Uusi Horizon Zero Dawn -traileri esittelee pelin näyttäviä robottiotuksia / Uutiset / pelaaja.fi

Uusi Horizon Zero Dawn -traileri esittelee pelin näyttäviä robottiotuksia

5.12.2016 // Kirjoittanut: Jaakko Herranen
4
Horizon Zero Dawn

Hollantilaisen Guerrilla Gamesin työstämä Horizon Zero Dawn sai PlayStation Experience -tapahtuman yhteydessä upouuden trailerin.

Avoimeen post-apokalyptiseen maailmaan sijoittuva Horizon Zero Dawn heittää pelaajan jousipyssysankari Aloyn saappaisiin. Elo ei ole helppoa, kun maita ja mantuja kansoittavat toinen toistaan hurjemmat mekaaniset robottiotukset. Uusi traileri luokin mainion silmäyksen erilaisiin vihulaistyyppeihin.

Viiden vuoden ajan työstetty Horizon Zero Dawn julkaistaan maaliskuun 1. päivä yksinoikeudella PlayStation 4:lle.

Lähde: GameInformer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Eikä vieläkään ole tietoa varsinaisesta gameplay loopista. Toki tämä näyttää todella hyvältä, mutta se ei yksin tee pelistä hyvää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tarina tässä maailman lisäksi se, miksi tämä minua kiinnostaa. Lisääntyykö nuo koneet jotenkin? Mistä ne on tulleet ja milloin? Miksi? Epäilen, että näihin ei saada tyydyttävää vastausta tai sitä ei tule ollenkaan mutta toivotaan kuitenkin hyvää. Toki jos tarina on köyhä tai huono tai jotain niin hyvä pelikin riittää. Onhan siellä jousipyssy ja hiippailua ja se riittää jo pitkälle minun kirjoissani, ainakin lähtökohdissa.

Käyttäjän Erkkade kuva
Erkkade
Lainaus käyttäjältä zappah

Tarina tässä maailman lisäksi se, miksi tämä minua kiinnostaa. Lisääntyykö nuo koneet jotenkin? Mistä ne on tulleet ja milloin? Miksi? Epäilen, että näihin ei saada tyydyttävää vastausta tai sitä ei tule ollenkaan mutta toivotaan kuitenkin hyvää. Toki jos tarina on köyhä tai huono tai jotain niin hyvä pelikin riittää. Onhan siellä jousipyssy ja hiippailua ja se riittää jo pitkälle minun kirjoissani, ainakin lähtökohdissa.

Samoja kysymyksiä mietin minäkin. En ymmärrä mikä ihmisiä tässä pelissä kiehtoo. Guerrilla Games ei kyllä osaa tehdä kiinnostavaa maailmaa sitten millään. Killzonetkin oli sellasta toinen maailmansota tuotuna tulevaisuuteen, jossa taistellaan natseja vastaan toisella planeetalla. Zero Dawn -pelissä tuntuu olevan täysin eri suunta maailman ja tarinan kehittelyn suhteen, mitä itse odotan peleiltä. Verrattuna vaikka esim. Valven peleihin, niin maailmat on rakennettu huolellisesti niin, että jokaisella asialla on oikea paikkansa syy-seuraussuhteen mukaisesti.

Tässä pelissä ei tunnu olevan mitään järkeä. Herää aivan liikaa perustavanlaatuisia kysymyksiä: Miksi maailmassa on robottieläimiä? Miten ne lisääntyy, parittelemallako? Miten ne saa energiaa, syömällä toisiaan vai lataamalla itsensä piuhan päässä? Miten sähköllä toimiva robottikrokotiili voi elää vedessä saamatta oikosulkua? Kuka ne on sinne tehny/laittanut? Mikä niiden tarkoitus on? Miksi maailmassa, jossa on niin paljon kehittynyttä teknologiaa, ihmiset ovat kuin kivikaudelta? Jousipyssy, oikeesti? Luulisi, että ihmisillä olisi varaa kunnon vaatteisiin ja armoreihin maailmassa jossa ei ole muuta kun metallia..

Aivan liikaa kysymyksiä ja pelkäänpä, ettei näihin kysymyksiin saada vastauksia peliä pelaamalla. Onkohan näitä kysymyksiä vaivauduttu edes pohtimaan, kun peliä on tehty? En ymmärrä hypeä tämän pelin ympärillä, kun itse pelin idea on näin hölmö. Onkohan tämän pelin hypetys, joku Sony fanboy-juttu, koska Sonyn yksinoikeus ja grafiikat on niin nätit.

Ja ennen kun kirjoitatte takaisin, omistan kaikki konsolit ja pelaan niillä kaikilla, joten on turha tulla sanomaan, että olen joku Xbox fanboy, joka on vaan pettynyt, kun ei pääse pelaamaan tätä "mestariteosta". Sanoin vain rehellisen mielipiteeni miksi tämä peli ei vedä mukaansa. :)

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Ette ole ainoita, jolla on suuria epäilyksiä tätä peliä kohtaan. Mitä enemmän pelistä näen, sitä enemmän tuntuu, että tämä tuskin tulee minua kiinnostamaan. Näyttää niin varman päälle otetulta Open World peliltä, että se kyllästyttää heti alkumetreillä, vaikka olisikin tuotantoarvoiltaan huippuluokkaa.

Ja aikaisemmilla kirjoittajilla on ihan valideja pointteja noiden robo-olentojen lisääntymisestä. Eiköhän pelissä mennä nykymuodin mukaisesti, eikä mitään kerrota, että mitä maailmassa on tapahtunut. Mikä on johtanut sivilisaation tuhoon ja roboeläinten syntyyn. Eli veikkaan, että mennään sillä linjalla, että aikaa on kulunut niin kauan ja perimätieto on kadonnut ajan historiaan, tai jäljellä on vain pieniä rippeitä mitkä eivät kunnolla kerro mitään. Tämä on osaltaan ihan hyvä juttu, koska monesti asioiden liiallinen selittäminen pilaa niiden ympärille muodostuvaa mystiikkaa, mutta kieltämättä noiden roboeläinten synnystä pitäisi jotain selkoa saada. Toivottavasti ne eivät ole pelissä vain sen takia koska se nyt vain sattuu olemaan: Wau! Cool! Robodinosauruksia! Periaatteessa pelin juoni voisi olla (ainakin osittain), että selvitetään mistä roboeläimet tulevat ja kuka tai mikä niitä valmistaa. Tälläistä teemaa pyöriteltiin saman vähän kaltaista ideaa kantavassa Enslaved: Odyssey to the West pelissä.

Nostoja