Virtuaalitodellisuuskilpa kiihtyy – Valve ja HTC paljastivat omat VR-lasinsa / Uutiset / pelaaja.fi

Virtuaalitodellisuuskilpa kiihtyy – Valve ja HTC paljastivat omat VR-lasinsa

1.03.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
22

Älypuhelimistaan tunnettu HTC on paljastanut työstävänsä omia virtuaalitodellisuuslasejaan. Tuore tuote kantaa nimeä Vive, ja sen kehityksessä on ollut vahvasti mukana virtuaalitodellisuutta jo pitkään tutkiskellut peliyhtiö Valve.

Toisin kuin esimerkiksi Samsungin Gear VR -virtuaalilasit, on Vive ensisijaisesti pc-käyttöön suunniteltu laite. Viven kehittäjäversio hyödyntää parhaillaan kahta 1200 x 1080 -resoluutiota tukevaa näyttöä, joiden virkistystaajuus on 90 hertsiä. HTC lupailee myös, ettei Vivea ole tarkoitettu vain istumakäyttöön, vaan Steam VR -teknologian ja laitteen sensorien avulla käyttäjille annetaan myös mahdollisuus nousta ylös ja kävellä itse virtuaalimaailmassa.

HTC:n mukaan Viven kehittäjäversiot saadaan jakeluun jo tänä keväänä. Varsinainen valmis kuluttajatuote nähdään markkinoilla vuorostaan loppuvuodesta.

Laitteen rinnalla HTC julkaisee lisäksi virtuaalitodellisuuskäyttöön suunnitellun ohjainparin. Uusien ohjaimien käytön väitetään olevan yksinkertaisempaa ja intuitiivisempaa kuin perinteisten peliohjaimien.

Valven on ollut tarkoitus puhua laajemmin virtuaalitodellisuushankkeistaan ensi viikon Game Developers Conference -tapahtumassa San Franciscossa. Mahdollista on, etteivät yhtiön suunnitelmat ole pelkästään sidoksissa vain HTC:hen.

Lähde: HTC, The VergeCNET

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Core kuva
Core

Yllättävää miten moni firma heittää rahaa kankkulan kaivoon.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Core

Yllättävää miten moni firma heittää rahaa kankkulan kaivoon.

Ihan mielenkiinnosta, minkä pelin kanssa olet VR-laseja testannut? Eikö ollut mielestäsi vaikuttava kokemus vai minkä takia et pidä VR-laseja hyvinä?

Käyttäjän Core kuva
Core

Olen aika moneen artikkeliin asiasta liittyen kirjotellut aika pitkiä tarnioita. En kiistä etteikö olisi kokemuksena varmasti tosi siisti, ongelmat liittyvät muihin seikkoihin.

1) Hinta
2) Vain yksi ihminen voi katsoa kerrallaan -> ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle
3) Tavallisten näyttöjen helppous puuttuu, kun pitää ottaa kakkuloita pois ja laittaa takaisin, kaikille muille paitsi yksin eläville tämä on haastavaa
4) Koska ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle + kallis hinta = jää pienen marginaalin siistiksi leluksi
5) Koska pienen marginaalin siisti lelu = kehittäjiä ei tule kiinnostamaan sille kehittäminen laajassa mittakaavassa (katso: kaikki liikkeentunnistuspelaaminen)

En näe että edes teknologian kehitys oikeastaan auttaa näistä muihin kuin hintaan, mutta se ei mielestäni riitä. Kyllä tästä varmaan jotain saadaan kehitettyä tulevaisuuttakin ajatellen, mutta mainstream teknologiaksi tästä tuskin on. Jos luulit Kinectien yms. flopanneen pahasti, VR tuskin tulee yltämään edes niihin saavutuksiin.

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Mitä juuri pääsinkään sanomasta pari päivää sitten siinä uutisessa uudesta ohjaimesta.

Täydellä rehellisyydellä olen kyllä utelias päästä kokeilemaan virtuaalitodellisuutta Skyrimin kaltaisissa peleissä, mutten itsekään usko tekniikan olevan pelattavuuden kannalta oikeasti mitään mullistavaa, vaikka näin on välillä rohkeasti hehkutettukin.

Käyttäjän Ihminen kuva
Ihminen

Kyllä ite ainakin ootan, että tulis jo kunnoliset VR-lasit joltain valmistajalta. Ainakin autosimujen pelaamiseen ratilla ja polkimilla nuo lasit sopii täydellisesti (realistisempi vauhdein tunne). 3rd person peleissä noista ei varmaan niin paljon hyötyä ole, mutta fps-peleihin varmaan mukavasti tuo immersiota, kunhan resoluution saavat kuntoon.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

HL3 tai Portal 3 release VR-tuella samaan aikaan niin eiköhän noita saada myytyä.

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock
Lainaus käyttäjältä Core

Olen aika moneen artikkeliin asiasta liittyen kirjotellut aika pitkiä tarnioita. En kiistä etteikö olisi kokemuksena varmasti tosi siisti, ongelmat liittyvät muihin seikkoihin.

1) Hinta
2) Vain yksi ihminen voi katsoa kerrallaan -> ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle
3) Tavallisten näyttöjen helppous puuttuu, kun pitää ottaa kakkuloita pois ja laittaa takaisin, kaikille muille paitsi yksin eläville tämä on haastavaa
4) Koska ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle + kallis hinta = jää pienen marginaalin siistiksi leluksi
5) Koska pienen marginaalin siisti lelu = kehittäjiä ei tule kiinnostamaan sille kehittäminen laajassa mittakaavassa (katso: kaikki liikkeentunnistuspelaaminen)

En näe että edes teknologian kehitys oikeastaan auttaa näistä muihin kuin hintaan, mutta se ei mielestäni riitä. Kyllä tästä varmaan jotain saadaan kehitettyä tulevaisuuttakin ajatellen, mutta mainstream teknologiaksi tästä tuskin on. Jos luulit Kinectien yms. flopanneen pahasti, VR tuskin tulee yltämään edes niihin saavutuksiin.

Epäilen vahvasti, totta tässä on monikin seikka mutta toisinkuin esim. Kinectillä on tällaiselle tuotteelle varmasti melko suuri niche kohdeyleisö varsinkin PC pelaajien keskuudessa. Varsinkin kun ottaa huomioon sen miten PC pelaajat yleensä pelejään pelaavat. (Ks. Yksin pimeässä huoneessa.)

Käyttäjän 1nsane kuva
1nsane

Toivottavasti nämä eri yritysten VR:t käyttävät pelin kehityksen kannalta samaa tekniikkaa pohjalla. Muuten firmat kyllä ampuvat itseään jalkaan, jos jokaisen pelin kohdalla pitää tutkailla jotain Excel kaaviota löytääkseen toimiiko peli x laseilla y.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Core

Olen aika moneen artikkeliin asiasta liittyen kirjotellut aika pitkiä tarnioita. En kiistä etteikö olisi kokemuksena varmasti tosi siisti, ongelmat liittyvät muihin seikkoihin.

En väitä että olisit väärässä, mutta mielestäni VR-lasit ovat jo nyt osoittautuneet huomattavasti pelaamista mullistavammaksi kuin esimerkiksi Kinect. Jo VR-lasien kehitysversiot ovat osoittautuneet mullistavaksi tietyissä peligenreissä ja se on jo aika paljon mielestäni.

En muista koskaan lukeneeni/kuulleeni, että Kinect olisi tehnyt pelaamisesta mukavampaa/parempaa. Ei todellakaan aiheuttanut wow-efektiä muuta kuin PR videoissa - lähinnä vaivautuneisuutta ja turhautumista huonon toimimisen ja hankalan pelattavuuden takia.
VR-lasit ovat saaneet monet jo niitä kokeilleet todella vakuuttuneiksi ja haukkomaan henkeään miten hienosti lasit toimivat jo nyt. Esimerkiksi Elite: Dangerous pelaamisesta huomattavasti parempaa. Oman kokemukseni mukaan kerran kun on esimerkiksi E:D:tä Oculus DK2 kokeillut, niin ei ole paluuta enää näytön ääreen.

Käyttäjän Ihminen kuva
Ihminen
Lainaus käyttäjältä Core

Olen aika moneen artikkeliin asiasta liittyen kirjotellut aika pitkiä tarnioita. En kiistä etteikö olisi kokemuksena varmasti tosi siisti, ongelmat liittyvät muihin seikkoihin.

1) Hinta
2) Vain yksi ihminen voi katsoa kerrallaan -> ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle
3) Tavallisten näyttöjen helppous puuttuu, kun pitää ottaa kakkuloita pois ja laittaa takaisin, kaikille muille paitsi yksin eläville tämä on haastavaa
4) Koska ei voi korvata tavallista näyttöä valtaosalle + kallis hinta = jää pienen marginaalin siistiksi leluksi
5) Koska pienen marginaalin siisti lelu = kehittäjiä ei tule kiinnostamaan sille kehittäminen laajassa mittakaavassa (katso: kaikki liikkeentunnistuspelaaminen)

En näe että edes teknologian kehitys oikeastaan auttaa näistä muihin kuin hintaan, mutta se ei mielestäni riitä. Kyllä tästä varmaan jotain saadaan kehitettyä tulevaisuuttakin ajatellen, mutta mainstream teknologiaksi tästä tuskin on. Jos luulit Kinectien yms. flopanneen pahasti, VR tuskin tulee yltämään edes niihin saavutuksiin.

Eihän tuo tietenkään näyttöa/tv:tä korvaa, mutta sitten kun nuo lasit kehittyy kunnollisiksi+hinta tippuu, uskon, että monet pelaajat nuo ostaa mahdollisimman hyvän pelielämyksen vuoksi.
Minusta tuntuu, ettei noiden lasien tukeminen peleissä kummia vaadi pelintekijöiltä, kun tuki jo nykyään löytyy niin monissa peleissä noiden oculus riftien kehitys versioille ja rfactor 2:sen foorumeilla näytti olevan jonkun modaajan itse tekemä oculus tuki kyseiseen peliin.

Nostoja