Viikko 12 oli Game Developers Conference -viikko. Tämä tarkoitti, että viimeisimpien päivien aikana suuri joukko pelinkehittäjiä vietti aikaansa San Franciscossa muun muassa kokemuksistaan keskustellen, mutta mahtuipa höpinän keskelle mukaan myös julkistuksia. Sony toi esimerkiksi esiin vihdoin paljoltikin huhutun virtuaalilasihäkkyrä Morpheuksen, kun taas Microsoft veti joten kuten esiripun pois DirectX 12:n edestä.

Pelaajacastin osalta Pelaajalehti.comissa oli tällä kertaa aikataulun mukaisesti väliviikko, mitä paikkasi hieman esimerkiksi Janne Kaitilan blogahdus Wii U -keräilystä ja Janne Pyykkösen juttu Trials-pelisarjan ällistyttävistä salaisuuksista, joista alkujaan oli jo pystynyt lukemaan Pelaaja-lehden numerosta 135. Norsukampakin käyttäjäkynäili muun muassa valittamisesta.


Huhu: Far Cry 4 vaihtaa tropiikin Himalajaan ja norsuihin

Räiskintäsarja Far Cry saattaa seuraavaksi ottaa suunnakseen Himalajan, pelisivusto Eurogamer raportoi. Matkaa aasialaisessa vuoristossa ei taiteta ilmeisesti myöskään vain jalan tai perinteisillä bensalta käryävillä ajokeilla, vaan myös elefanttit vaikuttaisivat olevan mukana pelaajia avustamassa.

Vois olla siisti paikka. Ehkä siihen on saatu jotain vuorikiipeily elementtejä kanssa ja mikä parasta niin siellä ei pitäis olla niitä helvetin haita! -Speedy


Assassin’s Creed Unity on seuraava suuri salamurhaseikkailu – katso julkistusvideo

Ubisoft on julkistanut virallisesti seuraavan Assassin’s Creed -sarjan osan. Tulossa sekä Xbox Onelle, PlayStation 4:lle että myös pc:lle on Assassin’s Creed Unity, joka julkaistaan vielä loppuvuoden aikana.

Peli on sama, josta aiemmin viikolla levisi nettiin joukko ensimmäisiä varhaisia ruutukaappauksia. Ilmeisesti Assassin’s Creed Unitya ei alkujaan olekaan ollut tarkoitus julkistaa vielä, miksi tarjolla on nyt vasta lyhyt teaser-traileri tulevasta.

Noniin ! nyt pääsee vihdoin assassins creedikin loistamaan oikeana next geninä -KreisaPlayer

Kyllä pitäisi ACn tehdä huomattavia uudistuksia pelimekaaniikkoihinsa, jotta minut saisivat taas kiinnostumaan. Revelations ja AC3 olivat niin kovia pettymyksiä, että ei tuota Black Flagia viitsinyt katsoa edes sivusilmällä (vaikka toki on saanut kehuja). Eritoten tehtävärakenteita pitäisi muokata suurella kädellä, koska ne ovat olleet sitä samaa kömpelöä npc:den seuraamista jo viiden pelin ajan. -Narastel


Microsoft paljasti DirectX 12:n – kehitetty myös Xbox Onea ajatellen

Microsoft on tuonut julkisuuteen tuoreen DirectX 12 -ohjelmointirajapintansa. Julkistus tehtiin San Franciscossa pidettävän Game Developers Conference -tapahtuman yhteydessä yhdessä Nvidian, AMD:n, Intelin ja Qualcommin edustajien kanssa.

Ohjelmistojätti lupaa uudelle DirectX:lle tukea tietenkin peli-pc-puolelle, mutta lisäksi sen käytön pitäisi tuoda etuja tulevaisuudessa monille muillekin Microsoftin laitteille, kuten jossain määrin jopa uutuuskonsoli Xbox Onelle.

Toivottavasti osaavat nyt hyödyntää prosessorin ytimiä peleissä paremmin, olisi omasta 8-core prossustakin jotain hyötyä… -One-N07

Toisaalta pelit tehdään todennäköisesti edelleen DirectX 11 ja OpenGL pohjalla koska Windows 7 yhteensopivuus ja Linux/Mac pelaaminen, niinhän se DirectX 9 tuntuu olevan edelleen päästandardi joka pelissä ja jotkut jopa pakottavat sen päälle joissain nimikkeissä missä se on ohjelmistollisesti poistettu käytöstä vaikka engine sitä tukee.Marioysikax


Vanha kunnon Guitar Hero kaivautuu syvemmälle hautaansa

Korkealle taivaalle osin jopa yllättäen kohonnut ja lopulta räjähdysmäisen mahalaskun tehnyt Guitar Hero -sarja on pian haihtunut melkein tyystin maan päältä. Pelisarjan virallisilla Facebook-sivuilla julkaisija Activision on nyt vahvistanut, että sarjan lisäsisällön kaupittelu päättyy maaliskuun lopulla.

Tasan yhden Guitar hero dlc:n, eli musen Resistancen ostin aikoinaan, koska sitä ei rockbandiin saanut. Pitänee kuitenkin katsoa, jos sieltä jotain soitettavaa vielä löytyisi, kun kerran halvalla lähtisi. -Portable


Uudenmaukas Oddworld sai maukkaan uuden pelikuvatrailerin

Oddworld Inhabitants on täyttänyt lupauksensa ja julkaissut uuden trailerin Oddworld: New ’n’ Tasty -pelistä. Videon myötä silmäiltäväksi saadaan erityisesti hyvä satsi pelikuvaa, jota on nyt myös tarjolla aiempaa vaihtelemissa mittasuhteissa.

Aiemmin viikolla Oddworld Inhabitantsin Lorne Lanning kertoi lisäksi, miten hyvin New ’n Tastyn pitäisi myydä, jotta sarjan tulevaisuus olisi turvattu.

Hinta on yksi asia joka arveluttaa ja samaten tuo animaatio. Peli pyörii toki smoothimmin ja Aben animaatioita on haluttu nopeuttaa pelikokemuksen parantamiseksi, mutta omasta mielestä tuo näyttää aika töksähtelevältä. -Panthour89

Aivan takuulla ostan. Aivan loistavia pelejä molemmat abe pelit, vaikka ns.lämmittelyversio vanhasta onkin niin annanpahan tukeni mahdollisille uusille Oddworld peleille. -Nior


Sonylta Project Morpheus -virtuaalitodellisuuslasit PlayStation 4:lle

Sony on julkistanut Project Morpheus -nimellä tunnetut virtuaalitodellisuuslasit PS4-konsolille.

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä tehdyn julkistuksen mukaan Project Morpheus -teknologia on yhä prototyyppiasteella, mutta teknologiaa aiotaan kehittää edelleen kaupallista julkaisua varten.

Jos hinta tulee olemaan edes vähän kohtuullinen, niin kyllähän nämä on heti saatava. -Timo-T-

Hienoa, iso tekijä mukaan VR-markkinoille parantaa koko konseptin mahdollisuuksia huomattavasti (toki Valvekin on melko iso tekijä). -Bloop


Xbox One Suomeen vasta loppuvuodesta

Microsoft on vahvistanut Xbox Onen saapuvan Suomeen vasta loppuvuodesta. Virallisen tiedotteen mukaan uuden sukupolven Xbox saapuu täkäläisille markkinoille syyskuussa 2014. Yhdysvalloissa ja osassa Eurooppaa laite julkaistiin jo viime vuoden puolella.

Ei sillä että itse laitetta odottelisin, eipä sille ole kuin Dead Rising 3 joka kiinnostaisi. Tosin ei myöskään kilpaileva Leikkiasema4 kiinnosta. Ei vaikka InFamous juuri ilmestyikin. Ihan hyvin jaksaa odotella ja pelailla vanhemman polven pelejä alta pois. -zappah

Aah, tulee vanhat hyvät ajat mieleen kun (Nintendo) konsolit tuli useita kuukausia USA-julkaisun jälkeen Eurooppaan. -luffymcankka


Castlevania-legenda jätti Konamin taakseen

Yli 20 vuotta Konamilla vaikuttanut pelinkehittäjä Koji Igarashi on jättänyt työnsä japanilaisessa pelitalossa. Maaliskuun 15. päivä viimeisen työpäivänsä Konamilla viettänyt mies ei ole kuitenkaan hylkäämässä pelejä, vaan suunnitelmissa Igarashilla olisi seuraavaksi luoda kokonaan oma pelistudio.

Olisikohan uusi kickstarter pian tulossa. -frozen

Näin ne vaan nerot lähtee kävelemään, kun rahamiehet sanelee mitkä pelit saa vihreetä valoo.snaketus


Klassikkosarja Gauntlet palaa henkiin uutena Steam-pelinä

Legendaarinen kolikkopeliklassikko Gauntlet on palaamassa. Julkaisija Warner Bros. on pestannut Magicka-pelistä tunnetun ruotsalaisstudio Arrowheadin työstämään vanhasta kunnon toimintaroolipelistä kepeästi modernisoitua uusioversiota, joka on tarkoitus julkaista Steamissa kesän aikana.

Kyllä ovat hyvän studion valinneet peliä tekemään, vielä kun olisi kuulunut tuttu tunnari niin avot. -Jarppa


Lukijat ovat puhuneet: Läpäistäänkö pelejä useampaan kertaan?

Läpipeluuarvosta kuullaan useasti puhuttavan, kun keskustellaan pelien sisältötarjonnasta. Varsinkin aikana, jolloin pelit pursuavat paikoin jopa varsin elokuvamaisiakin kokemuksia ja verkkomoninpelaaminen on muotia, onkin mielenkiintoista pohtia, millaisia tuntemuksia pelien läpäiseminen useammin kuin kerran herättääkään lukijoissa. Pelaajalehti.comin viime viikkoinen kysely käsittelikin juuri tätä asiaa.

Me kysyimme: Pelaatko pelisi läpi useampaan kertaan?

Nuorempana tuli tahkottua samoja pelejä läpi monta kertaa putkeen, en nykyisin ymmärrä miten siihen pystyin kyllästymättä. Nykyään voin monen vuoden jälkeen pelata jonkun hyvän pelin uudelleen, kun suurimman osan sisällöstä olen unohtanut, sama juttu elokuvien kanssa. -gurgi

Pelaan aina hyvät pelit uudestaan. Tokalla kerralla aina vaikeimmalla tasolla. Mun mielestä niinkuin hyvistä elokuvista, myös hyvistä peleistä saa toisella kerralla paljon enemmän irti kun tietää jo mitä odottaa ja voi keskittyä ihan muihin asioihin ja taktiikoihin mitä ensimmäisellä kerralla ei tule ajatelleeksi. -flimplay


Viikon aikana julkaisupäivän saaneita tuotoksia

Lisää luettavaa