Uusi verkkoräiskintä suo pelaajalleen yhden elämän – kuolemasta peli poikki ikuisesti / Uutiset / pelaaja.fi

Uusi verkkoräiskintä suo pelaajalleen yhden elämän – kuolemasta peli poikki ikuisesti

21.10.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
35
Uusi verkkoräiskintä suo pelaajalleen yhden elämän – kuolemasta peli poikki

Steamin Greenlight-ohjelman uusin hitti ottaa selviytymisgenren kuolemanvakavasti.

Luonnollisesti One Lifeksi nimetty ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeli suo pelaajalleen vain yhden ainoan elämän, jota tulee puolustaa kynsin ja hampain niin pitkään kuin mahdollista. Jos ja kun kuolema lopulta koittaa, lukitsee peli ostajansa ikuisiksi ajoiksi ulos, eikä yrittää voi uudelleen kuin täysin uuden Steam-tilin luomalla. 

Nihkeästä elämäpolitiikasta huolimatta pelissä piisaa vaaroja aivan yhtä paljon kuin muissakin selviytymisräiskinnöissä. Aseet olalla heiluvien kanssapelaajien ohella kulman takana saattaa kykkiä zombimaisia hirviöitä, ja lisäksi hahmoja vaivaa kylmä, jano ja nälkä.

One Lifen kehittäjät toivovat alituisen kuolemanpelon tuovan pelaajien väliseen dynamiikkaan mielenkiintoista lisämaustetta. Ääni- ja tekstichatilla varusteltu peli antaa pelaajien päättää uhriensa kohtaloista, mikä saattaa johtaa monimutkaisiin kuvioihin: esimerkkinä pelin Steam-esittely kuvailee tilannetta, jossa toisen pelaajan hengen säästänyt orjapiiskuri pakottaa kiitollisuudenvelassa olevan toverinsa työskentelemään vapautensa eteen.

One Life on jo sujahtanut Greenlight-listojen kirkkaaseen kärkeen, mutta se ei ole vielä päässyt prosessista läpi virallisesti. Peli maksaa virallisilta verkkosivuiltaan ennakkotilattuna 10 dollaria eli noin 8,8 euroa, ja ennakkotilaajat pääsevät näillä näkymin myös mukaan suljettuun beetatestiin.

Alta voi katsastaa pelin tuoreimman trailerin.

Lähde: Steam, Kotaku, PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Waarenstrain kuva
Waarenstrain

Ideallisestihan tämä on hauska testi, mutta todennäköisestihän tämä menee muiden ilonpilaamiseen (lue: tappamiseen) voidakseen tuntea olevansa itse mahdollisimman paha jätkä pelimaailmassa.

Yksi elämä per serveri olisi omasta mielestäni ollut fiksumpi päätös alkuun, kerran kun kuolet serverillä, et voi enää sinne takaisin tulla.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

vähän liian hc mun makuun että maksaisin tästä vielä jotain

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Mielenkiintoinen kokeilu, mutta jälleen kerran tuon pitäisi olla ilmainen, että suostuisin kokeilemaan onneani. Parempi olla sitten huolella ja rakkaudella hiottu peli. Tuollaiseen kun lipsahtaa yksikin porsaanreikä, jolla pelissä voi huijata, niin voi Jeesus, mikä soppa siitä syntyy. Sitten on vielä mahdolliset palvelinongelmat tms., joita tunnetusti esiintyy paremmissakin piireissä.

Liikaa muuttujia, ei jatkoon.

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka

Ymmärtäisin jos peli olisi ilmainen, mutta pelistä porttikiellon saaminen kuoleman jälkeen on varmaan laitontakin jossain kohtaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Turzka

Ymmärtäisin jos peli olisi ilmainen, mutta pelistä porttikiellon saaminen kuoleman jälkeen on varmaan laitontakin jossain kohtaa.

Ei ole takuuvarmasti laitonta, kunhan asia vain ilmaistaan ostajalle selvästi. Pelin "katoavaisuus" on osa pelimekaniikkaa, josta pelaaja maksaa. Luovaan sisältöön ei lakien pitäisi puuttua millään tavalla. Pikemminkin tässä varmasti hankaa vastaan sinun tottumuksesi pelaajana, mikä määrittelee pelin tuotteeksi jonka omistat, eikä kertaluonteiseksi kokemukseksi, jonka kehittäjä sinulle tarjoaa maksua vastaan. Vähän kuin elokuvakäynti tai elämysmatka, mutta videopelimuodossa.

Rohkea veto kyllä kehittäjältä, koska kuolemaantuomitulla The Flock -pelillään breikkiä yrittänyt Vogelsap on ilmeisesti tällä hetkellä ongelmissa tekeleensä kanssa. Peli ei myy ja pelin ostaneetkin kyllästyvät. Pelin loppumiseen johtavia "elämiä" ei ole kulunut vielä edes sataa tuhatta reilun 215 miljoonan kokonaismäärästä, eli näyttää pahasti siltä, että loppuhuipennusta ei tulla näkemään koskaan, ellei kehittäjä nopeuta prosessia, mikä taas täyttäisi varmaankin huijauksen tuntomerkit, kun kerran tietty määrä elämiä on pelaajille oston yhteydessä luvattu.

Käyttäjän vmville kuva
vmville

Niinkuin Waareenstain mainitsikin, olisi elämä per server järkevämpi ratkaisu mielestäni. Muutenkin peleissä

Käyttäjän vmville kuva
vmville

, joissa ihmisten välisiä kohtaamisia sattuu, tulee useimmiten lähinnä tapetuksi, ennen kuin on sanaakaan vaihdettu. Itse en hankkisi.

Käyttäjän Truther kuva
Truther

"One Lifen kehittäjät toivovat alituisen kuolemanpelon tuovan pelaajien väliseen dynamiikkaan mielenkiintoista lisämaustetta." = Kill on sightaajat, häkkerit ja grieffaajat pääsee täs pelis oikeuksiinsa.

Käyttäjän Provenmental kuva
Provenmental
Lainaus käyttäjältä Truther

"One Lifen kehittäjät toivovat alituisen kuolemanpelon tuovan pelaajien väliseen dynamiikkaan mielenkiintoista lisämaustetta." = Kill on sightaajat, häkkerit ja grieffaajat pääsee täs pelis oikeuksiinsa.

Sama tuli itsellenikin heti mieleen. Sen verran on nettipeleissä huijaavaa porukkaa liikkeellä, että en tällaiseen rahojani pistäisi. Ilmaisena saattaisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilu, jos elämän saisi takaisin mikäli se on todistettavasti menetetty esim. jonku Aim-Jonne99:n toimesta.

Käyttäjän ZaleraFF kuva
ZaleraFF

Aivan liian julmaa meininkiä, ei jatkoon. Varmasti mukavaa jos ja kun kuolema tulisi jo heti ensitestin aikana, voi jo kuvitella sitä ilon määrää! Tosiaan muutos kuolema/servu -meininkiin olis jo paljon parempi.

Nostoja