Ansioitunut pelitalo Valve on elämänsä varrella tehnyt monia mielenkiintoisia valintoja, jotka ovat vaikuttaneet sen nykyiseen, varsin suosittuunkin asemaan. Tukea matkassa on tarjonnut erityisesti Team Fortress 2 -peli, joka auttoi yhtiötä muun muassa sen kohtaaman massiivimoninpelien herättämän huolen kanssa.

– [Team Fortress 2:n saapuessa] MMO-pelit olivat vallitseva puheenaihe alalla. Yksi huolistamme olikin, ettemme välttämättä pystyisi selviytymään ellemme rakentaisi omaa vastinettamme, Team Fortress 2:n pääsuunnittelija Robin Walker taustoitti Gamasutralle.

Yhtiössä ei tuolloin uskottu, että he kykenisivät ryhtymään vielä osaamisensa osalta moiseen projektiin, joten he päättivät keskittyä pienempien MMO-elementtien kanssa työskentelyyn. Näin he voisivat saada edes jonkinlaisen varmuuspohjan, jos he vielä joskus joutuisivat massiivimoninpeliä kasaamaan.

Apuun riensikin lopulta juuri luottoräiskintä Team Fortress 2, joka tarjosi oivan pohjan kokeiluille. MMO-testailu toikin peliin lopulta erilaiset varusteet, joista varsinkin hatut ovat nousseet nyt jopa tärkeäksi osaksi pelin imagoa. Samalla Valve sai ominaisuuksia lisäämällä kasattua itselleen kallisarvoista kokemusta.

Team Fortress 2 onkin erityisesti jatkossa tarjonnut yhtiölle tärkeän mahdollisuuden kokeilla erilaisia asioita. Peli esimerkiksi muuttui ilmaiseksi osin siksi, että yhtiö tarvitsi dataa ilmaispelimallin toimivuudesta. Kyseinen ratkaisu antoi yhtiölle näin varmuutta tehdä myös Dota 2 -pelistä ilmaisen.

Lähde: Gamasutra

Lisää luettavaa