Wonderful 101 myi erinomaisesta laadusta huolimatta todella heikosti. Pikmin 3:kaan ei ollut kaupallisesti mikään jymymenestys, vaikka kyseessä on huippulaadukas peli jne.

Laite kantaan katsoen pelit varmaan kuitenkin myi hyvin? En ole itse seurannut kyseisten pelien myyntitilastoja, mutta näin lonkalta heitettynä voisin uskoa Pikmin 3sen myyneen laite määrää ajatellen hyvin? Kyseinen oli kumminkin hyvinkin odotettu Npelaajien keskuudessa. Sama juttu tietenkin Wonderful 101 kohdalla?

Tämän hetken ongelmahan on, että "se sama" myy kaikkein parhaiten ja pelaajilla on tapana ellei elämäntyylinä haukkua vastapuolen konsoleita, varsinkin alta vastaajaa Nintendoa. Ihmiset jostain syystä haluaavat toimintaa toiminnan perään ja Nintendon astetta sarjakuvamaisempi grafiikkatyyli haukutaan lyttyyn, lapselliseksi. Pelaajat ovat vain unohtaneet, että se gameplay on se peleissä tärkein ja tässä asiassa tämän hetken omistamani WiiU pelit ovat palauttaneet mieleen. Harmi, että ihmiset katsovat nykyisin niin paljon rautapuoleen, grafiikan tasoon jne ja näinkin hyvä konsoli kuin WiiU jää jalkoihin.

Siihen päälle, kolmannet osapuolet ovat laitteen lähes hylänneet ja jos jotain luodaan kuten tämä Sonic, siihen ei panosteta yhtään. Ei edes yritetä. Just a quick cash in.

Se on totta ettei aina se laatu ja pelaajien ajattelu tarkoita paksuja lompakkoja, mutta esim tässä kohdin syynä uskoisin olevan laitekannan määrä..

Ei siinä. Toivon syvästi, että peliteollisuus ei ota nyt tätä suuntaa miltä merkit näyttää. Puoli valmiita pelejä jotka korjataan myöhemmin, pelejä joista osa otetaan pois ja myydään DLCnä kausipassien säestämänä. Pelejä jotka hutaistaan niin ja näin tuntemattomien toimesta, että rahat saadan asiakkailta pois halvalla. Ja tämähän suunta tulee olemaan, niin kauan kuin kukkaroilla äänestämme ja ikävä kyllä. Enemmistö äänestää juuri noiden asioiden puolesta. Sääli..

PS4/Xbone tulee minunkin talouteen jossain välin, kunhan niille alkaa tulemaan niitä next gen pelejä jotka tehty vain ja ainoastaan niille. Niitä jotka hyödyntää sitä hevosvoimaa ja vievät video pelit next gen tasolle ja ei, en puhu grafiikoista joka tuntuu olevan se ainut asia jonka takia ihmiset siirtyvät next geniin..

Käyttäjän Samu kuva
Samu
Lainaus käyttäjältä Artyx80

Lainaus käyttäjältä MegamanNo, harmillisesti Wii U:n tapauksessa se ei mene aina näinkään. The Wonderful 101 myi erinomaisesta laadusta huolimatta todella heikosti. Pikmin 3:kaan ei ollut kaupallisesti mikään jymymenestys, vaikka kyseessä on huippulaadukas peli jne.

Laite kantaan katsoen pelit varmaan kuitenkin myi hyvin? En ole itse seurannut kyseisten pelien myyntitilastoja, mutta näin lonkalta heitettynä voisin uskoa Pikmin 3sen myyneen laite määrää ajatellen hyvin? Kyseinen oli kumminkin hyvinkin odotettu Npelaajien keskuudessa. Sama juttu tietenkin Wonderful 101 kohdalla?

Tämän hetken ongelmahan on, että "se sama" myy kaikkein parhaiten ja pelaajilla on tapana ellei elämäntyylinä haukkua vastapuolen konsoleita, varsinkin alta vastaajaa Nintendoa. Ihmiset jostain syystä haluaavat toimintaa toiminnan perään ja Nintendon astetta sarjakuvamaisempi grafiikkatyyli haukutaan lyttyyn, lapselliseksi. Pelaajat ovat vain unohtaneet, että se gameplay on se peleissä tärkein ja tässä asiassa tämän hetken omistamani WiiU pelit ovat palauttaneet mieleen. Harmi, että ihmiset katsovat nykyisin niin paljon rautapuoleen, grafiikan tasoon jne ja näinkin hyvä konsoli kuin WiiU jää jalkoihin.

Siihen päälle, kolmannet osapuolet ovat laitteen lähes hylänneet ja jos jotain luodaan kuten tämä Sonic, siihen ei panosteta yhtään. Ei edes yritetä. Just a quick cash in.

Se on totta ettei aina se laatu ja pelaajien ajattelu tarkoita paksuja lompakkoja, mutta esim tässä kohdin syynä uskoisin olevan laitekannan määrä..

Ei siinä. Toivon syvästi, että peliteollisuus ei ota nyt tätä suuntaa miltä merkit näyttää. Puoli valmiita pelejä jotka korjataan myöhemmin, pelejä joista osa otetaan pois ja myydään DLCnä kausipassien säestämänä. Pelejä jotka hutaistaan niin ja näin tuntemattomien toimesta, että rahat saadan asiakkailta pois halvalla. Ja tämähän suunta tulee olemaan, niin kauan kuin kukkaroilla äänestämme ja ikävä kyllä. Enemmistö äänestää juuri noiden asioiden puolesta. Sääli..

PS4/Xbone tulee minunkin talouteen jossain välin, kunhan niille alkaa tulemaan niitä next gen pelejä jotka tehty vain ja ainoastaan niille. Niitä jotka hyödyntää sitä hevosvoimaa ja vievät video pelit next gen tasolle ja ei, en puhu grafiikoista joka tuntuu olevan se ainut asia jonka takia ihmiset siirtyvät next geniin..

Kiitos, inhottaa kun porukat haukkuu Nintendon konsoleita grafiikoiden takia. GRAFIIKOIDEN! Pelataanko Minecraftia hyvien grafiikoiden takia? Ei. Terrariaa? Eei. Pleikkarin pelejä? JooooOOOooo... Ulkonäkö on tärkeintää... Ei välitetä pelattavuudesta, tarinasta tai mistään muustakaan, grafiikat ovat tärkeimmät! Tuli minullekin ennakkoluuloja, kun rupesin pelaamaan Mario Kart Wiitä pitkästä aikaa, kun silmät olivat tottuneet Kahdeksikon loistaviin grafiikkoihin ja hahmoanimaatioihin. Ihan yhtä hauskaa.

Käyttäjän Samu kuva
Samu

Sonic boomin hahmojen uusi ulkoasu ja varsinkin uusi randomhahmo saa minut voimaan pahoin! Demosta puhumattakaan! Mario Boom-pilaversiokin on parempi.

Käyttäjän Malone kuva
Malone

Segan ongelma näyttää olevan, etteivät tiedä, mitä Sonicilla pitäisi tehdä. Sonic on edelleen suosittu hahmo, joten pelejä pitäisi saada ulos tasaisin väliajoin, joten niitä tyrkätään pihalle laadusta riippumatta. Valitettavasti näyttää siltä, että heillä ei ole tarpeeksi resursseja/osaamista julkaista laadukasta Sonicia tai paria per vuosi. Generations ja All-Star Racing olivat molemmat erittäin hyviä, joten kyllä se hyvän Sonicin tekeminen vielä onnistuu, kunhan ei mennä sieltä, missä aita on matalin.

Sonicin rapautuneen maineen takia sarja vaatisi pari erinomaista peliä putkeen, myynnit seuraavat sitten perässä kunhan puskaradio laatupeleistä alkaa tehdä tehtävänsä, media ja arvostelumenestys seuraa sitten jälkijunassa, esim. Demon's/Dark Souls. Tulivat suurelle yleisölle tuntemattomalta studiolta ja Demon's Soulsin paljastuttua erinomaiseksi puskaradion ansiosta pelistä muodostui kulttihitti. Tässä vaiheessa media ja arvostelijatkin alkoivat heräillä, että "oho, tämähän onkin hyvä, vaikkei olekaan markkinoitu kymmenillä miljoonilla, voitelurahoilla ja kannessa ei lue EA, Activision tai Rockstar, pitäisköhän ihan jopa arvostella tai tehdä tästä juttu". Ilman pelaajien hehkutusta Demons Souls olisi saanut yhdeksältä kymmenestä peliarvostelusta sen perus 6-7/10 koska se ei ole tunneutn studion burgeripeli. Kaikki tietävät, mitä sen jälkeen on tapahtunut, Dark Soulseja jumaloidaan ja Bloodbornea odotetaaan kuin kuuta nousevaa. Näin se toimii.

Käyttäjän Eerie kuva
Eerie

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon Sonic Boom -pelien olevan "vain" sen tv-piirretyn sivutuotteita. Ne ovat pelejä joita on vääntänyt joukko Naughty Dogin hylkiöitä. Sonic Teamillä ei ole näiden kanssa (onneksi) mitään tekemistä.