Vuoden kovin PC-nimi jyrää tänään - pelaa ja lue! / Uutiset / pelaaja.fi

Vuoden kovin PC-nimi jyrää tänään - pelaa ja lue!

6.02.2007 // Kirjoittanut: LassiK
18

Tänään jyrähtää tietokonepelaajille kovaa pelattavaa. Odotetun Supreme Commanderin yksinpelidemon voi yrittää ladata tämän linkin takaa.

sc_1736591.jpg

Alta voit lukea Jukka O. Kauppisen kirjoittaman ennakkojutun PCpelaajan tammikuun 2007 numerosta.

Supreme Commander

"Olen toimintastrategiapelifriikki! Olen haaveillut tästä pelistä vuosikaudet." – Chris Tayor

Chris Taylor on nimi, joka saa osan toimintastrategiapelien faneista vajoamaan ekstaasiin. Miehen vuonna 1997 julkaisema Total Annihilation oli peli, jota pidetään edelleen laajalti toimintastrategiapelien lajityypin parhaana edustajana. Chrisillä on taas pahat mielessä, sillä hänen uusi pelinsä Supreme Commander ravistaa lajityypin kaavoja rankasti.

Kyseessä on valtavan mittakaavan toimintastrategiapeli, josta puhuttaessa ei tarvitse säästellä superlatiiveja. Valtavimmat kartat ovat satojen neliökilometrin maailmoja, joilla taistelevat tuhannet yksiköt ja valtavat superaseet. Kaikki on vedetty äärimmilleen, nupit aina 11:ssä saakka, silti pelaajia unohtamatta.

sc_174409.jpg

Tuhon hurmaa Pariisissa

Pariisi, iMax-teatteri, Chris Taylor ja Supreme Commander. Taylor joukkioineen esittelee peliään ensimmäistä kertaa live-tilanteessa. Iskeekö demoefekti? Chrisiä jännittää.
Sitten Pariisin suurin elokuvateatterikangas täyttyy Supreme Commanderista. Armeijat marssivat, mutta eivät vatsallaan vaan telaketjuilla, pyörillä, valtavilla terässaappailla ja mitä erilaisimmilla lentohärveleillä.

Kymmenet panssarivaunut etenevät kohti kahta vihollisen liikkuvaa linnoitusta. Linnoitusten aseiden kantama on paljon suurempi, joten tankit tuhotaan suurimmaksi osaksi ennen ensimmäistäkään laukausta. Ilma on sakeana ammuksista.

Raskaamman sarjan kalusto saapuu: Galactic Colossus ja jättimäinen taisteluhämähäkki askeltavat panssarirykmentin savuavien jämien yli. Taistelu on jo tasaisempaa, mutta linnakkeiden suojakentät antavat niille epäreilun edun. Hyökkääjät ovat kohta mustuneita romuja.

Superraskas kalusto siirtyy etulinjaan. Reonin valtava ufomainen taistelulinnake leijuu taistelukentän yllä. Se ravistelee niskastaan linnakkeiden puolustustulen ja leikkaa linnakkeet palasiksi Independence Day -leffan megalaserin tapaan.

Demonstraatiossa pelin eri ominaisuuksia ja toimintoja esiteltiin monipuolisesti. Eikä demoefekti iskenyt kertaakaan. Peli toimi paremmin kuin esittelijätkään uskalsivat toivoa.

Ongelmia ei esiintynyt myöhemminkään, kun peliin pääsi itse käsiksi. Voi sanoa, että Supreme Commanderin pullat ovat hyvin uunissa. Tekijät voivat keskittyä pelin hiomiseen, kun tärkeimmät elementit ja perustoiminnallisuus ovat jo paikoillaan.

sc_aeon_00096.jpg

Chris, naksuttelustrategi

— Olen toimintastrategiapelifriikki! Olen haaveillut tästä pelistä vuosikaudet, Chris Taylor selittää innoissaan.
Innoissaan on ehkä jopa liian vaisu termi. Tayloria ei tarvitse paljoa usuttaa, kun tarinaa tulee niin pelistä, Total Annihilationista, Gas Powered Gamesista ja kaikista maailman asioista. Chris on peittelemättömän innoissaan pelistään. Kaikkea höystetään massiivisella hirvittävän huonojen vitsien tykityksellä.

Chrisille Supreme Commander onkin tällä hetkellä pitkäaikaisten unelmien täyttymys. Sen suunnitelmia on haudottu niin päässä kuin paperillakin jo ennen töiden aloittamista. Lopputulos on omaa luokkaansa. Eri ominaisuuksissa ei ole säästelty, mutta pelattavuus ja kokonaisuuden toimivuus ovat silti ykkössijalla. Peli myös mukautuu yhtaikaa niin pikapeliä kaipaaville naksuttelijoille, kuin koko illan revittelyä kaipaaville.

Massiivisimmillaan peli on kuin simulaatio valtavasta taistelukentästä, jonka yhteen karttaan voisi melkein mahduttaa jonkin toisen toimintastrategiapelin kaikki kartat. Sotiminen simuloidaan, eli jokainen laukaus ja ammus mallinnetaan yksittäin. Fysiikkajärjestelmä laskee ammusten lentoradat ja tekoäly huolehtii joukkojen kohtalaisen järjellisestä käyttäytymisestä.

— Minä rakastan raskaan sarjan laskentaa, joka saa tietokoneet polvilleen, Chris naureskelee tyytyväisenä.

sc_aeon_00039.jpg

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kaiken massiivisuutensa ohella Supreme Commanderista heijastuu hyvin tehty pohjatyö. Pelidesign on täynnä ominaisuuksia, joiden toivoisi olevan lakisääteisiä kaikissa 3d-peleissä. Miettikääpä useimpia toimintastrategiapelejä. Miksi ihmeessä kamerakulmat ja zoomaus ovat niin kehnoja? Haluatko yleiskuvaa? Saamasi pitää: Supremessa zoomaus vierähtää joustavasti joukkojen ihohuokosilta kiertoradalle.

Strategiset mahdollisuudet ovat mittavat ja pelaajilla on riittämiin mahdollisuuksia suunnitella tukikohtansa, teknologiansa, armeijansa ja toimintansa. Turhaa pikkunäpräämistä ei ole.
Käyttöliittymässä on huomioitu selvästi loogisuus ja käytännöllisyys. Esimerkiksi reittipisteiden määrittely on todella vaivatonta, kuten myös partioiden luominen. Samat mekaniikat ja oikotiet toimivat kaikkialla pelissä, mikä tekee pelaamisesta helppoa.

Entäpä teknologiapuut ja joukkojen rakentaminen? Jo kehitetyt yksiköt pysyvät sellaisenaan, sen sijaan että pelaaja kehittäisi aina hieman parempia uusia yksiköitä. Nyt puhutaankin teknologiatasoista. Alkutaso tarjoaa perusyksiköitä, eli tuttuja tiedusteluvaunuja, pikkutankkeja, hävittäjä tai pommikoneita. Kakkostaso lisää kuvioon uudet ja tehokkaammat laitteet: raskaan panssarin, tykistön, taisteluhelikopterit ja niin edelleen. Ykkös- ja kakkostaso ovat kaikilla osapuolilla suurin piirtein samanlaisia, tai ainakin samantapaisia.

Sen sijaan kolmostaso vie eri osapuolten joukot eri suuntiin, joissa kunkin erikoispiirteet korostuvat. Neljännellä teknologiatasolla puhutaankin sitten tosi omituisista yksiköistä.
Lisäksi rakennusten, tehtaiden, joukkojen ja pioneerien erilliset teknologiatasot tuovat peliin syvyyttä, joka on samalla selkeää ja ymmärrettävää, mutta myös vaativaa.

— Tämä ei ole pelkkä naksuttelupeli. Supreme Commander on ennen kaikkea laajan mittakaavan strategiapeli, joka samalla muokkautuu monipuolisesti erilaisille pelaajille ja erimittaisiin peleihin sopivaksi, Taylor alleviivaa.

sc_aeon_00035.jpg

Takaisin taistelukentälle

Supreme Commanderin näkeminen ja peliin loikkaaminen on kokemus, joka saa vanhan toimintastrategiaveteraanin liki kyyneliin. Tämä on kaunista, kuolettavan kaunista. Tapa millä peli yhdistää massiiviset taistelukentät, kevytnaksuttelun, laajemman strategian, massiiviset hyökkäykset, kieroilun sekä perinteiset joukot uskomattomiin tieteisvekottimiin on häikäisevää. Tästä on helppo olla innoissaan.

Mutta paljon vaaditaan myös pelaajilta. Kaikista oikoteistään, kaikista ideoistaan ja tilannetta selventävistä asioista huolimatta tämä on yhä laaja strategiapeli, jossa pelaaja voi jäädä tilanteen jalkoihin. Kun tekemistä on paljon, joukkoja on valtavasti ja yllättävä tilanne sotkee kuvion, sitä vain saattaa unohtaa mitä oli tekemässä. Ainakin moninpelissä tämä on tasavertaista kaikille, kun taas tietokonevastustaja ei tee näitä virheitä.

Supreme Commander
on toimintastrategiapeli niin hyvässä kuin pahassakin. Jos pelilaji ei ole aikaisemminkaan miellyttänyt, ei se nytkään taatusti innosta. Suurimpien karttojen valtava mittakaava ja tuntien mittaiset taistelut eivät välttämättä sovi kaikille.

Lisäksi pelissä on yksinkertaisesti munaa. Sen suunnittelija luo suurta unelmaansa ja toteuttaa pitkään muhinutta haavettaan. Sen näkee ja välittyy. Tässä pelissä on visiota. Siksi piirakkaa nyt kerran nuolaisseena on vaikea odottaa koska lautaselle saisi kunnon palasen.

Jukka O. Kauppinen
… oli välillä jo täysin väsynyt toisiaan kloonaaviin toimintastrategiapeleihin, mutta tuuli tuntuu olevan kääntymässä.

ARVIO

Onnistuu jos... mopo pysyy käsissä ja verkkopeli toimii.
Epäonnistuu jos... homma hajoaa viime metreillä, nettipeli särkyy ja innokkaat fanit kääntävät selkänsä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Yanathan kuva
Yanathan

Grafiikka on näyttävää, lupaava verkkopeli, tyylikäs toteutus ja sota strategiapeli kuulostaa erittäin lupaavalta!
Jos onnistuu hyvin niin tuleva pakko ostos on taas nimetty.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Betan perusteella kyseessä on vuoden paras pelijulkaisu. Käyttöliittymä on uskomattoman paljon parempi kuin missään muussa tosiaikanaksussa ja suurin syy tähän on "strategic zoom" -ominaisuus josta tuossa jo puhuttiinkin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Herkulta vaikuttaa,mutta taitaa vaatia paljon koneelta?Taitaa olla meikäläisen turha kokeilla...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Turha nyt ihan vielä puhua vuoden parhaista peleistä :D

Hyvältä vaikuttaa.

Käyttäjän Wiii kuva
Wiii

19:30 rämppäämään Download-nappia. Toivottavasti ei kaadu koko sivusto suosion takia. Jos jo aamulla pääsisi pelailemaan...

Käyttäjän nakkihuuli kuva
nakkihuuli

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRGAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASSSSSMMM!!!!

Onhan tätä jo 8v odoteltu.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ei vielä näy linkin takana mitään, vaikka siellä lupaavat 17.30 Englannin aikaa - eikö se juuri ole tuo 19.30?

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

tuon voi jo ainakin ladata gamespotista, gamershellistä ja 3d gamerista. Beta on ihan hyvä vaikka mitään loppuunhiottua peliä tullutkaan.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Suomestakin saa jo ladattua -
http://www.peliplaneetta.net/tiedostot/pelidemot/strategia-sotapelit/5698/

Käyttäjän Commander Keen kuva
Commander Keen

Pelkästään TA noilla graffoilla toisi veden kielelle mutta toi massiivisuus ah mikä peli! vaan mitkähän mahtaa olla laitevaatimukset? taitaa oma mylly hyytyä... T: Supreme Commander Keen

Nostoja