Oculus hakee Kickstarterissa rahoitusta pelaamista varten suunnitellulle Rift-virtuaaliypärälleen. Tavoitteena on saada aikaiseksi riittävän huokea ja todella immersiivinen laite pelaajille.

Laite hyödyntää teknologiaa, jota id Softwaren koodivelho ja rakettitiedemies John Carmack esitteli jo E3-messuilla. Tuolloin se vakuuttu lukuisat toimittajat ja muut alan ammattilaiset.

Ainakin kehittäjille suunniteltuun versioon olisi tarkoitus saada resoluutioksi 1280×800 pikseliä, puolet kummallekin silmälle. Laitteen pitäisi myös seurata käyttäjänsä päänliikkeitä ja tarjota näin pelaajille mahdollisuus katsoa ympärilleen yksinkertaisesti päätä kääntelemällä.

Vaikka vastaavanlaisia laitteita on aikaisemminkin nähty ja suunniteltu, on Oculus Riftin tarkoitus pysyä riittävän huokeana kuluttajille sekä päästä eroon teknologiaan liittyvästä viiveestä. Lisäksi kehitysyksikön pitäisi painaa vain reilut 200 grammaa ja lopullisen version jopa vähemmän.

Kickstarter-tukijoille luvatuista palkinnoista päätellen Rift ei todellakaan omaisuuksia maksa. Jo 275 dollarin lahjoituksella saa itse koottavan prototyypin.

Projektin Kickstarter-sivulla siunauksensa Oculus Riftille antavat Valven Gabe Newell ja Epic Gamesin Cliff Bleszinski. Oculus kertoo tavoittelevansa jo tuen sisällyttämistä Unity- ja Unreal Engine -pelimoottoreihin.

Ensimmäinen ja toistaiseksi ainut peli, johon Rift-tuki on tulossa, on Doom 3:n syksyllä ilmestyvä uusversio.

Lähde: Kickstarter

Lisää luettavaa