Viikon kysymys: Millä konsolivalmistajalla on isoin näytön paikka tulevan pelitarjontansa osalta? / Uutiset / pelaaja.fi

Viikon kysymys: Millä konsolivalmistajalla on isoin näytön paikka tulevan pelitarjontansa osalta?

7.06.2021 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
25
Viikon kysymys: Millä konsolivalmistajalla on isoin näytön paikka tulevan pelitarjontansa osalta?

Kesäkuu on jo edennyt astetta pidemmälle, mikä tarkoittaa kesän pelitapahtumien ja -julkistusten lähestymistä. Sen myötä Pelaaja.fin viikon kysymyksessä kysytään yleisluontoisesti, millä konsolivalmistajalla on lukijakuntamme mielestä niin sanotusti isoin näytön paikka tulevan pelitarjontansa osalta.

Varsinaiseen kyselyyn vastaamisen ohella voit kertoa avoimissa kommenteissa vaikkapa omia odotuksia  ja toiveita tulevien pelijulkistusten osalta. Keneltä odotat eniten?

Millä konsolivalmistajalla on isoin näytön paikka tulevan pelitarjontansa osalta?

  • Microsoftilla
  • Nintendolla
  • Sonylla

Vastaa varsinaiseen kyselyyn täällä!

Voit seurata kyselyn tuloksia Pelaaja.fin etusivulla. Parhaat, hauskimmat tai mieleenpainuvimmat kommentit saatetaan nostaa esille ensi viikon Lukijat ovat puhuneet -kyselykatsauksessa. Mikäli et ole rekisteröitynyt sivustolle kommentoidaksesi, asian voi helposti korjata täältä!

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No onhan se Xbox. Nintendolla ja Sonylla on jo pelkästään faneja niin paljon että niiden avulla liihotellaan pitkään vaikka ei tulisi mitään erityisempää. Toki "xbottejakin" varmasti riittää mutta ei läheskään yhtä paljon.

Nintendo on näistä se, jolle ei tarvitse kuin joku Pokemon ja pari muuta japanissa myyvää ja ei tarvitsisi muuta edes juuri julkaista ja silti myisi. Itse asiassa joskus jopa tuntuu että asia on näin: ne myyvät nimet aina välillä ulos ja muuten on aika hiljaista. Joku Mario Kart 8 on yhä myyntilistoilla, mikä kertoo sekä siitä että siellä ne tutut nimet myy että kenties myös siitä että onko muuta ostettavaa kun noin vanha teos pyörii yhä listalla? Tosin onhan se GTA V myös myyntilistoilla, joten ehkä "teoriani" meni siinä.

Sonylla sitten tunnettuun tapaan ollut yksinoikeus-puoli kunnossa enkä usko että jatkossakaan on syytä sitä epäillä.

MS:llä on näytön paikka sekä sen vuoksi että on jäljessä molempia mutta myös sen vuoksi että nyt niitä studioita alkaa olemaan. Toisaalta ehkä mitään täysin uutta ei ole nyt luvassa vaan tulee konkreettisempaa settiä jo tiedossa olevista nimikkeistä.

Mitä konsolivalintoihin tulee, olen itse alkanut taas kallistumaan enemmän PS5:n suuntaan ja syynä se että en ole varma onko Series X:n pelit oikeasti levyllä vai ladataanko se vain One-version päälle. Samoin videokaappaus-systeemi on heittämällä monipuolisempi kuin Xboxilla. Joka tapauksessa omistan molemmat joten siksi tämä päälaitteen valinta kallistuu nimenomaan seikkoihin, jotka eivät liity edes suoraan pelaamiseen. Harmi vain että PS5:lla on se "69,90e"-hintapolitiikka, joten sille joutuu enemmän metsästämään tarjouksia jos ei halua tuota kiskurihintaa maksaa.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus zappah

Harmi vain että PS5:lla on se "69,90e"-hintapolitiikka, joten sille joutuu enemmän metsästämään tarjouksia jos ei halua tuota kiskurihintaa maksaa.

Niin ja 69,90 euroa ei edes riitä. Returnal maksaa PS Storessa 79,95 euroa! Täysin törkyhinta. Onneksi sain omani 49,95 eurolla julkaisupäivänä, muuten olisi jäänyt tuo pelaamatta. Sonyn hintapolitiikka on vaikuttanut siten, että enää en osta julkaisusta pelejä, mikäli niitä ei saa kohtuullisen hintaan. Onneksi kolmannen osapuolen pelit ovat normaalihintaisia.

Käyttäjän SeTyyppi kuva
SeTyyppi

Itse lähestyin tätä kysymystä siltä kantilta, että millä näistä firmoista olisi mahdollisesti jotain näytettävää jolla saisivat minut konsolinsa ostamaan ja vastasin Nintendo.

Tämä ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että Xbox:ia en tule hommaamaan koska kaikki sille julkaistavat pelit tulevat myös Gamepassiin ja omistan tarpeeksi hyvän PC:n, jotta voin huoletta näitä "next gen" pelejäkin pelailla.

PS5:n tulen jossain vaiheessa jokatapauksessa hommaamaan, jahka se ei ole enää unobtainumia ja sille on saatavilla enemmänkin kuin yksi exclu peli jolla voin perustella laitteen hankinnan eli todennäköisesti ensi vuoden puolella.

Mikäli huhut Nintendon uudesta Switchin "pro" mallista pitävät paikkansa niin se kyllä kiinnostelisi. Myin vanhan Switchini pois, koska en kestänyt kuinka heikosti pelit pyörivät handheld modessa jota muuten tykkäsin pääasiallisesti käyttää. Toivoisin myös, että parantelisivat hieman joy-coniensa laatua. Itsellä ei kerennyt driftausta ilmenemään, mutta tuntuivat muuten jotenkin leluilta.
Mikäli nämä huhut uudesta Switchista osoittautuvat perättömiksi niin siinä tapauksessa en koe että millään näistä valmistajista olisi mitään kovinkaan kiinnostavaa tarjottavaa.

Käyttäjän Masa kuva
Masa

Yleiseltä kannalta Zappah sen hyvin vastasikin. Omakohtaisesti taas näytön paikka on ehdottomasti Sonylla. Nintendo jo pelkästään alustana ei iske itseeni lainkaan, joten aika kovia jytkyjä saavat laittaa peli rintamalla, että minkään moista kiinnostusta heräisi. Microsftilta ei viimeisen 20 vuoden aikana ole tullut juuri mitään. Jatkossa niitä voi olla tulossa enemmän, mutta PC:lle ne kai tulee joka tapauksessa, joten ei mitään syytä hankkia Xboxia.

Vaikka en exlusiivien puolesta liputa, niin kuitenkin ainut tapa saada minut hankkimaan konsoli on ne kiinnostavat yksinoikeudet. PS4:llä ne kiinostavat yksinoikeudet pystyy laskemaan yhden käden sormilla, ja silloinkin jää vielä sormia vapaaksi. Onkon sitten kehityskustannukset ja tuotantoajat menneet sen verran pitkiksi, että ei ehditä montaa peliä puskea pihalle koko elinkaaren aikana. PS3:lla niitä kinnostavia yksinoikeuksia oli aikalaillakin. Itseasiaasa sen verran paljon niitä ainakin tuli, että piti jopa kaksi PS3:sta hankkia, kun alkuperäinen fat-malli heitti ylod.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis

Microsoftilla on nyt Bethesda-kaupan jälkeen kovaakin potentiaalia XBox -alustan yksinoikeuksiin (ja nykyään siihen alustaan kuuluu XBox -logollisten konsolien lisäksi myös PC).

Vastaus kysymykseen onkin yllättävästi Nintendo. Vaikka Nintendon first partyiltä voi odottaa varmaa laatua, niin siellä pyörii vuodesta toiseen samat IPt ja hahmot. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain oikeasti uutta joka pääsisi ainakin Splatoonin tasoiseen menestykseen.

Käyttäjän Kaisabotti kuva
Kaisabotti

Minun on vaikeaa ymmärtää ihmisiä, jotka narisevat juuri ilmestyneiden pelien hintojen noususta verrattuna edellisen sukupolven peleihin. Ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen uudesta pelistä pyydetään enemmän kuin se 59,95€ - 64,95 euroa ja nurisemista näkyy kaikkialla. Tässä 20+ vuodessa ihan kaikki pelien tuottamiseen liittyvät kulut (palkat, lisenssihinnat, toimistovuokrat yms.) sekä kuluttajien ostovoima ovat nousseet reilusti yli 100% ja silti pelit maksavat näinkin vähän.

Käyttäjän SeTyyppi kuva
SeTyyppi
Lainaus Kaisabotti

Minun on vaikeaa ymmärtää ihmisiä, jotka narisevat juuri ilmestyneiden pelien hintojen noususta verrattuna edellisen sukupolven peleihin. Ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen uudesta pelistä pyydetään enemmän kuin se 59,95€ - 64,95 euroa ja nurisemista näkyy kaikkialla. Tässä 20+ vuodessa ihan kaikki pelien tuottamiseen liittyvät kulut (palkat, lisenssihinnat, toimistovuokrat yms.) sekä kuluttajien ostovoima ovat nousseet reilusti yli 100% ja silti pelit maksavat näinkin vähän.

Juuri näin! Köyhät kyykkyyn! Kuluta! Älä kyseenalaista!

Mitä tulee kustannuksiin niin eiköhän aika iso osa mene johtoportaiden palkkoihin ja muihin etuuksiin sekä jatkuvasti paisuviin markkinointi kuluihin. Tällä välin rivikoodarit sitten painavat palkkaorjina perse ruvella pitkää päivää ja palkkioksi tarjotaan kiitokset palveluksesta kun projekti valmistuu ja on aika hieman vielä tiristää kvartaalin voittomarginaalia nätimmäksi. En toki väitä että näin olisi jokaisessa pelitalossa, mutta tässä viime vuosina pelimediaa jonkin verran seuranneena näitä vastaavia tarinoita tuppaisi puskevan kuin liukuhihnalta.

Peliala taitaa olla ainoa teollisuus missä työkalujen paraneminen, tuotekehityksen helpottuminen ja nopeutuminen sekä tuotteen valmistamisen kasvava automatisointi on johtanut tuotteen hinnan nousuun eikä laskuun niinkuin kaikilla muilla aloilla ikinä historiassa. Huvittavinta tässä yhtälössä on kuitenkin se, että kuluttajat ovat tämän valmiita nielemään ilman suurempia mukinoita.

Itse en rehellisesti sanottuna ymmärrä miten kukaan viitsii maksaa edes sitä kuutta kymppiä nykyajan AAA-peleistä. Suurin osa tulee bugisena sekamelskana ulos ja mentaliteetti kautta linjan tuntuisi olevan, että patchataan jos jaksetaan. Ingame kauppa kyllä toimii 100% varmuudella mistä voit sitten ostella vähän yhtä jos toistakin pikkukivaa ja boostia että saat pelistä edes jollain tasolla siedettävän. Niin ja tietty kylkeen vielä vähän season- ja battlepassia niin kyllä napsaa!

Vaikka olenkin vapaan markkinatalouden vakaa kannattaja niin rajansa kaikella enkä kyllä muista vähään aikaan nähneeni huonompaa ulostuloa vaikka nyt kuntavaalien kynnyksellä kaiken maailman urpoja päästetään telkkariinkin antamaan näkemyksiään asioihin.

Siinä tapauksessa jos trolli: 8/10

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Kaisabotti

Minun on vaikeaa ymmärtää ihmisiä, jotka narisevat juuri ilmestyneiden pelien hintojen noususta verrattuna edellisen sukupolven peleihin. Ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen uudesta pelistä pyydetään enemmän kuin se 59,95€ - 64,95 euroa ja nurisemista näkyy kaikkialla. Tässä 20+ vuodessa ihan kaikki pelien tuottamiseen liittyvät kulut (palkat, lisenssihinnat, toimistovuokrat yms.) sekä kuluttajien ostovoima ovat nousseet reilusti yli 100% ja silti pelit maksavat näinkin vähän.

Samalla on kasvanut myös peliyleisö, mikä on tuonut ennennäkemättömiä voittoja peliyhtiöille. Sen lisäksi pelit eivät ole enää edes kokonaisia, vaan ne on pilkottu entistä pienempiin osiin, jotka yritetään syöttää mikromaksuilla pelaajille.

Maksa sinä rauhassa 80 euroa uudesta pelistä. Minä ja monet muut odotamme inhimillisiä hintoja.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus Kaisabotti

Minun on vaikeaa ymmärtää ihmisiä, jotka narisevat juuri ilmestyneiden pelien hintojen noususta verrattuna edellisen sukupolven peleihin. Ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen uudesta pelistä pyydetään enemmän kuin se 59,95€ - 64,95 euroa ja nurisemista näkyy kaikkialla. Tässä 20+ vuodessa ihan kaikki pelien tuottamiseen liittyvät kulut (palkat, lisenssihinnat, toimistovuokrat yms.) sekä kuluttajien ostovoima ovat nousseet reilusti yli 100% ja silti pelit maksavat näinkin vähän.

Minkään tuotteen hintaa eivät määritä valmistuskustannukset, vaan se miten paljon kuluttaja on valmis siitä maksamaan. Hinnat ovat pysyneet kuudessakympissä siksi, että se on useimmille pelaajille kipuraja, jonka ylittävän pelin pitää jo olla jotain tosi erikoista. Jos kuluttaja kokee pelin vähemmän arvoiseksi kuin mitä myyjä siitä pyytää, hän ei osta sitä, eivätkä kehityskustannukset häntä kiinnosta.

Ja kuten aiemmin mainittiin, monissa AAA-peleissä suurin osa tuotoista kiskotaan pelaajilta mikromaksuilla. Minusta sen pitäisi itse asiassa tiputtaa hinta johonkin neljään-viiteenkymppiin, koska mikromaksujen tyrkytys laskee pelin arvoa.

IMAGE(http://merlanfrit.net/IMG/jpg/guybrush-and-elane-never-pay-more-than-20-bucks.jpg)
(nykyrahassa jotain 40 taalaa)

Käyttäjän Retro22 kuva
Retro22

nintendo helposti SMT 5 !!!!!!!!!!

Nostoja