Tietynlainen aikakausi saapui päätökseen viikolla 39, sillä viimein saatiin vahvistus sille, että Blizzardin Titan-massiivimoninpelin odottaminen voidaan lopettaa. Peruuntuneeksi päätynyttä projektia ehdittiin odottamaan kuumeisesti seitsemän pitkää vuotta, ja nyt käsiimme on jäänyt vain ironinen tyhjyys.
Elämä on kuitenkin jatkunut ja siitä on erityisesti muistuttanut hiljattain legendaarinen pelitalo Nintendo. Super Mariosta ja kumppaneista tuttu japanilaisyhtiö täytti tiistaina kunnioitettavat 125 vuotta. Koko tänä kyseisenä aikana Nintendo ei toki ole tehtaillut vain pelkkiä videopelejä, mutta yhtiön ikä kertoo silti mielenkiintoista tarinaa varsinkin sopeutumisesta ja pysyvyydestä.
Ja pysyvyydestä puheenollen nyt alkaa olla viimeiset hetket osallistua Pelaajalehti.comin Destiny-kisaan. Destiny-peliä ja uniikkia PlayStation 4 -konsolia tarjoava skaba laitetaan pakettiin ensi viikolla.
Uusi Total War -peli paljastui – varaudu pimeyden nousuun
Sega ja Creative Assembly ovat julkistaneet seuraavan Total War -strategisarjan osan. Kehitteillä yhtiöillä on tällä kertaa niin Windows- kuin OS X -koneille suuntaava Total War: Attila.
– Toivottavasti saavat tästä vähän hiotumman kuin Rome II:sta, etenkin AI:n osalta. -nurmihe
– Rome II oli ihan pelikelvoton ennenkuin 50 patchia tuli… –-raffision-
Vanhan liiton roolipelit kelpaavat vielä: Wasteland 2 miljoonatuloille päivissä
InXile Entertainmentin joukkorahoitettu roolipeli Wasteland 2 saatiin viimein pelaajien käsiin viime viikon lopulla. Useaan otteeseen viivästynyt vanhan koulukunnan henkeä uhkuva Wasteland 2 ylsi neljässä päivässä 1,5 miljoonan dollarin myyntilukuihin Steam-jakelualustalla, ja peli miehittääkin tällä hetkellä Steamin myydyimpien pelien listan kolmatta sijaa.
– Divinity: Original Sin oli jo massiivinen menestys myös Kickstarterin ulkopuolella ja Wasteland 2 on hyvää vauhtia menossa samaan suuntaan. Jokohan paine alkaa kasautua Obsidianin Pillars of Eternity-tiimin niskaan? Beta on ainakin ihan lupaava tapaus ongelmineenkin. -Haerski
– Pitäis jossain vaiheessa tätäkin peliä kokeilla. Mistä sen kaiken ajan löytää. -Speedy
Dota 2:een mittava päivitys – karttaa ja hahmoja uuteen uskoon
Valve on jakanut joukon yksityiskohtia Dota 2:n uudesta 6.82-päivityksestä. Tuore kokonaisuus hioo erityisesti pelin tasapainoa, minkä se tekee vieläpä myös osin varsin raskaalla kädellä.
Eräs suurimpia päivityksen tekemiä muutoksia on uusittu pelikartta. Dota 2:n pitkään varsin samanlaisena pysynyt yksittäinen pelialue ei toki räjähdä päivityksellä aivan täysin uudenlaiseksi, mutta kourallinen pelikentältä löytyvistä sijainneista on silti saanut joukon huomattavia kohennuksia.
– Ehkäpä ”voimakas Roshan-tekoälyhirviö” on jatkossa helpompi tappaa myös Radiantin puolelta. Vieläkin tosin ihmetyttää tuo Ancientien sijoittaminen Diren metsässä, mutta näyttäs niitäkin olevan parilla sankarilla hieman helpompi nyt farmata. -Zathor
– Näyttää mielenkiintoiselta. Pelaajakunnan reaktio päivitykseen on luonnollisesti paskamyrsky ja yleisin mielipide tuntuu olevan ”VOLVO RUINED DOTA 2”, kun taas itse otan muutoksia mielelläni vastaan. -Luffy
Kickstarter päivitti ehtojaan tukijansa pettäneiden projektien vuoksi
Kickstarter-joukkorahoituspalvelu on uudistanut käyttöehtojaan kesken jäävien projektien osalta.
Uudistukset koskevat pelinkehittäjien keskuudessa suositun joukkorahoitusalustan kautta rahoituksensa saaneita projekteja, jotka eivät kuitenkaan koskaan päädy tukijoiden käsiin luvatussa muodossa. Vaikka palvelun tiedotteen mukaan valtaosa Kickstarterin avulla rahoituksensa keränneistä projekteista valmistuu sovitulla tavalla, mahtuu joukkoon myös valitettavia poikkeuksia.
– Hyvä homma niin vähenee ne vähemmän epävarmat yritykset. Kyllä pitää se budjetti sun muut olla sellaiset että jos tavoite ylittyy niin homman pitää sen jälkeen toimia. Ja toisaalta taas ei myöskään pitäisi käydä niin että puoli miljoonaa vain katoaa johonkin, ilman että mitään konkreettista saadaan tietoon. -zappah
Seitsemän vuoden odotus päättyi – Blizzardin massiivimoninpeli Titan on peruttu
Blizzard Entertainment on lopettanut Titan-työnimellä tunnetun uuden massiivimoninpelinsä kehittämisen. Blizzardin johtaja Mike Morhaime on vahvistanut asian tuoreessa pelisivusto Polygonille antamassaan haastattelussa.
– Toisaalta on ehkä parempi etteivät jääneet Titanin kanssa junnaamaan, kerta eivät siitä mitään oikein saaneet aikaiseksi. Parempi perua kuin julkaista joku pökäle missä on jo perusasiat piloilla. -Jarppa
– Luultavasti myös Blizzard itse huomasi, että Titanin filosofia oli väärä. Ei rakentamalla rakenneta peliä, vaan ideasta lähdetään ja tekemisen intohimosta rakennetaan hyvä peli. Tämä on yksi syy miksi Heartstonesta tuli niin menestynyt peli, vaikka budjetti ja tekijätiimi olivat pieniä. -Sefriol
Steam uudisti itsensä – löydä pelejä nyt aiempaa helpommin
Pelilatauskauppa Steam on uudistanut itsensä. Kauppapaikkaa hallinnoiva Valve lanseerasi tällä viikolla kokonaan uudet kauppasivut, joiden tarkoituksena on auttaa pelaajia löytämään paremmin heille sopivia pelejä Steamin tuhansien tuotteiden tarjonnasta.
– Omasta mielestäni ulkoasu on mukavan raikas, normaaliin harmaa/musta mössöön verrattuna. Nuo henkilökohtaiset suositukset ja kauppasivun pienoinen ”räätälöinti” tekee myös kauppasivusta enemmän henkilökohtaisen ja oman tuntuisen. Uudet ominaisuudet ja mahdollisuudet eivät ole koskaan pahasta, se tarkoittaa vain, että valve tekee parhaansa kehittääkseen palvelua. -Norsupaastainen
– Itellä vain rassaa tuo tag systeemi, kaikki suositukset tulevat uusimpien pelien mukaan mitä olen nyt viimeksi pelannut. esim voisin väittää että queue listallani oli jokunen 50 zombie peliä jotka eivät kiinnosta pskan vertaakaan. -Kaze88
Nintendo täytti 125 vuotta – kurkista peliyhtiön menneisyyteen
Pelialan historian merkittävimpiin toimijoihin lukeutuva Nintendo juhlisti tällä viikolla huomattavaa merkkipaalua.
Tiistaina 125 vuotta täyttänyt Nintendo perustettiin Kiotossa 23. syyskuuta vuonna 1889. Yhtiö aloitti toimintansa valmistamalla käsin tehtyjä Hanafuda-pelikortteja, jotka osoittautuivat vuosien varrella erittäin suosituiksi Japanissa. Konsolipeleistään tunnettu yhtiö valmistaa edelleen rajallisia määriä pelikortteja lähinnä Japanin markkinoille, mutta länsimarkkinoillekin yhtiön kortteja on tuotu vielä viime vuosien aikana esimerkiksi Club Nintendo -kanta-asiakasohjelman kautta.
– Kyllä nuo mummolassa vietetyt hetket Super Marion parissa olivat kultaista aikaa. Pariin otteeseen olen kyllä pohtinut, että voisi palata tämänkin pelisarjan pariin. Sen verran laadukkaita ja mielenkiintoisia nimikkeitä on julkaistu. -hemmoheikkinen
– Nintendon avulla sitä itsekkin 80-luvun lopussa tutustuin kunnolla pelaamiseen. Kiitos Nintendo ja onnea. -Lordo
PlayStation TV lähestyy – Sony vahvisti minikonsolin tukemat pelit
PlayStation TV -minikonsolin julkaisu alkaa olla käsillä. Marraskuun 14. päivä on enää vain vajaan kahden kuukauden päässä, joten Sony on nähnyt parhaaksi jakaa jälleen joukon yksityiskohtia siitä, millaisin asetelmin vempele saadaankaan Eurooppaan.
– Persona 4 Golden, nuff said! Pakkohan tämä on sitten hommata! -Hifisti
– Omistin kyseisen laitteen japanilaisen valkoisen version ja silloin ongelmana oli tosiaan että vain japanilainen tili kelpasi eikä puoletkaan vitan peleistä toimineet. Muutenhan pelit näyttivät ihan siisteiltä isolta näytöltä pelatessa. -Marioysikax
Assassin’s Creed Unity saa kausikortin – mukana kokonaan uusi Assassin’s Creed -peli
Ubisoft on julkistanut jälleen yhden uuden Assassin’s Creed -pelin. Assassin’s Creed Chronicles: China ei ole kuitenkaan aivan tavanomaisin Assassin’s Creed -kokemus, sillä peli on saapuessaan tarjoamassa astetta kepeämpää salamurhatoimintaa sivulta kuvatussa muodossa.
– Hienoa nähdä, että Shao Jun saa vihdoin sen oman pelin, harmi vaan että ei ole normi AC peli. Toivon mukaan jos peli on hyvä niin nähtäisiin ihan kunnon peli Kiinaan tai Japaniin sijoittuvalla aikavälillä. -Saejima
– Minkä takia tätä ei säästetty omaan AC-seikkailuun? Odotin/odotan todella kovaa ac-peliä, joka sijoittuisi Kiinaan. -Virttis
Lukijat ovat puhuneet: Ylös on ylhäällä, ei alhaalla
Jokainen pelaa tyylillään, mutta kuinka moni pelaa pelejä invertillä ja ilman? Toisin sanoen utelimme Pelaajalehti.comin viime viikon kyselyssä, kuinka moni pelaa käänteisillä ohjaksilla, jolloin hahmo katsoo ylös painamalla ohjainsauvasta alas.
– Tähän ei vain voi vastata omalla kohdalla, vaan itsellä riippuu itse pelistä, pelaanko invertillä vai ilman. -JoniH99
– Monissa lapsuuteni PS1:n peleissä invert ei ollut vaihtoehto – se oli se AINOA tapa liikuttaa kameraa vertikaalisessa suunnassa. Kun tämä käytäntö oli sitten vuosikausien kuluessa iskostunut selkärankaani, niin lähdehän sitä yks kaks muuttamaan niin sanottuun ”normaaliin käytäntöön” (joka ainakin PS1-kaudella tuntui olevan juurikin se harvinaisempi vaihtoehto). -mecha_no_maniac