Maailma on saanut ensimmäistä kertaa kunnollisemman silmäyksen Valvella vuosien 2007 ja 2008 aikana työn alla olleeseen kokeelliseen F-Stop-projektiin. Hanke oli osa isompaa yhtiössä käynnissä ollutta aivoriihivaihetta, jonka aikana F-Stopista kaavailtiin yhdessä vaiheessa jopa esiosaa pulmahitti Portalille. Lopulta hanke jäi kuitenkin sivuun ja Portal 2 sai syntynsä.

Silmäys prototyyppiin on saatu osana indiestudio LunchHousin uutta Exposure-videosarjaa, jossa kaksihenkisne tiimin tarkoituksena on esitellä F-Stopin tarjontaa Valvelta saadun virallisen pelikoodin avulla. LunchHouse tekee parhaillaan myös Source-pelimoottoria hyödyntävää pulmapeliä Punt, joka sekin on osuvasti ottanut jonkin verran innoistusta Valven Portal-sarjasta.

Exposure-videoista on parhaillaan nähtävillä ensimmäinen osa, joka esittelee F-Stopin yhtä ydinmekaniikkaa. Pelin pelaaminen perustuu niin sanotun Aperture Camera -laitteen käyttöön, joka pystyy nappaamaan ympäristöstä asioita ja asettelemaan niitä uudelleen erilaisilla luovilla tavoilla. Mekaniista on tätä aiemmin saatu vain löyhiä vihjauksia.

Ilmeisesti prototyypillä piisaa myös vielä enemmänkin tarjottavaa. USGamer-sivustolle antamassaan haastattelussa LunchHousen toisen puolikkaan muodostava Tristan Halcomb toteaa, että F-Stopista voisi tehdä vielä yli tusinan verran lisää vastaavanlaisia videoita. Aikeena sillä on kuitenkin tiivistää tulevat esittelyt mahdollisesti viiteen tai kuuteen osaan.

LunchHouse ei ole vielä lyönyt lukkoon aikatauluja myöhempien videoiden julkaisulle. Aikeena studiolla olisi puhua vielä videosarjan editystymisestä lisää Valven kanssa ennen uusien osien julkaisua.

Lähde: USGamer, Exposure

Lisää luettavaa