Vuodesta 2019 povataan isoa PlatinumGamesille – työn alla on jotain ”ennennäkemätön” ja liiketoiminnallinen vapaus kiinnostaa

PlatinumGamesilla on parhaillaan monta rautaa tulessa, oli kyse sitten suoraan pelien kehittämisestä

5.5.2019 18:22

Vuodesta 2019 pitäisi muodostua vielä erittäin tärkeä PlatinumGamesille, studion johtohahmoihin lukeutuva Atsushi Inaba on hehkuttanut Video Games Chronicle -pelisivuston haastattelussa.

Vuoden tärkeys muodostuu Inaban mukaan siitä, miten uudenlaisin tavoin Platinum on lähtenyt lähestymään yleistä liiketoimintatapaansa ja pelien kehittämistä.

Pelien suunnittelua koskevien muutoksien osalta Inaba on ollut vielä mystisempi, mutta on ehtinyt silti jo hehkuttamaan, kuinka Platinumilla on työn alla peli, jollaista ei ole koskaan ennen nähty. Inaba myös korostaa, ettei sano näin vain lämpimäkseen niin kuin monet helposti tekevät, vaan todella tarkoittaa sitä.

– Jopa veteraanikehittäjiä pursuavaan monipuoliseen historiaan nähden tämä on jotain, mitä ei ole koskaan ennen suunniteltu. Pelisuunnittelun näkökulmasta olemme erittäin innoissamme, Inaba toteaa. 

Liiketoiminnan osalta Platinum pyrkii jatkossa siihen, että se voisi tehdä pelejä enemmän omakustanteisesti. Tähän asti yhtiö on ollut hyvin riippuvainen ulkoisista julkaisijoista, mikä on sitonut tekijöiden käsiä esimerkiksi jatko-osien suhteen. Harvoja jatko-osa Platinum on päässyt tähän asti tekemään lähinnä Bayonettasta, mikä sekään ei ole onnistunut helposti, vaan on vaatinut paljon keskusteluja ja töitä sekä Segan että Nintendon kanssa.

– Haluamme luojina päästä pisteeseen, missä omakustannetoiminta antaa meille mahdollisuuden omistaa omat nimikkeemme ja tehdä niillä sitten mitä haluamme, kuten jatko-osia. Mitä nopeammin me voimme saavuttaa tämän vapauden,sitä parempi se on meille kaikille luojille.

Inaban mukaan Platinumilla on suunnitteilla kaksi toistaiseksi julkistamatonta peliä, joiden oikeudet ovat nimenomaan sillä itsellään hallussa. Täysin mahdottomana yhtiö ei näe kuitenkaan julkaisusopimuksia vastaisuudessakaan. Tärkeää sille on tällä hetkellä saada itsensä pisteeseen, jossa studiolla on enemmän vaihtoehtoja pelien tekemiseen.

Platinumin tämänhetkisistä isommista projekteista tiedossa ovat Bayonetta 3:n lisäksi Nintendon kanssa myöskin yhteistyössä tehtävä Astral Chain sekä Square Enixin julkaisema Babylon’s Fall. Studio auttoi yhdessä vaiheessa myös Cygamesin Granblue Fantasy -toimintaroolipelin tekemisessä, mutta on sittemmin jättänyt hankkeen taakseen.

Lähde: VGC

Lisää luettavaa