Valve oikeuteen Australiassa - Steamiin luvassa hyvityksiä? / Uutiset / pelaaja.fi

Valve oikeuteen Australiassa - Steamiin luvassa hyvityksiä?

29.08.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
2

Australian kilpailu- ja kuluttajakomissio ACCC on haastanut peliyhtiö Valven oikeuteen Steamin rajallisten hyvityskäytäntöjen vuoksi.

Australian hallinnon alaisuudessa toimivan ACCC:n väitteiden mukaan Valve on johtanut australialaisia kuluttajia harhaan Steam-jakelualustan hyvityskäytännöillä. Steamin käyttäjäsopimuksen mukaisesti Valve ei tarjoa hyvityksiä Steamin kautta myytävistä peleistä missään tapauksessa, pois lukien ennakkotilausten peruminen ennen pelin julkaisua. ACCC:n tiedotteessa todetaan Valven käytäntöjen olevan Australian kuluttajansuojalainsäädännön vastaisia.

-Australialainen kuluttajalainsäädäntö koskee kaikkia hyödykkeitä tai palveluita Australiassa tarjoavia yrityksiä. Valve voi olla amerikkalainen yritys, jolla ei ole fyysistä toimintaa Australiassa, mutta se harjoittaa liiketoimintaa Australiassa myymällä tuotteitaan australialaisille kuluttajille, joita australialainen kuluttajalainsäädäntö suojelee, ACCC:n puheenjohtaja Rod Sims toteaa.

-Australialaisen kuluttajalainsäädännön mukaisesti kuluttajilla on oikeus vaatia hyvitystä tai tuotteen vaihtoa, mikäli tuotteessa on merkittävä vika.

Valve on omista ehdoistaan poiketen tarjonnut hyvityksiä Steamin kautta myydyistä peleistä yksittäistapauksissa. Mm. Steamista poistettujen The War Z- ja Earth: Year 2066 -pelien katsottiin johtaneen kuluttajia harhaan, minkä vuoksi yhtiö päätyi tarjoamaan hyvityksiä pelien ostajille.

Kotaku-julkaisulle antamassaan lausunnossa Valve on todennut tekevänsä kaikkensa toimiakseen Australian lainsäädännön mukaisesti, mikä saattaa tarkoittaa uudistuksia Steamin hyvityskäytäntöihin.

Lähde: Kotaku, ACCC

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Miksi Valve? Tai ennemminkin miksei sitten myös GameStop, Microsoft, Apple, Google jne. jne.? Valve taitaa olla porukasta ainoa, joka on ottanut asian liiketoiminnassaan huomioon ja tarjonnut asiakkailleen hyvityksiä, jos siihen on ollut aihetta, mutta eipä näköjään sekään säästänyt oikeusjutulta.

War Z ja Earth: Year 2066 ovat vain ääriesimerkkejä: Tätä ei paljon saa ainakaan Steamin omilla foorumeilla mainostaa, mutta hyvityksiä saa asiakaspalvelun kautta suhteellisen helposti muutenkin, jos syitä on muitakin kuin pelin paskuus, kyllästyminen tms. Olisipa taas hauska tietää mitä politiikkaa tämänkin oikeusjutun takana on.

Käyttäjän 1nsane kuva
1nsane
Lainaus käyttäjältä Haerski

Tai ennemminkin miksei sitten myös GameStop, Microsoft, Apple, Google jne. jne.?

Mahdollisesti koska Australiassa nämä yritykset jo toimivat Australian lakien mukaan, näistä palveluista ei valiteta siellä niin paljoa, näiden myyntipaikkojen ongelmiin käännytään ajan myötä tai näiden kauppapaikkojen syytteet eivät ylittäneet uutiskynnystä.

Olisihan se kiva saada Steamiin vastaava systeemi, kuin mikä on jo Originissa. Jos sitten halutaan vielä välttää entisestään huijauksia, niin lätkäistään säännöiksi vaikka, että voi palauttaa jos tekee sen 24 tunnin aikana eikä ole pelannut peliä kuin tunnin.