Uutta pelikuvaa, uusia yksityiskohtia! The Last of Us Part II -paljastukset jatkuvat

Naughty Dog on jatkanut The Last of Us Part II:n esittelyä, eikä edes erityisen säästellen. Moninpeliä siihen ei kannata kuitenkaan enää odotella.

27.9.2019 05:31

Hiljattain julkaisupäivän ja uuden trailerin saaneen The Last of Us Part II:n esittely on jatkunut. Naughty Dog ja Sony julkaisivat pelisarjaa juhlivan niin sanotun Outbreak-päivän kunniaksi kymmenen minuutin videon, jossa tekijät kertovat aiemmin tällä viikolla medialle näytetystä Part II:n esittelydemosta.

Tuore kolmituntinen demo koostui kahdesta osasta, joista ensimmäinen sijoittuu lumiseen Wyomingin osavaltioon. Kyseisessä osuudessaan syvennytään Ellien ja uuden Dina-hahmon väliseen suhteeseen näiden tutkiessa lähialuetta piileskelevien sienizombien varalta. Vaihe koostuukin sekä kevyemmistä tunnelmointikohtauksista hahmojen välillä että myös osuudesta, jossa kaksikko päätyy yhteisvoimin selviytymiskamppailuun tartunnan kokeneita ihmisiä vastaan.

Pelillisistä uudistuksista vaihe tuo esiin parannetun liikkuvuuden. Joelia ketterämmälle Ellielle on annettu kyky hyppiä ja kiipeillä aiempaa vapaammin, minkä yksinään kerrotaan johtaneen monipuolisempaan kenttäsuunnitteluun. Yhtälailla tämä on kykeneväinen nyt väistöliikkeisiin tiukoissa tilanteissa sekä ryömimiseen, joista jälkimmäinen on sekä hyvä piiloutuskeino että auttaa tietysti ujuttautumaan ahtaampiin paikkoihin.

Toinen vaihe demosta keskittyy selvästi myöhempään osaan peliä vehreään Seattleen, jossa Ellie on lähtenyt kostoretkelleen, josta edelliset videotkin ovat tähän mennessä kovasti vihjailleet. Siellä tämä ajautuu vastakkain kovin sotilaallisen WLF-ryhmittymän kanssa ja kohtaa vahtikoiria, jotka voivat paljastaa tämän piilopaikan ihan vain hajuaistiinsa luottaen. Nämäkään eivät ole tosin immuuneja pullojen heittämisen kaltaisille hämäystaktiikoille.

Pääasiallisesti toisen vaiheen toiminta koostuu koiria ja ihmisiä vastaan käytävästä kamppailusta, mihin on pyritty tuomaan mukaan lisäpurevuutta muun muassa sillä, että viholliset kommunikoivat keskenään enemmän ja ylipäätänsä käyttäytyvät inhimillisemmin. Kun Ellie esimerkiksi kaataa jonkin ihmisvastustajan ja joku tämän tovereista huomaa asian, voi tämä parkaista asiasta viittaamalla kuolleeseen kaveriinsa tämän nimellä.

Vaihe päättyy kahden uuden sienihirviön kohtaamiseen, joista jälkimmäistä on kuvattu eräänlaiseksi pomotaisteluksi. Naughty Dogin mukaan kehittäjät ovat pystyneet tarjoamaan jatko-osassa nyt paremmin vastaavanlaisia tiukkoja yhteenottoja esimerkiksi juuri Ellien väistökyvyn myötä..

Videon lopussa kehittäjät nostavat vielä esiin The Last of Us Part II:n päivitetyn hahmonkehityksen. Pelin kykypuulla Naughty Dog on halunnut tarjota enemmän tunnetta oman pelityylin rakentemisesta, mitä tuetaan esimerkiksi sillä, että uusia rakennusreseptejä voi oppia jo pelkästään tiettyjen kykyjen parantelun kautta. Pelin toiminnan kerrotaan tasapainottelevan paljon varsinkin hiippailun, pakoilun ja vihollisten hämäämisten kaltaisten ideoiden kanssa.

Alkuviikosta järjestetystä mediatilaisuudesta on lisäksi vahvistunut, että alkuperäisistä suunnitelmista poiketen The Last of Us Part II keskittyy tällä kertaa täysin yksinpeliin. Siinä missä alkuperäisestä pelistä löytyi siis vielä omilla pienillä tarinaelementeillä kyllästetty moninpeli, jää se kakkososassa nyt sivuun. Päätöstä on perusteltu sillä, että itse tarinakampanja on tällä kertaa sen verran monimutkainen ja valtava tapaus, että sille on haluttu antaa Naughty Dogilla täysi huomio. Studio toivoo pystyvänsä toteuttamaan vielä joskus yksittäistä pelitilaa suuremmiksi kasvaneet moninpelisuunnitelmansa, joskaan varmuudella se ei osaa sanoa vielä, että milloin ja miten.

The Last of Us Part II suuntaa PlayStation 4:lle 21. helmikuuta 2020.

Lähde: PlayStation Blog, Naughty Dog

Lisää luettavaa