Uusi konsolisukupolvi ei kiinnosta Heavy Rain -kehittäjää – luovuus ratkaisevassa asemassa

David Cagen johtama Quantic Dream tunnetaan teknisestä taituruudestaan. Kuitenkin luovuus on se asia, jota mies itse haluaa korostaa työssään.

19.5.2012 10:46

Ranskalaisen Quantic Dream -pelitalon keulakuva David Cage ei juuri odottele uutta konsolisukupolvea. Mies Heavy Rainin takaa paljastaakin, että vaikka hänen studionsa keskittyykin vahvasti teknologiaan, ei se juuri näy kuitenkaan hänessä itsessään.

– En ole järin kiinnostunut teknologiasta tai seuraavan sukupolven konsoleista. Jos voisimme jatkaa PlayStation 3:n parissa vielä seuraavat viisi vuotta, kävisi se minulle, Cage lataa.

Quantic Dream on erityisesti viimeisten vuosien aikana tullut kuuluisaksi juuri teknisistä kyvyistään. Studion seikkailupeli Heavy Rain keräsi aikoinaan huomiota erityisesti kerrontakeinoillaan ja ulkoasullaan, joita yhtiö vei vielä eteenpäin Kara-teknologiademollaan.

Teknologia ei tunnu kuitenkaan olevan se asia, joka pääasiassa rajoittaisi Quantic Dreamia.

– Uskon, että pääasialliset haasteet ovat luovuuden eivätkä niinkään tekniikan puolella, Cage jatkaa.

– Onko olemassa teknisiä asioita, joita en voi tehdä PS3:lla? Totta puhuen ei. Rajat pohjautuvat enemmänkin meidän ideoihimme. Katsoessasi menneisyyttä huomaat, että teknologia kehittyi huomattavasti nopeammin kuin konseptit, johon me luotamme.

– Alana olemme aikalailla rakentaneet samoja pelejä 50 vuotta siitä huolimatta, että alustat muuttuvat.

Cage ei ole ainut pelinkehittäjä, jonka ajatukset seilaavat tähän suuntaan. Osin hänen mielipiteensä jakaa muun muassa Deus Ex -suunnittelija Warren Spector, joka on myös korostanut pelialan nykyisten ongelmien liittyvän enemmänkin juuri luovuuteen kuin teknologiaan.

Lähde: Develop

Lisää luettavaa