Valve tähyää luottavaisena virtuaalitodellisuuteen – kolme kokopitkää peliä työn alla

Valvella on parhaillaan kolmekin uutta täyspitkää peliä työn alla virtuaalitodellisuutta varten.

10.2.2017 14:18

Peliyhtiö Valve ei ole luopunut uusien pelien kehittämisestä. Vaikka viimeiset vuodet se onkin tyytynyt lähinnä jo julkaistujen tuotostensa, kuten Dota 2:n ja Countre-Strike: Global Offensiven, tukemiseen, on se vahvistanut tekevänsä parhaillaan peräti kolmea virtuaalitodellisuuspeliä.

Valven uusien pelien ei pitäisi olla enää myöskään mitään virtuaalitodellisuuselämyksiä viime vuonna nähdyn The Labin malliin, vaan niin sanottuja täysiä pelikokemuksia. Tieto peleistä on tullut suoraan Valve-perustaja Gabe Newellin suusta osana yhtiön toimistoilla tällä viikolla järjestettyä lehdistötapaamista.

Newell vertaa Valven nykytilaa Nintendoon ja tämän luottosuunnittelija Shigeru Miyamotoon, joka on vuosien ajan voinut kehittää pelejä samalla, kun hän on ollut mukana myös niitä pyörittävien pelilaittedenkin suunnittelussa. Newell näkee, että tämä toimintamalli helpottaa aina vain parempien viihdekokemusten kehittämisessä.

Kehitteillä olevien uusien pelien on kerrottu hyödyntävän sekä Valven Source 2 -teknologiaa että myös Unity-pelimoottoria.

Samaisessa tilaisuudessa Newell on tuonut myös ilmi, miksi Valvella ei ole parhaillaan juuri intoa tehdä konsolipelejä. Iso syyn tähän muodostavat erityisesti useat väliprosessit, joita niin uuden pelin tekeminen kuin päivittäminenkin vaativat ennen kuin tuote pääsee kuluttajien ulottuville. Esimerkiksi Steam-palveluahan Valve hallitsee itse, mikä antaa sille käytännössä täyden vallan hyödyntää palvelua parhaaksi näkemällään tavalla.

Tarkemmin Newellin viimeisimmistä kommenteista voi lukea pelisivusto Eurogamerin puolelta oheisten lähdelinkkien kautta.

Lähde: Eurogamer (virtuaalitodellisuus), (konsolikehitys)

Lisää luettavaa