Uusi Doom saapuu ensi keväänä yllättävän ominaisuuden kera – tältä se nyt näyttää / Uutiset / pelaaja.fi

Uusi Doom saapuu ensi keväänä yllättävän ominaisuuden kera – tältä se nyt näyttää

15.06.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
11

Id Software ja Bethesda ovat esitelleet ensimmäistä kertaa julkisesti seuraavan Doom-pelinsä. Yksinkertaisesti ihan vain Doomiksi kutsutusta uutukaisesta saatiin näin ollen nähtäville ensimmäiset pätkät pelikuvaa, jotka väläyttelevät jo erityisesti pelin veristä Marsiin ja Helvettiin sijoittuvaa yksinpelikampanjaa.

Täysin pelkkään yksinpeliin uusin Doom ei ole kuitenkaan luottamassa. Jonkinlaisen nettimoninpelin ohella peli tulee nimittäin sekä konsoleilla että pc:llä sisältämään myös niin sanotun Doom Snapmap -editorin, joka mahdollistaa oman sisällön luomisen peliin. Mahdollista Snapmapissa on esimerkiksi rakentaa tietysti omia pelikenttiä, mutta samalla osaksi niitä voi rakennella myös kokonaan omia pelitiloja, jotka voivat olla niin yksin- kuin moninpelikokemuksia omine erikoisine sääntöineen kaikkineen.

Doom Snapmap tulee toimimaan osana Bethesdan uutta Bethesda.net-palvelua, jonka ympärille julkaisija pyrkii rakentamaan pelejään ja verkkosivujaan laajemmin tulevaisuudessa. Doomissa sen pitäisi mahdollistaa erityisesti omien Snapmap-tuotosten helpon jakamisen muille pelaajille.

Uusi Doom on matkalla niin Xbox Onelle, PlayStation 4:lle kuin pc:llekin. Peli on määrä julkaista ensi vuoden keväällä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Näyttää muuten ihan mukiinmenevältä, mutta tuo pelin hidastava weapon wheel, wtf? Todella toivon, että tuosta ei tarvitse kärsiä pc:llä ja aseet vaihtuu pikanäppäimistä reaaliajassa.

Käyttäjän tompsu89 kuva
tompsu89

aika vitti kun näytti hyvältä,mutta tuo aseen vaihto hommeli pikkasen ärsytti minua :P Siitähän sai esim Doom 3:ssa kivan paniikki reaktion,kun kovan vihollis ryöpyn aikana yritä vaihtaa oikea ase.Muutenkin perus Doomia :) Diggaan!

Käyttäjän ViRus kuva
ViRus

Ite ootin tätä Doomia enemmän ku Fallout nelosta, mutta videoitten perusteella jätti kyllä nyt vähä kylmäksi. Grafiikka on kyllä nättiä ja varsinkin nuo märät lattiat näytti jo melkosen aidolta. Mutta pelillisestä puolesta sanosin että tämä on vähä liian kaukana taas siitä perus doomista. Tempo on kova ja vihuja vähän. Enemmän muistuttaa Quakea, mutta Doomin maisemissa. Enkä tykänny tuosta että mörököllit tiputtelee jotain medikit/ammus-orbeja ku jossain Bodycountissa. Ja edelleen kolmosen "kirous" tyhjästä ilmestyvät vihut on mukana. Vanhoissa kunnon Doomeissa sentään vihut rynni päälle takaa aukeavasta ovesta kun otit esim avainkortin. Brutal Doomia on näkäjään myös kehittäjäpoppoossa pelattu.
Eikös tämän pitäny olla vanhoja veteraaneja kutkutteleva buuttaus? Nyt jäi kyllä semmonen uusia brutaldoom-modin aikaan Doomiin tutustuneita kosiskelevan adhd-räimeen maku.

Ootin ehkä liikoja. Semmosta vähä hidastemposempaa ja tunnelmallisempaa räiskettä isoilla mörkölaumoilla. Toistaseksi paras Doomi omasta mielestä on se alkuperänen DooM, mutta PS1:lla. Ihan vaan parempien äänien ja taustalla ahistusta aiheuttavan äänimaiseman takia. :)

https://www.youtube.com/watch?v=gT8--F5EDpo

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Vaikuttaa ihan hyvältä peliltä mutta löytyykö tästä se vanhojen doomien kuolemanpelko ja vaikeus?

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Näyttävää ja vauhdikasta räiskintää, mutta itse kyllä jäin kaipaamaan sitä Doom 3:n synkempää ja ahdistavampaa fiilistä. Toki paljon paremmalta tämä näyttää kuin se roskakoriin heitetty versio.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Four player deathmatch, true next gen. Njuu, kyllähän Doomiin kuuluu nämä geneeriset maisemat ja muu mutta uskoisin että itse kyllästyisin aika pian tuohon demonit + helvetti + tehdaskompleksit -yhdistelmään. Ovat nuo tietenkin juurikin kyseiseen peliin ikonistuneita asioita mutta mieluummin ottaisin vaikkapa Bulletstormille jatko-osan kuin tämän. Ei kuitenkaan passaa täysin lytätä, joten pitää seurailla josko tämä olisi jossain vaiheessa ostolistalla.

Chainsaw vaikutti muuten aseelta, jolla saa suojan aina vihollista sahatessa, joten miksi pelaisi millään muulla?

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock
Lainaus käyttäjältä zappah

Chainsaw vaikutti muuten aseelta, jolla saa suojan aina vihollista sahatessa, joten miksi pelaisi millään muulla?

Koska kovemmat ampuvia aseita käyttävät viholliset ampuvat sinut seulaksi ennenkuin pääset niiden luokse? Ainakin näin yleensä peleissä joissa on suojaa antavia lopetusliikkeitä.

Käyttäjän Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung kuva
Rindfleischetik...

Itse tykkään kovasti. Tunnelma kohdallaan, sopivan yliammuttua väkivaltaa ja aseissa tuntuu olevan munaa.

Käyttäjän aza333 kuva
aza333

Myönnän typeryyteni, mutta ilman mitään kritiikkiä ja ihan silkan nostalgian takia menee tämä pakko-ostoslistalle. Pitäähän se nyt testata, toimivatko IDKFA ja IDDQD.

Käyttäjän AV_VA kuva
AV_VA

Entä toimivatko vanhat WAD-tiedostot, niitä olisi varmaan tuolla jossain kellarin laatikoissa romput täynnä... :D

Nostoja