Virkistystaajuudet uusiksi – 60 fps romukoppaan

Uusien tutkimusten mukaan ihmissilmä on noin 30 megapikselin tasoinen ja silmiemme suurin erottelukyky noin 72 fps, jonka jälkeen emme erota nopeampaa ruudunpäivitystä.

13.2.2012 07:52

Epic Gamesin perustaja Tim Sweeney piti äärimmäisen mielenkiintoisen esitelmän DICE-konferenssissa, jossa hän esitteli omiin ja muiden tutkimuksiin perustuneita näkemyksiä tietokonegrafiikan tulevaisuudesta.

Uusien tutkimusten mukaan ihmissilmä on noin 30 megapikselin  tasoinen ja silmiemme suurin erottelukyky noin 72 fps, jonka jälkeen emme erota nopeampaa ruudunpäivitystä. Jotta tietokoneet tai konsolit pystyisivät laskemaan ja esittämään grafiikkaa, joka yltäisi tälle tasolle, tarvitsisimme noin 50 kertaa tehokkaampia grafiikkapiirejä kuin mitä nykyisin on markkinoilla.

Suurin haaste reaaliaikaisessa grafiikkateknologiassa on nyt ja tulevaisuudessan valaistus – sen suhteen nykypelit ovat täysin lapsenkengissä.

Toimitus pohtii

30 megapikseliä vastaisi tavanomaisella 16:9 kuvasuhteella 7304 × 4112 kuvapisteen tarkkuutta jokaista 72 kuvaa kohti sekunnissa. Kaupallisen teräväpiirron tarkkuus Blu-ray-levyllä on vaivaiset 1920 × 1080 kuvapistettä ja ruutuja sekunnissa näytetään vain 24. Matka silmiemme rajoille on siis pitkä.

30 megapikselin kuvan siirtäminen vaatisi myös siirtonopeuksien tai pakkausmenetelmien hurjaa nousua. Jo yksi kohtalaisesti pakattu 30 megapikselin kuva vie karkeasti arvioiden yhdestä viiteen megatavua, joten siirtonopeuden tulisi yltää noin 100-300 megatavun sekuntivauhtiin.

Lisää luettavaa