Vuoden suomalainen pelinkehittäjä palkittiin – tarina lapsesta ja alkoholismista toi voiton kotiin

Vuoden suomalainen pelinkehittäjä on palkittu nyt kahdeksatta kertaa. Palkinnon saivat tänä vuonna indiepeli Lydian kehittänyt Platinic Partnership.

6.11.2017 09:59

Vuoden suomalainen pelinkehittäjä on jälleen kerran palkittu. Helsingissa järjestettyjen GameXpo-messujen yhteydessä palkinto myönnettiin tällä kertaa Platonic Partnership Oy:lle, joka julkaisi aiemmin tänä vuonna alkoholismia ja sen lapsiin tekemää vaikutusta käsittelevän seikkailupelin Lydia.

Lydia on esimerkki siitä, että peleillä on viihteen tuottamisen lisäksi myös mahdollisuus kertoa vakavista asioista painokkaasti omia keinoja käyttäen. Lydia ei missään nimessä ole valtavirtapeli, mutta pelialan kehityksen kannalta se on peli, joka ehdottomasti piti tehdä. Lydian kaltaiset pelit antavat uskoa siihen, että pelialalla on myös halua koetella pelikerronnan rajoja ja näin uudistaa koko pelikulttuurin kuvaa, valitsijaraadin puheenjohtaja KooPee Hiltunen kertoo.

– Haluamme peleillämme herättää tunteita ja keskustelua sekä pitää teemoina vakavinakin pidettyjä aiheita. Aikuisten alkoholismi ja lasten kokemukset nousivat uutuuspelin aiheeksi luontevasti, sillä kahdella peliä kehittäneellä tiimin jäsenellä on omakohtaista kokemusta asiasta. Haluamme jatkossakin pitää peliemme aiheina tavanomaista isompia teemoja, toteaa Platonicin Jussi Loukiainen.

Suomen Messusäätiön jakama palkinto annettiin tänä vuonna järjestyksessään kahdeksatta kertaa. Aiemmin sen ovat pokanneet Critical Force, Colossal Order, Seriously, Fingersoft, Supercell, AriTunes ja Rovio.

Lisää luettavaa