
From Softwaren kehittämä Sekiro: Shadows Die Twice valittiin The Game Awards 2019 -peligaalan vuoden peliksi. Sekiro palkittiin tilaisuudessa myös parhaana toimintaseikkailupelinä.
Gaalan suurin voittaja oli virolainen ZA/UM-indiestudio, joka voitti Disco Elysium -pelillään peräti neljä palkintoa. Peli palkittiin parhaana roolipelinä, indie-pelinä ja uuden studion debyyttipelinä, minkä lisäksi se nappasi palkinnon myös parhaasta tarinankerronnasta.
Eniten ehdokkuuksia haalineista peleistä Kojima Productionsin Death Stranding sai lopulta palkinnot parhaasta peliohjauksesta ja musiikista. Myös tanskalaisnäyttelijä Mads Mikkelsen palkittiin roolisuorituksestaan Death Strandingin Cliffinä.
Toinen lukuisia ehdokkuuksia haalinut peli oli kotimaisen Remedy Entertainmentin Control, joka lopulta nappasi palkinnon parhaasta taidesuuntauksesta. Palkinnon kävi hakemassa lavalta Controlin peliohjaaja Mikael Kasurinen ja Remedyn viestintäpäällikkö Thomas Puha.
Kaikkien muiden kategorioiden voittajat voi katsastaa ohesta. Kaikki ehdolla olleet pelit sen sijaan voi tarkistaa täältä.
Vuoden peli
- Sekiro: Shadows Die Twice
Toimintapeli
- Devil May Cry 5
Toimintaseikkailupeli
- Sekiro: Shadows Die Twice
Taidesuunta
- Control
Äänisuunnittelu
- Call of Duty: Modern Warfare
Yhteisötuki
- Destiny 2
Perhepeli
- Luigi's Mansion 3
Taistelupeli
- Super Smash Bros. Ultimate
Debyytti
- ZA/UM - Disco Elysium
Peliohjaus
- Death Stranding
Vaikutuksellinen peli
- Gris
Indiepeli
- Disco Elysium
Mobiilipeli
- Call of Duty: Mobile
Moninpeli
- Apex Legends
Tarinankerronta
- Disco Elysium
Jatkuva peli
- Fortnite
Roolisuoritus
- Mads Mikkelsen (Cliff) - Death Stranding
Roolipeli
- Disco Elysium
Musiikki
- Death Stranding
Urheilu/ajopeli
- Crash Team Racing Nitro-Fueled
Strategiapeli
- Fire Emblem: Three Houses
VR-/AR-peli
- Beat Saber
Sisällöntuottaja
- Michael "Shroud" Grzesiek
Esports-valmentaja
- Danny "Zonic" Sorensen - Astralis, Counter-Strike Global Offensive
Esports-tapahtuma
- League of Legends World Championship 2019
Vuoden esports-peli
- League of Legends
Esports-juontaja
- Eefje 'sjokz' Depoortere
Esports-urheilija
- Kyle "Bugha" Giersdorf - Sentinels, Fortnite
Esports-joukkue
- G2 Esports, League of Legends
Kommentit
Sekiro!!!
Ei From Softwaren paras peli mutta todella hyvä silti.
Sanoisin jopa, että hyvä lista. Ennako-odotukset olivat kyllä jotain ihan muuta. Ainut mitä ihmettelen on Sekiro. Itsellä jäi kesken, ei vain napannut samaan tyyliin kuin Dark Souls. Luulen, että ois ollut parempiakin vaihtoehtoi noihin voitto kategorioihin. Muuten hyvä lista.
No miksipä ei, Sekiro lienee paras noista Soulsin kaltaisista peleistä. En ikinä kauheasti pitänyt taisteluista miekkapomoja vastaan aiemmissa "Soulseissa" mutta Sekiron mekaniikoilla homma on todella hauskaa, haastavaa ja tyydyttävää hommaa.
Sekiro? Tiesin, että näillä awardeilla ei ole mitään tekemistä palkita parhaita pelejä, mutta tuollainen pökäle kun Sekiro?
Ylläri, että parhaan tappelupelin voitti nimenomaan se ei-tappelupeli. Nintendo. Ei muuta tarvitsekaan sitten sanoa.
Urheilupeli meni taas sille ei-urheilupelille. Muutenkaan kilpa-ajopelien ei pitäisi olla samassa kategoriassa urheilupelien kanssa. Eikä edes tuollaisen pökäleen kun CTR samassa kategoriassa simulaatiomaisempien ajopelin kansssa. Tuolla kun on hyvin vähän tekemistä minkään ajamisen kanssa.
Oikeasti vuoden paras peli ei voittanut mitään?
No eipä tämä nyt mitenkään yllättävää ollut. Joka vuosihan näitä saa ihmetellä, että miten vitussa? Ja miten tuo on noin ja tuo näin.
Pätevän näköinen lista. Tota smash brosia vuoden tappelupeliksi en ymmärrä, koska omasta mielestä se ei ole mitenkään hauska peli edes kavereiden kanssa. Mutta varmaan ihan syystä sai silti palkinnon ja en vaan ite tajua miksi se on nii hyvä. Sekiro täytynee testata, Metacriticissä 9.0 kriitikoilta ja 8.0 käyttäjiltä, todella kovat numerot.
Milloinkahan kävisi se ihme, että urheilu-/ajopelit vihdoin erotettaisiin omiksi kategorioikseen, koska urheilupeleillä ei näytä nykyisessä yhdistelmäkategoriassa olevan mitään mahdollisuuksia.
En itsekään soisi Resident Evil 2:lle (jota ilmeisesti itse liputat?) yhtään palkintoa näissä kategorioissa, koska en laske sitä täysin tämän vuoden peliksi. Näille tarvitaan joku uusi slotti tyyliin "Best Reimagining" tai jotain. RE2 on ehdottomasti vain demoa testanneenakin parhaita remakeja koskaan, mutta näillä listoilla pitää mielestäni juhlia nimenomaan uutta pelinkehitystä, eikä jotain naftaliinista kaivettuja klassikoita.
Itsekkin yllätyin vuoden pelin olevan Sekiro, vaikka Software onkin isoista studioista top-3 listallani ja niiden useampi peli top-10. Sekirossa pidin taistelumekaanista, mukavan ilmavaa ja haastavaa. Maailma saa myös ihan kelvollisen arvosanan. Mutta se jokin taika jäi uupumaan, mitä esim Bloodbornessa ja Soulseissa oli, voi olla ja onkin että niiden maailma ja lore iskee sydämeeni enemmän. Sekiro on edelleen kesken, joululomalla jos sen saisi viimein pakettiin
Toisaaltaan ei tämä vuosi ollut mitenkään ihmeellinen isojen kehittäjien listalla, siis minun silmissä. Juuri näinä vuosina olisikin kiva nähdä enemmän pikku puljujen nostavan päätään.
Opettele pelaamaan ;D
Yllätyin todella positiivisesti, että Sekiro voitti vuoden peli -palkinnon. 100% ansaittu ja itse myös äänestin sitä vuoden peliksi! Olin myös iloinen, että Devil May Cry 5 sai parhaimman toimintapelipalkinnon ja toivon, että jonkinlaista jatkoa tulee lähitulevaisuudessa. Disco Elysium kiinnostaa nyt vielä enemmän, joten pitäisi kyllä kokeilla sitä ensi vuonna. Sääli, että mikään uusista pelijulkistuksista ei erityisesti kiinnostanut minua, ja Ghost of Tsushima ei kiinnosta miltei ollenkaan Sekiron jälkeen.
Kaikkea sitä. En kyllä koe Sekiroa vuoden peliksi, mutta kun alkaa miettimään muita vähääkään isompia julkaisuja, niin eipä sitä pahemmin kilpailua ollut.
Hyvälle tosin tuntui nähdä Miyazaki lavalla vastaanottamassa palkintoa.