Valve: Peliohjainten suosio kasvaa voimakkaasti pc:llä, DualSense-ohjain sai täyden tuen / Uutiset / pelaaja.fi

Valve: Peliohjainten suosio kasvaa voimakkaasti pc:llä, DualSense-ohjain sai täyden tuen

22.11.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
5
Valve, Steam, DualSense, PlayStation 5, ohjain

Peliohjainten suosio on voimakkaassa kasvussa pc:llä, pelijätti Valve kertoo.

Tuoreessa blogipäivityksessään Valve kertoo Steamin saaneen täyden tuen PlayStation 5:n uudelle DualSense-ohjaimelle. Tuen myötä pelit voivat hyödyntää DualSensen LED-valoja, kosketuslevyä sekä tärinä- ja liiketoimintoja. Steamin ohjainrajapintaa hyödyntävien pelien tulisi siis pystyä hyödyntämään DualSensen toimintoja ilman erityisempää säädön tarvetta. Valven blogipäivityksen mukaan esimerkiksi Death Stranding, No Man’s Sky ja Horizon: Zero Dawn toimivat suoraan DualSensen kanssa. 

Samassa yhteydessä Valve perusteli myös ohjaintuen laajentamisen syitä, kertomalla ohjainta käyttävien pc-pelaajien määrän olevan voimakkaassa kasvussa. Steam-tilastojen mukaan ohjainta tukevissa peleissä ohjainta käyttävien pelaajien osuus on reilusti yli puolet pelaajista. Tietyissä lajityypeissä, kuten skeittipeleissä, ohjainta käyttävien pelaajien määrä voi olla yli 90 prosenttia kaikista pelaajista. PlayStation-ohjaimia hyödyntävien pelaajien osuuden taas kerrotaan kasvaneen kahdessa vuodessa 10,9 prosentista 21,6 prosenttiin ohjainta käyttävistä pelaajista.

Lähde: Valve

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Aika moni peli on kehitetty myös konsoleilla ja konsolit ensimmäisenä ajatuksena. Noissa peleissä joykka on vain niin mukava kapine pelatessa. En ihmettele yhtään, että suosio kasvaa. Myös monella rupeaa olemaan konsoleita kotona, ja noiden joykat on usein myös yhteensopivia PC:n kanssa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

FPS- ja strategia-pelit tulee mieleen, joissa hiiri+näppis voittaa mutta en äkkiseltään keksi missä muualla ei ohjaimet olisi parempia. Lisäksi jopa FPS-peleissä se tatilla hahmon liikuttaminen on monipuolisempaa kuin nuolinäppäimet - ilmiselvistä syistä.

Niitähän toki on olemassa jo, mutta optimaalisin ohjaus FPS-peleihin olisi hiiri+tatti. Steam-ohjain tätä vähän ilmeisesti jo hakikin mutta ei ole omakohtaista kokemusta että oliko yhtään parempi vai huonompi.

PS. Lentosimut ja ajopelit on sitten parhaita toki omilla erikoisohjaimillaan mutta jos vertailussa on perusohjaimet, niin niissäkin näkisin tatin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin näppis+hiiri-combon. Tosin ehkä lentosimu voi kaivata niitä näppäimistön useampia näppäimiä.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus

Samassa yhteydessä Valve perusteli myös ohjaintuen laajentamisen syitä, kertomalla ohjainta käyttävien pc-pelaajien määrän olevan voimakkaassa kasvussa. Steam-tilastojen mukaan ohjainta tukevissa peleissä ohjainta käyttävien pelaajien osuus on reilusti yli puolet pelaajista.

Yhtäaikaisesti sekä yllättävää että ymmärrettävää. Onhan ohjain ergonomisin ja miellyttävin ohjaustapa pelaamiseen.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Näppis+hiiri -kombo voittaa aina silloin, jos pelissä on ensimmäisen persoonan kuvakulma, edes jotain tarkkuutta vaativaa räiskintää tai kyseessä on strategiapeli tai isometrinen roolipeli. Kaikissa muissa pelityypeissä olisi pienoinen ihme, jos peliohjain ei olisi lopulta parempi vaihtoehto. Analoginen ohjain liikkumista varten on toimintapelissä yleensä tarkkaa tähtäystä hyödyllisempää.

Taisi olla Batman: Arkham Asylum, joka sementoi ohjaimen minulle erottamattomaksi osaksi pc-pelaamista. Sitä ennen huvikseen ostettu langallinen X360 -pädi pölyttyi aikalailla käyttämättömänä laatikossa.

Lainaus zappah

Niitähän toki on olemassa jo, mutta optimaalisin ohjaus FPS-peleihin olisi hiiri+tatti. Steam-ohjain tätä vähän ilmeisesti jo hakikin mutta ei ole omakohtaista kokemusta että oliko yhtään parempi vai huonompi.

Steam-ohjain on vähän oma lukunsa. Tatti siitä löytyy juu, mutta hiirenä se on vähän kuin läppärin kosketuslevyllä pelaisi. Onkin huomattu, että loppujen lopuksi paras moodi fps:iin Steam Controllerilla on kosketuslevyn ja gyron yhdistelmä, jossa kosketuslevy on suuria liikkeitä varten ja lopullinen tähtäys hoidetaan gyrolla, eli ohjainta pyörittelemällä. Toimii yllättävän intuitiivisesti, mutta ei ole silti hiiren veroinen tarkkuudessa ja jouhevuudessa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Kyllähän pelit tunnutaan suurilta osin olevan suunniteltu nykyisin "peliohjaimille". Paras tilanne toki on, että ohjaimen voi valita parhaan pelikokemuksen saamiseksi. Itselläni on esimerkiksi Star Citizeniä pelatessa käytössä 2*joystick + hiiri + näppäimistö.

Omasta mielestäni huolena on, että pelejä aletaan yhä enemmän suunnitella pädeille myös peligenreissä, jotka ovat nojanneet tähän asti pikanappeihin ja tarkan ja nopean hiiren mahdollistamiin monipuolisiin käyttöliittymiin.

Nostoja