Turkulainen pelitalo Rival Games on tullut tiensä päähän. Studion toimitusjohtaja Jukka Laakso julkaisi näin loppuviikosta yhtiön blogissa jäähyväisviestin, jossa tämä käy läpi kehittäjän haastavaa, joskaan ei silti täysin onnetonta historiaa.

Rival Games ehti olla toiminnassa reilut seitsemän vuotta, minkä aikana se sai ulos sellaisia luomuksia kuin The Detailin, Thief of Thieves: Season Onen ja Alien: Blackoutin. Studion debyyttipeli The Detail syntyi käytännössä kolmessa ja puolessa vuodessa ilman minkäänlaista aiempaa pelialalla kerättyä kokemusta, mutta sen pohjalta sekä onnekkaan yhteensattuman kautta Rival Games onnistui silti pääsemään sopimukseen Skybound Entertainmentin kanssa Thief of Thieves -sarjakuvan sovittamisesta pelimuotoon.

Thief of Thievesin parissa Rival Games kasvoi kymmenen hengen porukasta noin kahdenkymmenen hengen tiimiksi ja odotukset pelin suhteen olivat toiveikkaat. Menestys jäi kuitenkin toivotusta muun muassa Steamin räjähtäneen pelimäärän myötä ja firma ajautui nihkeään tilanteeseen kehityksen varrella keräämiensä velkojen kanssa.

Asiat alkoivat näyttää hieman valoisammalta, kun Rival Games pääsi työstämään mobiilipeli Alien: Blackoutia yhdessä Theory Interactiven ja D3 Go!:n kanssa. Seitsemän kuukauden kehityksen aikana työn ja vapaa-ajan tasapaino ei ollut välttämättä erityisen kohdillaan, mutta Rivalilla oltiin tyytyväisiä lopputulokseen. Alienin jälkeen Rival solmikin uuden sopimuksen Universal Studiosin kanssa niin sanotun AA-luokan tarinavetoisesta konsoli- ja pc-räiskinnästä, jonka oli määrä yhdistää kaksi ikonista 80-luvun nimikettä.

Kehityksen varrella Universalin sisäiset toimintasuunnitelmat kuitenkin muuttuivat ja hanke joutui lopetetuksi. Universal yritti kyllä auttaa jonkin verran hankkeen saamista uuden julkaisijan käsiin, mutta tästä ei lopulta tullut mitään. Rivalin täytyi näin ryhtyä miettiään uusia peli-ideoita, joita esittää julkaisijoille. Pääasialliseksi hankkeeksi muodostui ohessa prototyypin voimin esitelty The Greenhouse Effect -peli, jonka oli nimensä mukaisesti määrä olla ilmastonmuutoksen haasteita käsittelevä seikkailukokemus.

The Greenhouse Effect ei lopulta kuitenkin löytänyt tukea taakseen. Osa firmoista näki, ettei peli sopinut näiden portfolioon tai että pelin noin 2-4 miljoonan budjetti ei osu näiden toiminnan skaalaan. Muunlaistenkaan kumppaneiden löytämisessä Rivalilla oli hankaluuksia sen velkaisen historian johdosta.

Lopulta viimeisen naulan Rivalin arkkuun iski nykyinen koronapandemia. Rivalilla oli menossa vielä muutama potentiaalinen neuvottelu yhtiön tulevaisuudesta, mutta nämä kaikki loppuivat kuin seinään epätavanomaisen maailmantilanteen johdosta. Valtion tuki ei sekään ollut enää pelastava vaihtoehto johtuen jälleen juuri yhtiön velkaisesta historiasta ja sen runsaista tappioista. Laakso kuitenkin huomauttaa, että Rival ei olisi koskaan päässyt näinkään pitkälle ilman Suomessa aiemmin saamaansa yritystukea ja onkin kiitollinen mahdollisuuksista, joita valtio on Rivalille tähän asti tarjonnut.

Kokonaisuudessaan Laakson tarina on lukaistavissa lähdelinkistä.

Rival Gamesin sulkeutumisesta johtuen yhtiön debyyttipeli The Detail on katoamassa ajan myötä saatavilta Steamista ja App Storesta. Muiden tahojen toimesta julkaistut Thief of Thieves ja Alien: Blackout jäävät saataville vastaisuudessakin-

Lähde: Rival Games

Lisää luettavaa