Vähät keskeneräisyydestä, DayZ:n myyntiluvut jo kolmessa miljoonassa / Uutiset / pelaaja.fi

Vähät keskeneräisyydestä, DayZ:n myyntiluvut jo kolmessa miljoonassa

24.01.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Kolmetoista kuukautta sitten Steamin Early Access -osastolle saapunut DayZ ei ole vielä onnistunut vaipumaan unholaan pelaajien keskuudessa. Kehittäjä Bohemia Interactiven viimeisin katsaus pelin myyntilukuihin on paljastanut, että DayZ:aa on kaupiteltu maailmalla reilut kolme miljoonaa kappaletta.

Viimeisimmän miljoonan peli on saanut kasaan hieman vajaassa vuodessa. Kahden miljoonan rajapyykkiä Bohemia juhlisti nimittäin viime vuoden toukokuussa. Vertailukohtana mainittakoon, että ensimmäisen miljoonan myydyn kopion rajapyykin peli saavutti viime vuoden tammikuun puolivälissä.

Vielä kirjoitushetkelläkin DayZ on keskeneräisessä vaiheessa. Tarkoituksena kehittäjillä on parhaillaan esimerkiksi uusia pelin moottoria, eikä 1.0-versiota DayZ:sta ole odotettavissa vielä edes tälle vuodelle.

Viimeistelyt peliin Bohemia Interactive tekee aikalailla ilman DayZ:n alkuperäisenä luovana voimana tunnettua Dean Hallia. Mies jätti zombiprojektin pääasiallisesti taakseen viime joulukuussa.

Lähde: Bohemia Interactive

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

No mihin kaikki rahat on uponnut kun pelimoottorikin oli valmiiksi annettu, yhden auton mallenukseenko ?

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

>Valita Early Accessin keskeneräisyyttä, ja sitä ettei nykyään enää "osata" tehdä kokonaisia pelejä
>Osta Early Accessia

DayZ:n julkaisijat vetää lonkkaa jossain Madagascarilla noiden rahojen turvin. Miksi vaivautua korjaamaan, kun rahat on jo saatu? Katsellaan sitä kokoversiota sitten 2018, kun rahat on tuhlattu. Jos haluatte eroon tästä Early Access -kulttuurista niin äänestäkää lompakollanne.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

>Valita Early Accessin keskeneräisyyttä, ja sitä ettei nykyään enää "osata" tehdä kokonaisia pelejä
>Osta Early Accessia

Itse en Early Accesseihin koske pitkällä tikullakaan, mutta harmittavan usein on silti lähiaikoina tullut ostettua keskeneräisiä pelejä, ja vielä ihan kaupan hyllyltä.

Käyttäjän SCORPIO kuva
SCORPIO

Menetin jo uskomukseni pelaamiseen kun Warz oli myynyt 2,8 miljoona mutta nyt palasi uskomus takaisin, Well Done!

Ja ei oikeesti kannata kommentoida jos ei ole tutustunut pelin kehitykseen sen paremmin, saatte vaan näyttämään itsenne tyhmiltä. Oikeesti.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

>Valita Early Accessin keskeneräisyyttä, ja sitä ettei nykyään enää "osata" tehdä kokonaisia pelejä
>Osta Early Accessia

DayZ:n julkaisijat vetää lonkkaa jossain Madagascarilla noiden rahojen turvin. Miksi vaivautua korjaamaan, kun rahat on jo saatu? Katsellaan sitä kokoversiota sitten 2018, kun rahat on tuhlattu. Jos haluatte eroon tästä Early Access -kulttuurista niin äänestäkää lompakollanne.

Tämä. Ei pysty ymmärtämään miksi ihmiset ostaa näitä. Mitähän ei valmista kuraa sitä itse keksisi minkä ihmiset väkipakolla haluaa rikkinäisenä ostaa ilman takuita, että se tulee koskaan toimimaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tämä. Ei pysty ymmärtämään miksi ihmiset ostaa näitä. Mitähän ei valmista kuraa sitä itse keksisi minkä ihmiset väkipakolla haluaa rikkinäisenä ostaa ilman takuita, että se tulee koskaan toimimaan.

Early Access ja Kickstarter ovat parasta mitä PC puolella on tapahtunut pitkään aikaan; Wasteland 2, Divinity: Original Sin, Elite: Dangerous, Prison Architect, Kerbal Space Program, jne. Ilman Early Accessia ja Kickstarteria PC olisi vain markkinoiden tehokkain konsoli ( ;) ) mutta nyt se on onneksi paljon muutakin. Early Accessin, Kickstarterin ja Greenlightin kautta tuntuu tulevan kuitenkin markkinoille paljon todella mielenkiintoisia pelejä. On hyvä muistaa ettei kaikkia kiinnosta suoraviivaiset ja simppelit Middle-Earth: Shadow of Mordorit, Tomb Raiderit ja vastaavat.

Itse en ymmärrä miksi ihmiset valittavat Early Accessista. Jos projektin tai ko. peligenren tukeminen ei kiinnosta, niin pelin voi hyvin jättää ostamatta.

Kuten DayZ kehittäjät Steam-sivullakin kirjoittavat: "We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle."

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tämä. Ei pysty ymmärtämään miksi ihmiset ostaa näitä. Mitähän ei valmista kuraa sitä itse keksisi minkä ihmiset väkipakolla haluaa rikkinäisenä ostaa ilman takuita, että se tulee koskaan toimimaan.

Taitaapi näiden pelien suhteessa tilanne olla se ettei tuossa genressä taida olla vielä yhtään täysin valmista peliä ja ne jotka ovat julkaistu valmiina on samperinmoista kuraa tai sitten yksinpeliin keskittyviä.
Itseäni ei todellakaan kiinnosta tuo pelisarja (kadun edelleen Arma 2:n ostoa kun ostin sen vain tuota varten ryhmäpakon alla), mutta se näyttäisi olevan nyt se tämän hetken juttu, joten sitä sitten ostetaan - oli valmista tai ei.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä edqe

Lainaus käyttäjältä snaketusTämä. Ei pysty ymmärtämään miksi ihmiset ostaa näitä. Mitähän ei valmista kuraa sitä itse keksisi minkä ihmiset väkipakolla haluaa rikkinäisenä ostaa ilman takuita, että se tulee koskaan toimimaan.
Early Access ja Kickstarter ovat parasta mitä PC puolella on tapahtunut pitkään aikaan; Wasteland 2, Divinity: Original Sin, Elite: Dangerous, Prison Architect, Kerbal Space Program, jne. Ilman Early Accessia ja Kickstarteria PC olisi vain markkinoiden tehokkain konsoli ( ) mutta nyt se on onneksi paljon muutakin. Early Accessin, Kickstarterin ja Greenlightin kautta tuntuu tulevan kuitenkin markkinoille paljon todella mielenkiintoisia pelejä. On hyvä muistaa ettei kaikkia kiinnosta suoraviivaiset ja simppelit Middle-Earth: Shadow of Mordorit, Tomb Raiderit ja vastaavat.

Itse en ymmärrä miksi ihmiset valittavat Early Accessista. Jos projektin tai ko. peligenren tukeminen ei kiinnosta, niin pelin voi hyvin jättää ostamatta.

Kuten DayZ kehittäjät Steam-sivullakin kirjoittavat: "We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle."

En sitä sanokaan, ettei ne voisi loistavia pelejä olla ja varsinkin vaihtelua siihen mitä isot suoltaa jatkuvalla syötöllä. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saisi minut ostamaan jotain mikä ei ole valmis eikä takuita, että tulee joskus olemaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä snaketus

En sitä sanokaan, ettei ne voisi loistavia pelejä olla ja varsinkin vaihtelua siihen mitä isot suoltaa jatkuvalla syötöllä. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saisi minut ostamaan jotain mikä ei ole valmis eikä takuita, että tulee joskus olemaan.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, ettei keskeneräistä (Kickstarter/Early Access) peliä kannata tukea ellei ole täysin selvillä mitä on tekemässä ja valmis menettämään rahojaan. Esimerkiksi Steam foorumeita lueskellessa on selvää, etteivät monet Early Access -pelin ostajista ole ymmärtänyt mitä ovat olleet tekemässä ... ja sitten lueskellaan threadi kaupalla turhaa huutoa ja valitusta.

Monien genrejen osalta Early Access ja Kickstarter ovat ainoita mahdollisuuksia ja siksi en ihmettele lainkaan niiden menestystä.

En ihmettele että jo yli 3 miljoonaa on DayZ:n ostanut. DayZ on selkeästi jo tarpeeksi valmis, että monet viihtyvät pelin parissa kymmeniä tunteja tai jopa satoja tunteja. Se on enemmän tunteja kuin moni jaksaa isoja yhden läpipeluun kestäviä AAA-pelejä pelata.

Uusi tuleva Enfusion-moottori syö varmasti kehitysaikaa ja rahaa, mutta peli saadaan julkaistua useilla alustoilla.