Uusin Call of Duty on taas ”vuoden suurin viihdejulkaisu” – Black Ops II edelleen kuitenkin kuningas

Uuden Call of Dutyn julkaisu on ollut jälleen vauhdikas. Ilmeisesti jopa kahta edellisvuotta parempi.

11.11.2015 17:18

Maailmalla näyttää riittäneen vielä kiinnostusta uutta Call of Duty -peliä kohtaan. Activision on raportoinut, että julkaisuviikonlopunsa aikana viime perjantaina kauppoihin saapunut Call of Duty: Black Ops III on takonut kuluttajille tehdyillä myyneillään maailmanlaajuisesti kokonaiset 550 miljoonaa dollaria, minkä pitäisi tehdä siitä ”vuoden suurimman viihdejulkaisun”.

Myös viimevuotisen Call of Duty. Advanced Warfare -pelin julkaisun alla Activision julisti tuotteensa kyseisen vuoden suurimmaksi viihdejulkaisuksi. Tuolloin yhtiö ei kuitenkaan paljastanut minkäänlaisia lukuja pelinsä alustavasta menestyksestä. Nyt Activision onkin antanut ymmärtää, että Black Ops III:n julkaisumenestys on jättänyt varjoonsa sekä Advanced Warfaren että Call of Duty: Ghostin lukemat.

Activisionin ja Sonyn mukaan Black Ops III:a myytiin julkaisupäivänään PlayStation Storessa enemmän kuin yhtäkään muuta digitaalista valmista peliä. Ilmeisesti peli on tehnyt ennätyksen myös siinä mielessä, että peliä pelattiin verkossa ensimmäisen kolmen päivän aikana yhteensä yli 75 miljoonaa tuntia, mihin yksikään muu Call of Duty ei ole kyennyt.

Sarjan huipusta ollaan silti jo jääty. Saapuessaan kauppoihin vuonna 2012 takoi Activision Black Ops II:n myyneillä jo yksinomaan sen julkaisupäivänä reilut 500 miljoonaa dollaria. Kyseessä olikin käytännössä tovin aikaa kaikkien aikojen suurin viihdejulkaisu, kunnes Grand Theft Auto V saapui ja hätisti sen ykköspaikaltaan takoen noin 800 miljoonaa yhdessä päivässä.

Julkaisumyyntilukuja Call of Duty -peleilleen Activision ei ole paljastanut sitten Call of Duty: Modern Warfare 3:n. Tuolloin peli myi julkaisussaan reilut 6,5 miljoonaa kappaletta tuottaen 400 miljoonaa dollaria.

Vertailukohtana mainittakoon, että ennen Black Ops III:a kuluvan vuoden suurin viihdejulkaisu oli elokuva Jurassic World. Leffa takoi ensimmäisen viikonlopun lipputuloillaan raporttien mukaan reilut 510 miljoonaa dollaria.

Lähde: Activision

Lisää luettavaa