Mikään kestää harvemmin loputtomasti ja siitä saatiin hyvä muistutus taas maaliskuun puolivälin lähestyessä. Kuluvalla viikolla Microsoft ilmoitti ensin suunnitelmistaan sulkea ovet niin Lionhead Studiosilta kuin tanskalaiskehittäjä Press Playltakin ja myöhemmin kuulemaan myös päästiin, kuinka Alankomaissa sijaitseva Two Tribes on vetäytymässä käytännössä pelialalta. Omanlaisensa loppunsa koki myös massiiviroolipeli EverQuest Next, jonka kehityksen on nyt ilmoitettu päättyneen.
Joissain tapauksissa loppu on sentään ollut myös alkusysäys uusille aluille. Viime vuonna ilman kehittäjää jääneen Dead Island 2:n kerrottiin nimittäin tällä viikolla olevan jälleen kehityksessä, kiitos projektiin nyt mukaan loikanneen Sumo Digital -studion.
Näistä ja muista aiheista voi lukea lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia koostavasta listauksestamme.
Klassisen EverQuest-massiiviroolipelisarjan uusin osa on peruttu
Maailman tunnetuimpien ja pitkäikäisimpien massiiviroolipelisarjojen joukkoon lukeutuvan EverQuestin uusin osa peruttu. Pelisarjasta nykyisin vastuussa oleva Daybreak Game Company ilmoitti perjantaina, että se on päättänyt lopettaa EverQuest Nextin kehityksen siitä yksinkertaisesta syystä, ettei sitä ollut hauska pelata.
– Tätä ilmoitusta oltiin odotettu jo pitkään. MMO, jota on nysvätty näin pitkään on tuomittu epäonnistumaan. MMO-pelien kehityksen heikko puoli on juuri se kuinka kauan se kestää. Siinä ajassa käytetty tekniikka ehtii vanheta ja samalla ideat. SWTOR aloitettiin silloin, kun WoW oli sarjan mullistanut tulokas. Silloin kuin SWTOR oli valmis, oli suurin osa sen systeemeistä erittäin vanhoja ja pelit kuten TERA ja Guild Wars yrittivät mullistaa genreä omilla kikoillaan. -Sefriol
The Witcher -kehittäjä tähyilee jotain uutta ja erilaista tälle vuodelle
The Witcher -pelisarjasta vastaava puolalaiskehittäjä CD Projekt RED ei ole mitä ilmeisemmin aikeissa ohittaa vuotta 2016 ilman uuden pelin julkaisua. Yhtiön seuraavien vuosien liiketoimintastrategiaa kuvastava tuore asiakirja on paljastanut, että CD Projekt RED on tutkiskelemassa tätä vuotta varten parhaillaan ”uudenlaista videopeliformaattia”, jollaisen parissa studio ei ole aiemmin työskennellyt.
– Tekevätköhä vielä The Witcher 4[:n] joskus, mahtaa tovi mennä. 😀 -Jaguar
15-vuotias pelistudio heittää hanskat tiskiin pelinkehityksen suhteen – ”olemme dinosauruksia”
Vuodesta 2000 asti toiminnassa ollut alankomaalainen pelistudio Two Tribes on vetäytymässä pois pelialalta. Yhtiön kotisivuilla tehdyn ilmoituksen mukaan Two Tribesin viimeiseksi uudeksi peliksi on jäämässä syyskuussa kauppoihin tavoiteltu RIVE, jonka julkaisun jälkeen se siirtyy pelien maailman osalta lähinnä tukirooliin ja suuntaa mahdollisesti etsimään myös uutta onnea pelimarkkinoiden ulkopuolelta.
– Se on semmosta. Ei kaikki saa ikinä sitä omaa Candy Crushia ja Call of Dutya. Jo se, että vain edellä mainittu shaisse menestyy on surullista. -snaketus
– IT-ala muuttuu myös tosi nopeeta. Jos ei uudistu mukana niin sitten alkaa jäämään kelkasta. Ehkä rivien välistä voi lukea että on jumituttu juttuihin ja ei vaan tule enää rahaa ja se on sitten lorun loppu. -JussiJii
Dead Island 2 palasi elävien kirjoihin – uusi kehittäjä nyt ruorissa
Viime vuonna yllättäviin ongelmiin ajautunut zombipeli Dead Island 2 on taas täyttä höyryä kehityksessä. Pelisarjan julkaisija Deep Silver on kertonut, että peliä työstää nykyisin brittistudio Sumo Digital, joka on aiemmin vastannut esimerkiksi LittleBigPlanet 3:n ja Sonic All-Stars Racing -sarjan kehityksestä.
– Itse aikanaan kiinnostuin dead islandista koska yhdessä ennakossa mainittiin että zombit pitää pilkkoa palasiksi ennenkuin pysähtyvät ja taidettiin siellä mainita vuorokaudenajan ja sään vaihtelu ja yön vihaisemmat zombit. Menköön iloisemmaksi tai synkemmäksi kiinnostaa silti. -rautahuilu
– Taitaa olla julkaisijalla ”pikkurahaa takataskussa” kun kehittäjän puheista saa sen kuvan että peli oli jo hiomista vailla valmis ja yhtäkkiä vedetään piuhat irti? Ei todellakaan mistään vähäpätöisestä pikkukinasta voi olla ollut nyt kyseessä. -seppoepson
The Divisionista tuli välittömästi myyntimenestys
Tällä viikolla julkaistu Tom Clancy’s The Division on kelvannut pelaajille, julkaisija Ubisoft kertoo.
Ubisoftin mukaan pc:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle julkaistu The Division on rikkonut yhtiön yhden päivän myyntiennätyksen. Yhtiö ei ole paljastanut tarkkoja myyntilukuja, mutta ennen The Divisionia päivämyyntiennätys kuului Watch Dogsille, jota myytiin yli 4 miljoonaa kappaletta julkaisuviikkonsa aikana. The Divisionia myytiin julkaisupäivänään myös digitaalisissa kanavissa enemmän kuin mitään Ubisoftin aiemmista julkaisuista.
– Tähän mennessä ihan ansaitut myynnit mun mielestä. Pelin suurin ärsyttävä juttu mulle on manuaalisen crouchin puute ja se ny ei ole kauheen iso ongelma. -Core
Cthulhu-mytologia kohtaa avoimen maailman tutkiskelun Sherlock Holmes -kehittäjän uutuudessa
Sherlock Holmesia aktiivisesti pelimuotoon sovittanut ukrainalaisstudio Frogwares on julkistanut uuden pelin. Yhdessä toukokuussa julkaistavan Sherlock Holmes: The Devil’s Daughterin kanssa studiossa on viime aikoina työstetty myös The Sinking Citya, joka on kirjailija H.P. Lovecraftin töiltä inspiraatiota ottava avoimen maailman tutkiskelupeli.
– Kuvista tulee mieleen sekä Dishonored että Bioshock. Muutenkin todella hienoja kuvia. Harvoin taiteen tasolle päästään itse pelissä mutta katsellaan nyt mitä tästä tulee noin muutoin. Olisi muuten hienoa kun peli todella näyttäisi liikkeessä samalta kuin noissa taidekuvissa. Liekö mahdollista tai järkevää mutta olisi mielenkiintoista nähdä sellainen peli. Se viimeisin (ei uusin) Sherlock oli sen verran mukavaa pähkäilyä, että kyllä tätä ihan pelaamisenkin osalta uskaltaa odotella. -zappah
– Suosittelen myös pelaamaan Call of Cthulhu Dark Corners Of the Earth joka on bethesdalta. –-raffision-
Kunnianhimoinen pelikokeilu Everything antaa pelaajan olla aivan mitä vain
PlayStation 4 -pelaajat pääsevät pian osaksi hämmentävää kokeilua.
Konsolille juuri paljastettu indieprojekti Everything venyttää videopelien perinteisiä puitteita pitkälti ennennäkemättömällä tavalla. Ennalta määriteltyjen pelihahmojen sijasta pelaaja voi ohjastaa pelin nimen mukaisesti mitä tahansa maailmasta löytyy, ja valittavissa on tuhansia esineitä ja olentoja klemmareista itse aurinkoon.
– Mielenkiintoinen idea. Katsotaan nyt kuitenkin ensin, että onko tämäkin vain glorifioitu näytönsäästäjä. -1nsane
– Ois ollu ehkä parasta ikinä kuulla Peter Molyneux pelin hypettäjänä. Oi voi, kaipaan herran visioita. Onneksi @petermolydeux tuo edes hieman lohtua. -Demppa
Pitäkää kiinni palleistanne: Sniper Elite 4 paljastettiin
Brittikehittäjä Rebellion on paljastanut neljännen pääosan Sniper Elite -toimintapelisarjaansa. Ainakin toistaiseksi ihan vain Sniper Elite 4 -nimeä kantava peli on kehitteillä parhaillaan niin Xbox Onelle, PlayStation 4:lle kuin pc:llekin, joille se on tarkoitus julkaista vielä kuluvan vuoden aikana.
– Nice! Kakkosen ja kolmosen olen pelannut, ja varmaan tämäkin tulee joskus hommattua. Tuskin täysihintaisena, mutta joskus sitten alennuksesta, kuten kolmonenkin. Kakkonen oli reilu vuosi sitten ilmainen 360:lla, mistä koko Sniper Elite -urani saikin alkunsa. Kolmonen oli jo niin hyvä, että pelaisin mieluusti uudestaankin, jos aika vain riittäisi. Ehkäpä sitten juuri ennen nelosta. -Malarkey
– No nyt alkaa näyttää sellaiselta että pitää laittaa harkintaan, ei ole tullut noita aikaisempia osia edes kokeiltua. Toinen maailmansota ei ole osaltani vielä taisteltu joten lisää näitä kiitos! Italiassa on muutenkin räiskitty turhan vähän videopeli rintamalla. Tetsari selkään ja Mussolinia metsästämään! -DarthOlli
Microsoftilta jääkylmä yllätys: uusi Fable-peli peruttiin ja kehittäjää uhkaa lakkautus
Xbox Onelle ja Windows 10 -koneille työn alla olleen ilmaisverkkopeli Fable Legendsin kehitystyö on lopetettu. Microsoft ilmoitti asiasta yllättäen maanantaina kertoen samalla, että se suunnittelee sulkevansa myös Fable-sarjan kehityksestä vastanneen brittistudio Lionhead Studiosin.
Samalla Microsoft on kertonut, että sen omistama tanskalaisstudio Press Play on nyt myös sulkeutumassa.
– No höh…Onhan Fable Legends toki paljon myöhästellyt, mutta luulisi että MS olisi nyt ainakin antanut viedä pelin kehitystyön loppuun, sen verran ”valmis” tekele kuitenkin vaikutti olevan kyseessä. -Balnazzard
– Ihan kunnon perus fable olisi kyllä kelvannut. Kaikki kolme on pelattu läpi ja kakkonen sekä kolmonen jopa kahdesti. Toki minulta löytyy myös se live arcadessa julkaistu fable heroes ja se kinect kammotus joka oli tarinaltaan kyllä yllättävän hyvä ja selvensi jopa pääsarjaan liittyviä asioita, mutta se kinect… -partajeesus
Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä
- Rope Runners (Android) \ 17.3.
- Day of the Tentacle Remastered (PS4, Vita, Win, Mac, Linux) \ 22.3.
- Invisible Inc. (PS4) \ 19.4.
- Alienation (PS4) \ 26.4.
- Valkyria Chronicles Remastered (PS4) \ 17.5.
- Total War: Warhammer (Win, Mac) \ 24.5.
- Overwatch (PS4, XOne, Win) \ 24.5.
- Carmageddon: Max Damage (PS4, XOne) \ 3.6.